صادرات گازطبیعی جایگزین مناسب نفت خام

    کد خبر :396100

یک کارشناس صنعت گاز گفت: صادرات ٣٠٠ میلیون مترمکعب گازطبیعی به کشورهای منطقه می تواند درآمدی معادل فروش یک میلیون بشکه نفت در روز نصیب کشور کند.

به گزارش مهر، با نزدیک شدن به زمان آغاز تحریم ها و کاهش فروش نفت ایران، درآمد های ارزی کشور از محل صادرات نفت با نوسان مواجه خواهد شد. اگرچه افزایش قیمت نفت مقداری از ضرر حاصل از کاهش فروش نفت را جبران می‌کند اما در مجموع این افزایش قیمت به حدی نیست که کاهش فروش نفت را جبران کند. از طرفی با توجه به فشارهای قابل توجه ایالات متحده در دوره فعلی تحریم‌ها انتظار می‌رود تا با دشواری‌های بیشتری در فروش نفت مواجه باشیم، چنانچه پیش از این نیز در زمان اوج تحریم های پیش از برجام فروش نفت حتی به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید. صادرات گاز یکی از اهرم هایی است که می‌تواند در مقابله با تحریم به کار گرفته شود و فشارهای حاصل از کاهش فروش نفت را جبران کند.

احمد حسینی، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به معافیت صادرات گاز ایران از تحریم های اقتصادی علیه ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، گفت: فروش نفت ایران در حالت عادی بیش از دو و نیم میلیون بشکه در روز است و در اثر تحریم‌ها در دوره قبلی فروش نفت ایران به کمتر از ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. این در حالی است که صادرات ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز به بازار منطقه درآمدی معادل فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت خام برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که صادرات این حجم از گاز در بازار منطقه میزان معقولی است چرا که مصرف گاز داخلی کشور در فصل زمستان به بیش از ۱۲۰۰میلیون متر مکعب می‌رسد و صادرات ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز برابر یک چهارم این رقم است. بنابراین صادرات گاز با این حجم که کمتر از نصف مصرف گاز جمعیت ۸۰ میلیونی کشور است به بازار ۱.۵ میلیارد نفری کشورهایی همچون پاکستان و هند و عراق و ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس کار دشواری نخواهد بود.

به گفته این کارشناس حوزه گاز، زیرساخت های صادرات گاز به کشور های منطقه به علت وجود شبکه گازرسانی در کشور آماده است و شروع یا افزایش صادرات گاز به این کشورها پس از عقد قرارداد زمان زیادی طول نمی‌کشد.

حسینی با بیان اینکه قرارداد های گازی برخلاف قرارداد های فروش نفت با سرمایه گذاری مشترک کشورها و برای مدت طولانی بسته می‌شود، اظهار داشت: با عقد قراردادهای بلندمدت گازی، می‌توان تا حداقل بیست سال بدون تهدید تحریم، درامد کشور را تامین کرد. در دوره قبلی تحریم ها نیز با وجود کاهش فروش نفت، صادرات گاز به ترکیه به علت ساختار تحریم ناپذیر آن، چه در مرحله فروش و چه در مرحله دریافت درآمد حاصله تحریم نشد و در این زمینه مشکلی بوجود نیامد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید