همه گزینه های جدی شهرداری تهران

    کد خبر :39496

شمارش معکوس پایان کار شهردار تهران و دوره چهارم شورای شهر تهران آغاز شده است. این روزها بازار گمانه زنی ها درباره انتخاب شهردار چدید تهران داغ است و هر روز نام گزینه هایی جدید به گوش می رسد.

با اعلام نتیجه دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، اصلاح طلبان توانستند هر 21 کرسی این شورا را از آن خود کنند. به این ترتیب رفتن محمد باقر قالیباف از ساختمان بهشت قطعی پس از 12 سال قطعی است و حالا گمانه زنی برای انتخاب شهردارد جدید تهران داغ ترین روزهای خود را می گذارند.

رقابت در سطح احزاب

رقابت احزاب اصلاح طلب بر سر تصاحب کرسی شهرداری تهران این روزها بسیار داغ است. دو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و کارگزاران سازندگی بیشترین تکاپو را برای تصدی شهرداری تهران دارند. بر اساس آنچه در رسانه ها منتشر می شود این تکاپو به جدال بین این احزاب نیز تبدیل شده است. کارگزاران سازندگی که تجربه غلامحسین کرباسچی را به عنوان شهردار تهران در کارنامه خود داشته سعی دارد باز هم شهردار تهران از نزدیکان به این حزب انتخاب شود . از سویی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی که دست بالا را در دور پنجم شورای شهر دارد هم گزینه هایی برای شهرداری تهران در آستین دارد. یک منبع آگاه نزدیک به شورای شهرتهران به «جماران» گفت: گزینه های زیادی برای انتخاب شهردار تهران مورد بررسی قرار گرفته که از این گزینه ها 6 نفر شانس بیشتری را برای انتخاب به عنوان شهردار تهران از سوی شورای پنجم دارند.

اما این گزینه ها چه کسانی هستند و چه سوابقی را در کارنامه خود دارند؟

محمد علی نجفی

بر اساس اخبار دریافتی جماران، علی رغم گمانه زنی ها برای معرفی محمد علی نجفی به عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم، نام او در میان نامزدهای شهرداری تهران نیز به چشم می خورد. وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دوران نخست وزیری شهید باهنر، مرحوم آیت الله مرحوم آیت الله مهدوی کنی و میر حسین موسوی، وزیر آموزش و پرورش دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت سید محمد خاتمی، عضو دوره سوم شورای شهر تهران و فعالیت در پست های مختلف در دوران تدبیر و امید از معاون رئیس جمهور تا مشاور عالی حسن روحانی او را گزینه ای جدی برای انتخاب به عنوان شهردار تهران تبدیل می کند. با نگاهی با سابقه نجفی در طول فعالیتش می توان گفت او گره گشای بسیاری از مشکلات در دولت های گذشته بوده است. به طوریکه در دولت تدبیر و امید 6 مسئولیت مختلف را بر عهده داشته است. نجفی از بنیانگذاران حزب کارگزاران است و یکی از گزینه های جدی این حزب برای تصدی شهرداری تهران است.

حبیب الله بی طرف

وزیر نیروی دولت اصلاحات یکی از گزینه های شهرداری تهران است. حبیب الله بی طرف فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است و هم اکنون به عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران مشغول به فعالیت است. وی سابقه استانداری یزد در دولت میرحسین موسوی و وزارت نیرو در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد. وی از گزینه های نزدیک به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی است.

محمود حجتی

او نیز مانند نجفی علاوه بر سابقه طولانی مدت مدیریتی، علاوه بر گمانه زنی دربراه حضورش در کابینه دولت دوازدهم نامش در بین نامزدهای شهرداری تهران دیده می شود. وی فارغ التحصیل رشته عمران است و سابقه استانداری سیستان و بلوچستان، وزارت راه و ترابیری و وزرات جهاد کشاورزی در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد. وی هم اکنون به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در دولت حسن روحانی مشغول به فعالیت می باشد. حجتی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی بوده و هرچند بر اساس شنیده ها وی تمایلش برای فعالیت به عنوان وزیر در دولت حسن روحانی بیشتر است اما از گزینه های نزدیک به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به حساب می آید.

پیروز حناچی

شاید حناچی مسیر خت تری را در کنار رقبایش برای انتخاب به عنوان شهردار تهران داشته باشد اما او هم از سوی برخی نزدیکان به دولت به عنوان گزینه شهرداری تهران به حساب می آید. پیروز حناچی فارغ التحصیل دکترای عمران از دانشگاه تهران است و هم اکنون به عنوان معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی مشغول به فعالیت است. از او به عنوان چهره مورد اطمینان عباس آخوندی یاد می کنند. وی در دوران اصلاحات به عنوان معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی فعالیت می کرد. حناچی از گزینه های نزدیک به دولت برای شهرداری تهران است.

سید حسین مرعشی

او را این روزها با اظهار نظر هایش درباره لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر پنجم و حواشی آن می شناسند. نقش او در تهیه لیست نهایی ائتلاف اصلاح طلبان و توضیحاتش او را به صدر اخبار این روزهای رسانه ها کشانده است. او در آخرین اظهار نظر هایش به حزب اتحاد ملت انتقاداتی را وارد کرده است که از سوی برخی از اعضای این حزب پاسخ داده شد. با این حال نقش وی در تدوین لیست نهایی اصلاح طلبان او را به عنوان گزینه ای جدی برای شهرداری تهران تبدیل کرده است. مرعشی استاندار کرمان در دولت میر حسین موسوی، رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و نماینده دوره های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت اصلاحات بوده است. او نیز از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی و سخنگوی فعلی این حزب می باشد. مرعشی گزینه کارگزاران سازندگی است اما به دلیل اظهار نظر های اخیرش درباره لیست شوراها به نظر میرسد شانس کمتری را نسبت به سایر رقبا برای انتخاب به عنوان شهردار تهران دارد.

محسن هاشمی رفسنجانی

منتخب اول مردم تهران در انتخابات دوره پنجم شورای شهر نیز برای تصدی صندلی شهرداری تهران مطرح است. هاشمی از سال 76 به مدت 13 سال مدیر عامل شرکت متروی تهران بوده است. وی هم اکنون معاون عمرانی دانشگاه آزاد است فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشکده پلی تکنیک دانشگاه مونترال کانادا در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود، که در نهایت با یک رأی مغلوب سردارقالیباف شد.

با انتخاب هاشمی به عنوان عضو شورای شهر پنجم باز گمانه زنی ها برای انتخابش به عنوان شهردار تهران قوت گرفت اما این بار این موضوع منتقدانی را با خود به همراه داشت. برخی معتقدند مطرح شدن وی به عنوان گزینه شهرداری تهران پشت کردن به انتخاب وی به عنوان منتخب اول شورای شهر تهران است. با خروج او از شورای شهر و انتقالش به ساختمان شهرداری، مهدی چمران به شورا وارد می شود. به همین دلیل برخی از اعضای شورای شهر قصد دارند طی مصوبه ای از انتخاب شهردار از میان اعضای شورای شهر جلوگیری کنند. همین موضوع باعث می شود محسن هاشمی رفسنجانی کمترین شانس را برای انتخابل به عنوان شهردار تهران برخوردار باشد. او نیز گزینه حزب کارگزاران سازندگی می باشد.

برگ برنده کارگزاران رو نشده

با مرور گزینه های شهرداری تهران می توان گفت که حزب کارگزاران با سه گزینه بیشترین شانس، اتحاد ملت ایران با دو گزینه شانس کمتر و نزدیکان دولت با یک گزینه کمترین شانس را در انتخاب شهردار تهران دارند. اما با توجه به بافت منتخبان شورای پنجم، حزب کارگزاران در کنار گزینه های مطرح خود یک گزینه دیگر هم به عنوان برگ برنده خود در آستین دارد.

بر اساس اخبار دریافتی جماران زمزمه های انتخاب اسحاق جهانگیری معاون اول دولت حسن روحانی نیز به عنوان گزینه ای قوی در میان اعضای حزب کارگزاران مطرح می شود. هرچند به دلیل احتمال انتصاب مجدد اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول دولت جدید حسن روحانی شانس جهانگیری برای تکیه بر صندلی شهرداری کم می کند اما بر اساس اخبار دریافتی صحبت هایی از سوی برخی اعضای حزب کارگزاران با وی انجام شده است. در صورت معرفی جهانگیری سایر گزینه ها شانس کمتری را در مقابل وی برخوردار خواهند بود.

انتخاب شهردار آینده، آزمون بزرگ شورای پنجم

هرچند همه منتخبین شورای شهر پنجم در تهران و گزینه های مطرح شده برای تکیه بر صندلی شهرداری تهران اصلاح طلب هستند اما انتخاب شهردار تهران مهمترین تصمیم و آزمونی بزرگ برای شورای شهر تهران خواهد بود. شهردار آینده تهران آیینه تمام قد مدیریت اصلاح طلبان در حوزه شهری خواهد بود و شورا با تصمیم خود نگاه جامعه نسبت به منتخبین خود را رقم خواهد زد. انتخابی اشتباه و یا صرفا سیاسی می تواند سیاهچاله ای در مقابل شورای شهر تهران باشد. باید دید کدام یک از این گزینه ها می تواند بر صندلی شهرداری تهران تکیه بزند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید