نمایش فناورانه ۱۰۰ کشور برای تصاحب بازار ICT

    کد خبر :395763

جیتکس ۲۰۱۸ -بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات منطقه- به‌پایان رسید و بیش از ۱۰۰کشور از جمله ایران، فرصت داشتند در مدت یک هفته تعاملات خود را برای تصاحب بازار صادرات بهبود بخشند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به جیتکس در دوبی، سی و هشتمین نمایشگاه جیتکس (Gitex۲۰۱۸) به عنوان بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات منطقه خاورمیانه، پس از یک هفته برگزاری به کار خود پایان داد و بیش از ۳۱ شرکت ایرانی در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران و نیز چندین شرکت مستقل ایرانی حاضر در این نمایشگاه، فرصتی داشتند تا آخرین دستاوردهای خود را به فعالان جهانی فناوری اطلاعات معرفی کنند.

نمایش فناورانه ۱۰۰ کشور برای تصاحب بازار

این نمایشگاه میزبان آخرین دستاوردهای شرکتهای فناوری اطلاعات از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در حوزه‌های مختلفی همچون اینترنت اشیا، شهر هوشمند، هوش مصنوعی، سخت افزار و نرم افزار، اپلیکیش های موبایل، امنیت اطلاعات، بازی های رایانه ای، هواپیماهای بدون سرنشین، لپ‌تاپ و تبلت، گوشی تلفن همراه، زیرساخت و شبکه‌های ارتباطی، تکنولوژی صوتی و سایرخدمات اینترنتی بود و به دلیل کیفیت در برگزاری بازدیدکنندگان بسیاری را از کشورهای مختلف جذب کرده است.

جیتکس همه ساله تعداد زیادی از کمپانی‌های بزرگ فناوری را به سوی خود جذب می‌کند و امسال نیز موفق شد چندین هزار شرکت فناوری از بیش از ۱۰۰ کشور را در فضایی به مساحت نزدیک به ۱۲۰ هزار مترمربع گردهم بیاورد.

در این نمایشگاه برخلاف سالهای قبل، شرکتها و کمپانی های حاضر بیشتر به مذاکره و تعامل با سایر شرکتها برای دستیابی به بازار هدفشان پرداختند و مانند سالهای گذشته خبر از رونمایی محصولات جدید نبود.

حضور پررنگ هوش مصنوعی و خودروهای خودران در جیتکس

امسال نیز بازیگران اصلی پهنه فناوری اطلاعات جهان از شرکتهای نرم افزاری گرفته تا شرکتهای سخت افزاری همچون گوگل، مایکروسافت، کسپراسکای، اوراکل، ال جی، اچ پی، اچ تی سی، پاناسونیک، NEC و … حضوری فعال و قدرتمند در جیتکس داشتند و در کنار آنها شرکتهای خودروسازی مانند ولوو، آئودی، فیات، جگوار و … آخرین دستاوردهای تلفیقی صنعت خودرو که خودروهای خودران هستند را به نمایش گذاشتند.

در این نمایشگاه که با محوریت دستاوردهای مربوط به هوش مصنوعی برگزار شد، بسیاری از شرکتها، ایده های نوینی از بکارگیری هوش مصنوعی در زندگی ارائه کردند. حضور رباتها، تجهیزات مربوط به واقعیت مجازی و راهکارهای ارائه شده در زمینه تاکسی های اینترنتی و امنیت سایبری از جمله جذابیتهای جیتکس امسال بود.

باید گفت که نمایشگاه جیتکس یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای استارتاپی نیز محسوب می شود که همه ساله در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود. این رویداد صدها استارتاپ، مبتکر و سرمایه‌گذار را از سراسر جهان گردهم جمع می‌کند تا آخرین یافته‌ها و پلتفرم‌ها و محصولات خود را به نمایش بگذارند. برگزاری جلسات مختلف بحث و تبادل نظر، کنفرانس، میزگرد، ورکشاپ، سخنرانی و… به منظور جذب سرمایه‌گذار، از دیگر برنامه‌های این رویداد فناورانه بود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

کاهش حضور ایرانیها در جیتکس به دلیل نوسانات ارزی

در جیتکس ۲۰۱۸ شرکتهای ایرانی شامل ۲۳ استارتاپ، ۵ شرکت نشر دیجیتال و ۳ شرکت دانش بنیان سخت افزاری و نرم افزاری با هدف معرفی آخرین دستاوردهای خود، تلاش برای جذب بازار خارجی و نیز برای حضور در نشست های تخصصی، در این رویداد بین المللی حاضر شدند.

طبق گفته مسئولان پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس، به دلیل نوسانات نرخ ارز، امسال حضور فعالان فناوری اطلاعات و بازدیدکنندگان ایرانی از جیتکس، به مراتب کمتر از سالهای قبل بود.

در این میان تعاملات صورت گرفته بیشتر مربوط به کشورهای همسایه ایران، کشورهای شمال افریقا و حتی کشورهای اروپایی بود.

جای خالی حمایت وزارت ارتباطات از شرکتهای فناوری

حضور متمرکز شرکتهای ایرانی درقالب پاویون جمهوری اسلامی ایران و تحت پرچم کشورمان یکی از نقاط قوت در جیتکس امسال بود و جاگیری این غرفه در سالنی که کشورهایی مانند هند، چین، کره جنوبی و اندونزی هریک تحت قالب پاویون کشوری حضور داشتند، از جمله فرصتهای مهم برای کسب و کارهای ایرانی بود.

در جیتکس امسال و در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران ۳۱ شرکت و کسب و کار ایرانی با حمایت اتاق بازرگانی ایران، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، موفق به عرضه آخرین دستاوردهای خود شدند که بخشی از آنها، با استقبال بازدیدکنندگان همراه بود.

در این میان جای خالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی بخش فناوری اطلاعات کشور دیده می شد و این وزارتخانه با وجودی که از نمایشگاههایی مانند ایران تله کام همه ساله حمایت می کند، اما برنامه حمایتی برای حضور شرکتهای ICT در جیتکس نداشت.

به همین دلیل و با حمایت صورت گرفته از شرکتهای نشر دیجیتال از سوی مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، این شرکتها حضور پررنگ و قابل توجهی در پاویون ایران داشتند و شرکتهای نرم افزاری و سخت افزاری به مراتب تعداد کمتری داشتند. البته شرکتهای سخت افزاری و نرم افزاری مستقلی در خارج از پاویون ایران نیز در جیتکس دیده می شد.

در میان استارتاپهای حاضر در نمایشگاه نیز بیشترین ایده ها و طرح ها مربوط به ایده های شبکه های اجتماعی و پیام رسانها با مدلهای متفاوتی بود.

هایپرلوپ امارات به نمایش درامد

در این نمایشگاه و درکنار تکنولوژیهایی که سفر و حمل و نقل را دگرگون می کند، هایپرلوپ امارات نیز به نمایش گذاشته شد.

هایپرلوپ نام وسیله جدید حمل و نقل سریع السیر در جهان است. در این وسیله افراد از طریق حرکت کپسول هایی در لوله های ثابت و بزرگ جابجا می شوند. کپسول ها با قدرت مغناطیسی با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند و به دلیل خالی بودن لوله ها از هوا، حرکت کپسول ها با حداقل اصطکاک انجام می شود.این درحالی است که سرعت هواپیمای بوئینگ نزدیک به ۸۲۵ کیلومتر در ساعت عنوان می شود.

هایپرلوپ قرار است مسافران دبی را در مدت ۱۲ دقیقه به ابوظبی برساند. این درحالی است که تاکنون این مسافت ۹۰ دقیقه به طول می انجامید.

حال شرکتی قرار است این وسیله هوایی را با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت، در کمتر از ۲ سال دیگر برای اماراتی ها آماده کند.

برگزاری نمایشگاه فناوری در سطح استانداردهای جهانی

به نظر می رسد جیتکس از این جهت که از لحاظ کیفیت، نحوه و فضای برگزاری، نقاط دسترسی و ارائه خدمات در حد استانداردهای بین المللی است، توانسته نمونه موفقی از برگزاری نمایشگاههای فناوری اطلاعات دنیا باشد و به راحتی با نمایشگاههایی مانند سبیت آلمان و CES امریکا رقابت کند.

در این نمایشگاه با توجه به همگرایی دو فناوری اطلاعات و ارتباطات، تمامی شرکتهای فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات، در کنار یکدیگر و به صورت متمرکز در سالنهای مختلف حضور دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید