مشکل ساده‌ای که برای توسعه باید حل شود…

    کد خبر :395688

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری، فرهنگ سازی و آموزش شهروندی را گام موثری در اجرای تفکیک زباله از مبداء دانست و اظهار کرد: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در این شهر نیازمند مشارکت عمومی شهروندان است.
عباس رجبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تفکیک از مبدا نشان دهنده اوج مشارکت و تعامل فرهنگی شهروندان در بحث کلان مدیریت پسماندهای شهری است. اساس طرح تفکیک از مبدا بر پایه آموزش همگانی و جلب مشارکت مردمی، توجه به آداب و عادات اجتماعی و استفاده از نیروهای مجرب است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری اظهار کرد: به منظور ارتقای سطح دانش عمومی و فراهم شدن بستر فرهنگی و اجتماعی مناسب، باید آموزش گسترده‌ای از طریق رسانه‌های گروهی انجام شود.

رجبی تصریح کرد: امروزه مدیریت پسماند یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار است و جلوگیری از آسیب رسانی به محیط زیست، آلوده نشدن آب‌های زیرزمینی، بازیافت و پردازش پسماندها از نتایج مدیریت صحیح و جامع پسماندهاست.

مدیریت پسماند نیازمند ارتقای سطح فرهنگ عمومی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری اظهار کرد: اقدامات فرهنگی جهت تبیین مفاهیم مدیریت پسماند و فرهنگ سازی در جامعه با هدف کاهش سرانه زباله تولیدی و اجرای تفکیک از مبدا با چاپ کتابچه شعر و نقاشی و توزیع آنها به صورت رایگان در مدارس انجام شده است.

رجبی، فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندی را گام موثری در اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان، تاکنون به بیش از 30 هزار نفر از شهروندان در بخش‌های مختلف آموزش‌های لازم در زمینه تفکیک زباله از مبدأ ارائه شد. آموزش و فرهنگ سازی در ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس، باشگاه‌های ورزشی، مساجد و هیات‌ها، نمایشگاه‌ها و پارک‌ها توسط کارشناسان آموزشی سازمان صورت گرفته و ادامه دارد و هم‌چنین در روزهای تعطیل و در مناسبت‌های مختلف آموزش و فرهنگ سازی در بین شهروندان به صورت ویژه در دستور کار سازمان قرار دارد.

رجبی افزود: چون بسیاری از زباله‌ها قابل بازیافت هستند، بهتر است همه مردم با رعایت اصول بهداشتی به تفکیک زباله‌هایی همچون کاغذ، شیشه، آلومینیوم، زباله‌های تر از خشک و سایر زباله‌ها بپردازند تا شهر و در نتیجه محیط زندگی سالمی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: مدیریت پسماند شهری نیازمند ارتقای سطح فرهنگ عمومی و مشارکت همه شهروندان است که در این راستا، سازمان مدیریت پسماند برنامه‌های آموزشی و فرهنگی متنوعی را در طول سال اجرا می‌کند؛ همکاری با آموزش و پرورش و برگزاری دوره آموزشی برای دانش آموزان و معلمان، اعزام تیم‌های آموزشی به مناطق مختلف شهر و انجام فعالیت‌های تبلیغاتی در بحث تفکیک از مبدأ از جمله این اقدامات هستند.

جانمایی مخزن زباله خشک در بیش از 400 واحد آپارتمانی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری درباره جمع آوری پسماند آپارتمان‌ها، اظهار کرد: طرح جمع‌آوری پسماندهای بازیافتی از آپارتمان‌های شهر ساری با جانمایی مخزن زباله خشک در بیش از 400 واحد آپارتمانی با هدف ساماندهی این نوع مواد صورت گرفته است. این طرح با هدف ساماندهی زباله‌های بازیافتی تولیدی از سوی خانوارهای ساکن آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی آغاز شد که با توجه به استقبال شهروندان با جدیت بیشتری در حال گسترش است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری ادامه داد: تاکنون بیش از 400 واحد آپارتمانی تحت پوشش سازمان قرار گرفته که سطل‌های مخصوص زباله خشک در آن ها جانمایی شده است. سازمان مدیریت پسماند به جهت رفاه حال این شهروندان حامی محیط زیست برای جمع آوری این پسماندها، ماشین آلات مخصوص در نظر گرفته است که به صورت گردشی جهت تخلیه سطل‌ها به آپارتمان‌ها خواهند رفت.

جلوگیری از آبگرفتگی با عدم تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی در انهار

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندشهرداری ساری گفت: یکی از علت‌های اصلی آبگرفتگی در انهار و معابر سطح شهر عدم رعایت نظافت برخی از شهروندان و کسبه است، چرا که گاهی مشاهده می‌شود پسماند و زباله توسط این افراد در معابر و انهار تخلیه می‌شود. این امر موجب آبگرفتگی در زمان بارندگی، ایجاد بوی نامطبوع در فصول گرم سال و هم‌چنین محیط مناسبی برای تکثیر حشرات و حیوانات موذی و انتشار عوامل بیماری‌زا خواهد شد.

وی هم‌چنین در خصوص فعالیت پاک‌سازی و لایروبی انهار توسط اداره فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری، اظهار کرد: این عملیات با هدف پاکیزگی شهر و پیشگیری از آبگرفتگی معابر انجام می‌شود. مشارکت جدی شهروندان در عدم تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی در انهار باعث جلوگیری از آبگرفتگی می‌شود.

مشارکت شهروندان گامی موثر در بهینه سازی فرآیند تفکیک

رجبی تصریح کرد: در حال حاضر سرانه تولید پسماند در شهر ساری برای هر نفر 800 تا 850 گرم در روز است که تنها اندکی از آن را مواد غیرقابل بازیافت تشکیل می‌دهد، این یعنی درصد زیادی از آن، مواد ارزشمند و قابل بازیافت در پسماند شهر ساری موجود است که تفکیک آن می‌تواند به جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی و اشتغال‌زایی منجر شود و از آسیب‌های جدی به محیط زیست جلوگیری کند.

این مسئول بیان کرد: با همراهی مردم، بهتر می‌توانیم طرح تفکیک از مبدا را در این حوزه اجرایی کنیم که قطعا با اطلاع‌رسانی و فراگیر شدن مباحث و موضوعات مختلف می‌توان در این زمینه حرکت موثری را به سرانجام رساند.

به گزارش ایسنا، سازمان مدیریت پسماندشهرداری ساری، جهت تشویق و ترغیب شهروندان، هر ماه از مشترکین فعال طرح تفکیک پسماند شهر(تپش) تقدیر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید