آغاز انقلاب در عربستان ؛ بن سلمان نسخه اصلاحات را به باد داد

    کد خبر :394911

قتل خاشقجی یک افتضاح سیاسی برای عربستان است. موضوعی که با هیچ توجیهی قابل جمع شدن نیست و تا مدتها تبعات آن ادامه خواهد داشت.
نامه نیوز :‌موضوع قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول آغاز یک انقلاب شکننده در وضعیت عربستان در همه ابعاد آن خواهد بود. این وضعیت می تواند به برکناری محمد بن سلمان، ایجاد یک شرایط متفاوت در روابط این کشور با بازیگران منطقه ای و بین المللی از همسایگان تا امریکا باشد.
طبق آخرین اخبار هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که وی در داخل ساختمان کنسولگری مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و در همان جا به قتل رسیده است.
پایگاه اینترنتی شبکه خبر.7 ترکیه با انتشار گزارشی مدعی شد که بر اساس اخبار دریافتی از منابع موثق، اسناد صوتی زیادی مربوط به ضرب و شتم خاشقچی در اختیار ماموران قضایی ـ امنیتی ترکیه قرار دارد که در یکی از موارد محمد العتیبی سرکنسول عربستان از ماموران بن سلمان می خواهد که هر گونه اقدام علیه خاشقچی را بیرون از کنسولگری انجام دهند.
بسیاری از رسانه های خبری جهان با استناد به منابع امنیتی ترکیه، از ضرب و شتم خاشقچی در ساختمان کنسولگری خبر می دهند به طوری که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت که ماموران ترکیه به اسناد جنایت در کنسولگری دست یافته اند و شبکه تلویزیونی سی.ان.ان نیز خبر از قتل و مثله کردن جنازه خاشقچی را منتشر کرد.
این پرونده را می توان یکی از پیچیده ترین موضوعاتی دانست که در ابعاد بسیار گسترده می توان جنبه های مختلف آن را بررسی کرد. از آینده سیاسی بن سلمان در عربستان گرفته تا روابط امریکا با عربستان و نوع تعامل ترکیه در این شرایط و حتی تاثیر آن بر ترامپ و آینده سیاسی او در امریکا.
ترامپ اصرار بسیاری دارد که رسانه های از بررسی ابعاد متعدد این واقعه خوداری کنند و از شدت صحبت و تحلیلها در مورد آن بکاهند. زیرا که ترامپ به عنوان یک تاجر، تنها به جنبه های مالی روابط امریکا با عربستان توجه می کند و بسیار دوست دارد همه چیز به آرامی و فی الفور پایان یابد و پای خاندان سعودی از آن پاک باشد. اما گمانه زنی های دقیقی وجود دارد که عملیاتی با این اندازه و حضور نیروهای امنیتی عربستان بدون دخالت افراد رده بالای سعودی امکان پذیر نیست.
فرض بگیریم که تمام این ماجرا از سوی یک تیم خودسر صورت گرفته باشد. اگر این اتفاق در یک مکان عمومی یا ملک شخصی خاشقجی انجام شده بود، امکان پذیرش این ماجرا بیشتر بود، اما در صورتی که چنین توضیحی درباره این پرونده ارائه شود، احتمالا عربستان با این سوال مواجه خواهد شد که این نیروهای خودسر چگونه توانسته‌اند تا درون اتاق ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه پیش بروند و چنین پرونده‌ای را اجرایی کنند؟
با این تصور که جمال خاشقجی از سوی نیروهای خودسر سعودی به قتل رسیده‌ است و عربستان هم این موضوع را پذیرفته است، سوال دیگری که یافتن پاسخش برای ریاض دشوار خواهد بود سرنوشت جسد خاشقجی است. نیروهای سعودی چه بلایی سر جنازه خاشقجی آورده‌اند؟ آیا آن‌طور که رسانه‌ها در روزهای نخست بعد از این بحران گفتند، خاشقجی قطعه قطعه شده و در درون چمدان‌های مختلف تقسیم شده است؟ یا آن طور که در روزهای اخیر شنیده می‌شود، جسد او را در اسید حل کرده‌اند؟ شاید هم او بعد از کشته شدن، در باغچه کنسولگری دفن شده باشد؟
حال عربستان سردرگم است چگونه با چنین افتضاحی برخورد کند. هر موضعی و اظهار نظری می تواند به بدتر شدن ماجرا بینجامد. گفته میشد که آنها آماده می شوند کار را به گردن برخی نیروهای خودسر انداخته و با محاکمه و برکناری چند مقام رده پایین سر و ته قضیه را هم آورند. اما سوالات بعدی و تیزتر بعد از چنین موضعی از سوی رسانه ها گرفته خواهد شد.
این وضعیت بغرنج برای سعودی ها و شخص بن سلمان گران تمام خواهد شد. همه توجهاتی که او با آغاز اصلاحات در عربستان به سمت خود جلب کرده بود در لحظه ای باد هواد شده است و حالا گمانه زنی ها در مورد جانشین او نیز صورت می گیرد. اما هر جانشینی بر صندلی او بنشیند تبعات این موضوع تا صباحی از روی عربستان برداشته نخواهد شد و از سویی تا آینده نزدیک ابهت و قدرت کنونی عربستان قابل بازیابی نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید