معرفی خودروهای برقی ۲۰۱۸ با بیشترین شعاع حرکتی

  • خودرو
  • جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ۹:۱۴
    کد خبر :395893

در فهرست خودروهای تمام برقی سال ۲۰۱۸ با بیشترین شعاع حرکتی، چهار محصول آمریکا درکنار تنها نماینده‌ی ژاپن قرار گرفته‌اند.

یکی از مهم‌ترین عوامل خرید یک خودروی الکتریکی، مسافتی است که می‌توان هر بار شارژ بدون آلایندگی رانندگی کرد. در خودروهای احتراقی، مخزن سوخت به‌اندازه‌ی کافی بزرگ است تا مسافت‌های طولانی به‌راحتی طی شود؛ اما در مدل‌های برقی، هنوز فناوری پک‌های باتری توسعه‌ی لازم را نکرده است. نگرانی از میزان شارژ باتری خودرو و توقف در حاشیه‌ی جاده،‌ به‌قدری مهم است که از خرید یک خودروی برقی جلوگیری شود. خودروسازان با درنظر گرفتن مسافت مورد نیاز برای رانندگی روزانه و اضطراب تمام شدن شارژ باتری در مشتریان، فناوری خودروهای برقی را گسترش داده‌اند. بر اساس داده‌های موجود، یک شهروند آمریکایی روزانه ۶۵ کیلومتر مسافت با خودرو طی می‌کند.

با بیشتر خودروهای برقی سال ۲۰۱۸ می‌توان ۱۶۰ تا ۲۶۰ کیلومتر مسافت رانندگی کرد؛ البته باتوجه به اینکه فناوری باتری هرروز در حال پیشرفت است، مدل‌هایی که به پیشرفته‌ترین پک‌های باتری مجهز هستند با شعاع حرکتی و البته قیمت بالاتری عرضه می‌شوند. در این مقاله قصد داریم، صرف نظر از قیمت، خودروهای برقی بازار جهانی با بیشترین ظرفیت پیمایش را شناسایی کنیم. همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید، بیشتر این فهرست در اختیار محصولات تسلا قرار دارد؛ البته در صورت اضافه کردن مدل‌های پلاگین هیبرید، فهرست بلندتری خواهیم داشت اما در این مطلب، تمرکز اصلی خودروهای تمام برقی هستند. تمام اطلاعات مربوط به شعاع حرکتی و مصرف انرژی، بر اساس گزارش آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) آورده شده است.

پیش از معرفی این فهرست، به پنج عامل مهم در مصرف انرژی خودروهای برقی اشاره می‌کنیم.
عوامل مهم در مصرف خودروهای برقی

مصرف خودروهای برقی، بر اساس اطلاعات آزمایشی برآورد می‌شود؛ بنابراین در محیط واقعی، شرایط مصرف انرژی و شعاع حرکتی متفاوت است. برخلاف خودروهای احتراقی، مصرف مدل‌های تمام برقی در سرعت ثابت بزرگراه بیشتر از رانندگی شهری است؛ اما شروع و توقف سریع، هم بر باک بنزین و هم بر پک باتری اثر منفی می‌گذارد. بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده، دمای هوا تأثیر مستقیم بر مصرف خودرو برقی دارد؛ در دمای منفی یک و مثبت ۳۵ درجه‌ی سلسیوس ، شعاع پیمایش به‌ترتیب تا ۵۷ و ۳۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از تجهیزات رفاهی مانند بخاری و کولر، بیشترین انرژی ممکن را از باتری‌ها می‌گیرد؛ بر اساس توصیه‌ی کارشناسان، باید قبل از حرکت و هنگامی که خودرو در حال شارژ است، کابین را باتوجه به نیاز، گرم یا سرد کرد. شاید یکی از بزرگ‌ترین سؤال‌های افراد، در مورد طراحی و بدنه‌ی متفاوت خودروهای برقی باشد؛ باید توجه کرد که مقاومت هوا، نقش مهمی در مصرف سوخت و انرژی دارد. خودروهای برقی با تمرکز ویژه به بدنه‌ی آیرودینامیک طراحی می‌شوند. همانند خودروهای بنزینی، در مدل‌های برقی هم رانندگی با پنجره‌ها یا سانروف باز، مقاومت هوا و مصرف انرژي را افزایش می‌دهد.

مورد آخر که باید در مصرف خودروهای برقی به آن توجه شود؛ سطح و شیب جاده است. اگر مسیر حرکت شیب سربالا داشته باشد، پک باتری خیلی زود خالی از انرژی خواهد شد. در ادامه پنج خودروی برقی مدل ۲۰۱۸ بازار جهانی با بیشترین شعاع حرکتی معرفی شده است؛ مصرف انرژی خودروهای برقی بر اساس فرمول MGPe و تبدیل به لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، محسابه شده است.
۵- نیسان لیف


۲۴۳ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۲۹ هزار و ۹۹۰ دلار

نسل دوم نیسان لیف در مقایسه با سال ۲۰۱۰ و نسل اول، پیشرفت قابل توجهی کرده است؛ از طراحی خارجی و داخلی تا عملکرد و مصرف انرژی، محصول ژاپنی‌ها در سال ۲۰۱۸ خودروی برقی بهتری است. نهایت مسافتی که نسل اول لیف با هر بار شارژ طی می‌کرد، ۱۷۲ کیلومتر بود؛ در یک تبدیل ساده مصرف نیسان لیف ۲۰۱۸ در بزرگراه و شهر، ۲.۳۵ و ۱.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محاسبه می‌شود.
۴- شورولت بولت


۳۸۳ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۳۷ هزار و ۴۹۵ دلار

هاچ‌بک تمام برقی شورولت از سال ۲۰۱۶ در حال تولید است؛ کابین جادار، مصرف کم و فناوری تک‌پدال، بولت (Bolt) را رقیبی جدی برای محصولات تسلا نشان می‌دهد. بولت که در سال ۲۰۱۷ ازنظر چند نشریه‌ی بزرگ آمریکا به‌عنوان بهترین خودروی سال انتخاب شد،‌ در کانادا، نروژ و کره‌ی جنوبی مشتری دارد. مصرف شورولت بولت در شهر و بزرگراه، ۱.۸۴ و ۲.۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
۳- تسلا مدل X


۴۷۵ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۹۹ هزار ۵۰۰ دلار

کراس‌اور لوکس مدل X، پرمصرف‌ترین محصول تسلا است، اما باز هم ازنظر شعاع حرکتی، بالاتر از خودروهای برقی برندهای دیگر قرار می‌گیرد. مدل X در نسخه‌های مختلف با پک‌های باتری متفاوت عرضه می‌شود؛ وزن زیاد، دلیل اصلی مصرف بالای خودروی ایلان ماسک است. تسلا مدل X در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه، به‌ترتیب ۲.۵۸ و ۲.۴۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند.
۲- تسلا مدل 3


۴۹۹ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه: ۴۹ هزار دلار

سدان سایز متوسط لوکس مدل 3، پرتقاضا‌ترین محصول تسلا است؛ درواقع قیمت پایین‌تر و شعاع حرکتی مناسب، دلیل اصلی بازار شلوغ این مدل است. مدل 3 با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک و دو موتور برقی، ۵۵ هزار دلار قیمت می‌خورد. تیپ استاندارد تسلا مدل 3 در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه، ۱.۷۳ و ۱.۹۱ لیتر سوخت نیاز دارد.
۱- تسلا مدل S


۵۳۹ کیلومتر با هربار شارژ
قیمت مدل پایه:‌ ۹۹ هزار و ۸۰۰ دلار

پرچمدار فعلی تسلا، سدان بزرگ مدل S است که در گران‌ترین نسخه، تنها در زمان ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف مدل S در شهر و بزرگراه معادل ۲.۳۱ و ۲.۲۴ لیتر است. دو مدل مورد انتظار تسلا، نسل دوم رودستر و کامیون سمی (Semi) با شعاع حرکتی ۱۰۰۰ و ۸۰۵ کیلومتر، تا سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید