افشای جزئیات دیدار اخیر پمپئو و بن سلمان درباره خاشقجی

    کد خبر :395368

یک منبع آگاه فاش کرد که وزیر خارجه آمریکا به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در شهر ریاض گفته است که آینده اش به عنوان شاه در بوته آزمایش قرار دارد.

به گزارش بازتاب، شبکه تلویزیونی “سی ان ان” به نقل از یک منبع آگاه فاش کرد: مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان ملاقات سه شنبه گذشته با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی گفت که آینده وی به عنوان شاه در بوته آزمایش قرار دارد.

این منبع افزود: پامپئو برای بن سلمان روشن کرده است که “سعودی‌ها باید تحقیقات خود (درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی) را با سرعت زیادی انجام دهند”. پامپئو همچنین تاکید کرده است: زمان کوتاه است و سعودی‌ها باید با افراد ذیربط به شدت همکاری کنند.

این منبع آگاه تصریح کرد: وزیر خارجه آمریکا صراحتا به بن سلمان گفته اگر سعودی‌ها مسئولان ناپدید شدن خاشقجی را بازخواست نکنند، لازم خواهد بود که خود آمریکا آن را انجام دهد زیرا جهان این امر را می خواهد و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مجبور خواهد شد تا به علت فشار جهانی این کار را انجام دهد.

پامپئو به ولیعهد سعودی گفت که او مجبور است تا از جزئیات روی داده آگاهی یابد و حتی اگر خود شاهزاده بن سلمان از قبل از آن آگاهی نداشته است باید اطلاعات کافی درباره آنچه روی داده است، را بدست آورد.

پامپئو در سفر به عربستان با سلمان بن عبدالعزیز شاه و ولیعهد این کشور درباره ناپدید شدن خاشقجی گفت وگو کرد. این حادثه باعث خشم جهانی از جمله در داخل خود آمریکا شده است و بار دیگر پرونده حقوق بشری عربستان را زیر ذره بین برده است.

بعد از این ملاقات‌ها در ریاض، آمریکا گفت که ولیعهد سعودی درخصوص لزوم اجرای تحقیقات همه جانبه درخصوص ناپدید شدن خاشقچی موافقت کرده است.

این امر بعد از آن صورت گرفت که برخی گزارش های رسانه ای حکایت از آن داشت که ریاض به کشته شدن خاشقجی در جریان روند نامناسب بازجویی اذعان خواهد کرد.

خاشقجی که دارای گذرنامه آمریکایی است و از منتقدان بارز محمد بن سلمان به شمار می رود، درپی ورود خود در دوم اکتبر جاری به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

منابع ترکیه در گفت وگو با شبکه الجزیره فاش کردند که عملیات قتل خاشقجی در دفتر محمد العتیبی کنسول عربستان و در حضور او صورت گرفته است و تنها چند دقیقه بعد از ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری پایان یافته است.

منبع آگاه شبکه تلویزیونی “سی ان ان” به چگونگی پاسخ بن سلمان یا مقامات سعودی به سخنان پامپئو اشاره‌ای نکرد اما گفت که “پیام رسید”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید