تقابل آمریکا و متحدانش، با ایران به FATF کشیده شد

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ۱۸:۳۱
    کد خبر :394872

شنیده ها حاکی از آن است که دشمنان ایران در این نشست تلاش های سنگینی را آغاز کرده اند تا دیگر کشورها را قانع کنند که ایران در انجام خواسته های این نهاد تا کنون تعلل داشته و باید اقدامات تقابلی علیه ایران اعمال شود و از فهرست سیاه این نهاد خارج نشود.

در حالی که نشست یک هفته ای «اف ای تی اف» (FATF) از 14 تا 19 اکتبر مطابق با 22 تا 27 مهر ماه در پاریس در جریان است، شنیده ها حاکی از آن است که دشمنان ایران در این نشست تلاش های سنگینی را آغاز کرده اند تا دیگر کشورها را قانع کنند که ایران در انجام خواسته های این نهاد تا کنون تعلل داشته و باید اقدامات تقابلی علیه ایران اعمال شود و از فهرست سیاه این نهاد خارج نشود.

رصد و بررسی وضعیت پیشرفت ایران برای پیوستن به FATF یکی از محورهای اصلی این نشست یک هفته ای است.

در این نشست بیش از 800 مقام مسئول به نمایندگی از 204 کشور و سازمان بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول، سازمان ملل و بانک جهانی حضور دارند.

تا کنون دولت چهار لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو)»، «الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)»، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» را به مجلس ارسال کرده است. از میان این لوایح، «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» تبدیل به قانون شده و به تازگی «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» نیز در مجلس تصویب و راهی شورای نگهبان شده است. همچنین لوایح «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو)» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» هرچند در مجلس تصویب شده اند اما هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

در همین رابطه دیوید لوئیس، دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) گفت که ایران در اجرای تعهداتش پیشرفت هایی داشته است و در نشست هفته جاری در پاریس، اقدامات این کشور در راستای همراهی با اف ای تی اف بررسی می شود.
لوئیس یکشنبه شب در مصاحبه ای با اشاره به نتایج عضویت در اف ای تی اف (FATF) اظهار داشت: قطعا این اقدام می تواند شرایطی را برای این کشورها فراهم کند که وارد تجارت با سایر کشورهای جهان شوند و می توانند به دنیا نشان دهند که این کشورها مکان های امنی برای سرمایه گذاری هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر «کشوری مثل آمریکا مانع از خروج آنها از لیست سیاه شود» گفت: ما نمی توانیم هیچ کشوری را وادار به دادوستد با دیگر کشورها بکنیم اما می توانیم یک برآورد عینی از شرایط موجود در آن کشور ارائه کنیم که نشان دهد آن کشور محل امنی برای سرمایه گذاری و کسب و کار هست یا نه. استانداردهایی که ما درنظر می گیریم – که جهانی است – معیارهایی کاملا فنی است و هدفشان این است که مشخص کند آیا آن کشور تدابیر لازم را برای جلوگیری از احتمال سوءاستفاده گروه های تروریستی درنظر گرفته است یا نه.

لوئیس با بیان این که اف ای تی اف در مورد این که کدام گروه ها تروریستی هستند، تصمیم گیری نمی کند، افزود: «این موضوعی است که سازمان ملل متحد در مورد آن تصمیم می گیرد. حرف ما این است که زمانی که سازمان ملل یک گروه را تروریستی قلمداد می کند همه کشورها باید قطعنامه این سازمان را در رابطه با تامین مالی تروریسم اجرا کنند و به عنوان مثال، ما از همه کشورها می خواهیم هر گونه تامین مالی تروریسم را عملی مجرمانه اعلام کنند. در مورد ایران چیزی که امیدواریم انجام بدهد، غیرقانونی کردن تروریسم است.»

این مقام گروه ویژه اقدام مالی با بیان اینکه «فکر کنم همه می دانند این گروه ها چه گروه هایی هستند» اضافه کرد: گفت وگو در این باره «موضوعی بین ایران و تعداد دیگری از کشورهاست».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها در روز دوشنبه در مورد تصویب لایحه FATF گفت: «این اقدام در راستای منافع ایران بوده و از مزایای بسیاری برخوردار است و با در نظر داشتن مجموعه قوانین خودمان از اجرای آن سودمند خواهیم شد.»

این در حالی است که منابع آگاه از حاشیه اجلاس در حال برگزاری FATF به دیپلماسی ایرانی گفته اند که ایالات متحده امریکا، عربستان سعودی و اسرائیل به شدت تلاش می کنند به سایر کشورها این گونه القا کنند که بعد از دو دوره تمدید برنامه اقدام و گذشت هشت ماه فقط یک لایحه از چهار لایحه، آن هم مطابق با میل خود ایران نهایی شده و ایران با تاخیرهای طولانی در اقدامات خودش، اعتبار این نهاد را خدشه دار کرده است. آنها تلاش دارند این گونه القا کنند که این وضعیت برای اقتدار و حیثیت این نهاد بین المللی سازنده نیست بنابراین اگر اقدامات تقابلی علیه ایران در همین اجلاس برقرار نشود، پیام بدی برای جامعه بین المللی خواهد داشت.

یک نکته مهم در این میان به تلاش های بسیار سنگین عربستان سعودی در این رابطه باز می گردد. عربستان سعودی که خود از سوی FATF به دلیل اهمال در انجام توصیه های این نهاد مورد انتقاد قرار گرفته و عضویت دائمی اش پذیرفته نشده است، انتظار دارد که برقراری مجدد اقدامات تقابلی و برگشت محدودیت های اف ای تی اف بر تعاملات بانکی ایران موج خبری فراگیری ایجاد کند و موضوعاتی مثل قتل جمال خاشقجی را به حاشیه براند. همچنین مساله گزارش انتقادی FATF از آن نیز تحت الشعاع موضوع ایران قرار بگیرد و در رسانه ها چندان مطرح نشود.

البته در جهت مقابل، روسیه، کشورهای اروپایی، چین و هند تلاش می کنند در جبهه ایران بمانند و از خروج ایران از فهرست سیاه FATF حمایت می کنند. آنها در تقابل با جبهه عربستان سعودی، ایالات متحده و اسرائیل به نفع ایران در حال رایزنی با دیگر کشورها و نهادها هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید