برجام یک طرفه اجرا شود، ایران گزینه های دیگری را انتخاب می‌کند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ۱۲:۱۵
    کد خبر :395335

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه تاکید کرد:اگر ایران احساس کند فقط به صورت یک طرفه در حال اجرای برجام است، گزینه‌های دیگری را برای انتخاب دارد.

به گزارش مهر، علیرضا جهانگیری در نشست با روزنامه نگاران و خبرنگاران هلندی در خصوص قرار صادره توسط دیوان بین المللی دادگستری راجع به بخشی از تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: این قرار علاوه بر آمریکا برای همه کشورها لازم الاجرا است و آمریکا و بقیه کشورهای جهان باید از ایجاد محدودیت‌هایی که بر اجرای این قرار در مورد بخشی از تحریم‌ها تاثیر می‌گذارد، خودداری کنند.

سفیر ایران در لاهه افزود: با توجه به قرار دیوان، همه کشورها باید از همکاری یا کمک به آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه در حوزه‌هایی که در مورد آنها قرار صادر شده، خودداری کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا تعلیق پرواز تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی اروپایی به تهران و یا خودداری از عرضه سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی از فرودگاه‌های خارجی از موضوعاتی است که مغایر با اصول بشر دوستانه بوده و نیازمند بازنگری فوری است.

جهانگیری ادامه داد:‌ اعلام خروج آمریکا از عهدنامه مودت که در ادامه خروج آمریکا از سازمان‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی نظیر برجام، توافق آب وهوایی پاریس، یونسکو و شورای حقوق بشر سازمان ملل انجام شد، خود نقض پاراگراف سوم قرار دیوان بین المللی دادگستری می‌باشد که در آن از طرف‌ها خواسته از هر اقدامی که ممکن است اختلاف جاری نزد دیوان را تشدید یا تطویل کند یا حل و فصل آن را پیچیده کند، خودداری کنند.

سفیر ایران در لاهه همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص برجام تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۲ بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید کرده است. در عین حال ایران اعلام کرده تا زمانی به برجام پایبند خواهد بود که سایر طرف‌ها نیز به تعهدات و مسئولیت‌های خود در چارچوب برجام عمل کنند و اگر ایران احساس کند فقط به صورت یک طرفه در حال اجرای برجام است، گزینه‌های دیگری را برای انتخاب دارد.

جهانگیری در مورد حادثه تروریستی اهواز نیز گفت: یک گروه تروریستی و تجزیه طلب که دفاتر آن در کشورهای غربی است، در کنار داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت که به خوبی ارتباط بین این دو گروه تروریستی را نشان می‌دهد. اسناد و مدارک زیادی در خصوص تروریستی بودن این گروه وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید