جدیدترین اخبار
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۲ فرهنگی و هنری کد خبر :39616

یک جن آسایش مردم را سلب می کند

کارگردان نمایش «اخککندو» با اشاره به استفاده از تکنیک قدیمی نمایش تخت حوضی در این نمایش عنوان کرد اخککندو نام جنی است که آسایش را از اهالی یک خانه سلب کرده است.
هادی عامل کارگردان «اخککندو» درباره اجرای این اثر به خبرنگار مهر گفت: نمایش «اخککندو» نوشته محمد مساوات است که دو سال قبل در جشنواره آیینی و سنتی به صحنه رفت و فرصت اجرایش در آن زمان فراهم نشد و در حال حاضر مشغول تمرین این اثر نمایشی هستیم تا از ۶ تیرماه در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برود.

وی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرا در جشنواره داشته است، توضیح داد: نمایش تغییر چندانی نسبت به گذشته نکرده است و ما با هم تکنیک گذشته کار را به صحنه می بریم. در «اخککندو» تکنیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعد از انقلاب برای اولین بار است که در تئاتر اجرا می‌شود. در این نمایش ما از تکنیک دیگ بر سر بهره گرفتیم که یک تکنیک قدیمی نمایش های شادی آور است و سال هاست مورد استفاده قرار نمی گیرد. در این تکنیک شکم بازیگر نقاشی می شود و او با حرکات شکمش رفتارهای مختلفی را نمایش می دهد. شهرا مسعودی و محمدرضا ایمانیان این شیوه را اجرا می کنند. تکنیک دیگ بر سر به دو روش توسط عروسک با غربیلک و خود بازیگر با گذاشتن دیگ بر سرش اجرا می شود.

این کارگردان و بازیگر یادآور شد: در این نمایش از این تکنیک برای نشان دادن جن استفاده می شود. این تکنیک سال ها قبل در فیلم «شب قوزی» فرخ غفاری به درستی به نمایش گذاشته و ماندگار شده است. «اخککندو» داستان جنی است به نام اخککندو که در یک عمارت زندگی می کند و آسایش را از اهالی این خانه ربوده و آنها درصدد هستند که با او مقابله کنند که شخصیت سیاه، چاره ای می اندیشد…

عامل در پایان صحبت هایش درباره معنای نام نمایش توضیح داد: اخککندو معنای خاصی ندارد اما به زبان کردی مردم شمال خراسان به جغجغه بچه ها گفته می شود. این نمایش یک اثر کمدی موزیکال است که در آن طبق نمایش های تخت حوضی از موسیقی زنده استفاده می شود. در طراحی صحنه نیز تلاش شده قواعد و اصول چنین نمایش هایی مورد توجه قرار بگیرد.

نمایش «اخککندو» با پایان ماه رمضان در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی سید محمد مساوات و کارگردانی هادی عامل روی صحنه خواهد رفت.

بازیگران این نمایش به ترتیب ورود عبارتند از حمید رحیمی، شهرام مسعودی، محمدرضا ایمانیان، مریم سالمی، لبخند بدیعی، فاطمه عباسی، مرضیه موسوی، میثم یوسفی، امیر اورعی.

روی خط خبر

  • ۵۸ درصد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی فرهنگیانند / تهران دارای بیشترین تعداد بازنشستگان
  • حیثیت احسان علیخانی مهم‌تر از هاشمی و ناطق است؟
  • رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران: بازارطلافروشان دیگر سکه نیست
  • روحانی در چه مواردی باید با مردم سخن بگوید؟
  • احمد بخشایش اردستانی: نوبت پیروزی اصولگرایان است
  • دو راهی تعیین کننده ؛ اروپایی ها باید تصمیم مهمی درباره ایران بگیرند
  • مرتضي مبلغ : براندازان چالش اصلي اصلاح‌طلبان
  • گزارش رویترز از فعال شدن طرحی در دولت آمریکا: واشنگتن با انتشار اطلاعات تحریف‌شده دنبال ایجاد ناآرامی در ایران است
  • جزییات جدید از دستگیری یک جاسوس
  • سلطه فيلم‌هاي كمدي بر سينماها
  • عمق دریاچه ارومیه افزایش یافت
  • وزیر ارتباطات: من مسئول فیلتر نیستم که در مورد فیلتر نشدن قول بدهم
  • شرط خروج معلولان مشمول از کشور
  • ضرورتِ آغاز جنبش نجات تهران
  • بازگشت دوباره کابوس سفید به تهران
  • تبلیغ محصولات جنسی در پناه بی قانونی
  • تمدید تغییر ساعت کار کارمندان تا ۱۰ روز دیگر
  • فروش خاک به خارج از کشور ممنوع شد
  • تجمع آموزشیان نهضت سوادآموزی مقابل مجلس
  • اولین اظهارنظر رسمی درباره‌ی اکران فیلم فرهادی
  • پیش‌فروش خودروهای وارداتی تنها در یک صورت کلاهبرداری نیست
  • نصیحتی به «م. م»: مراقب وسوسه‌ها باشید
  • توضیحات شهردار تهران درباره اختصاص دادن بیلبوردهای تبلیغاتی به یک بازیگر
  • چراغ سبز چین به فولکس‌ و ب ام‌ و
  • تاثیر فضای سبز شهری در کاهش افسردگی
  • طراحی ارزان‌ترین خودروی پرنده جهان
  • جای پارک ۶۷۵هزار دلاری در هنگ‌کنگ
  • درخشش ولوو، مزدا، مرسدس بنز و فورد در تست ایمنی NCAP و IIHS
  • هشدار فرانسه و آلمان به ترامپ/تعرفه‌ها لغو نشود، گفتگو نمی‌کنیم