معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست :

محیط زیست حاشیه سیاسی ندارد/دانشجویان حامی محیط زیست جایگاه خود را در اسناد بالادستی پیدا کنند

    کد خبر :394821

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست به دلیل نداشتن حاشیه سیاسی می‌تواند ما را به جوامع بین‌المللی پیوند بزند، گفت: در حوزه محیط زیست باید ابتدا منافع ملی را در نظر بگیریم سپس جوامع منطقه‌ای و جهانی را از افکار محیط زیستی خود منتفع کنیم.

پروین فرشچی در اختتامیه چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور که امروز در شهر بابلسر در دانشگاه مازندران برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت گروه‌های دانشجویی در حوزه محیط زیست علاوه بر اینکه می‌تواند بازوی علمی کشور به حساب آید، قابلیت آن را دارد که بازوی اجرایی نیز باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان و فعالیت‌های دانشجویی ثروت این کشور هستند،گفت: همه می‌دانند که در شرایط حاضر وضعیت اقتصادی دشواری داریم و باید از آن گذر کنیم. در چنین شرایطی تنها عنصری که می‌تواند شان ایرانی ما را نشان دهد اتحاد و همدلی است. در این میان اتحادیه‌هایی مثل باشگاه دانشجویان، امیدبخش و اثرگذار هستند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه برنامه‌ها و راهکارهای ارائه شده توسط دانشجویان در حوزه محیط زیست نشانگر سطح بالای دانش این گروه‌ها است،گفت: پیشنهاد می‌کنم راهکارهایی که کارگروه‌ها مطرح کرده‌اند حتما در بیانیه چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست گنجانده شود. به عبارت ساده‌تر از نظر من لازم است که راهکارهای مورد اجماع توسط گروه‌های دانشجویی به عنوان دستاورد چهارمین گردهمایی در بیانیه لحاظ شود.

فرشچی با اشاره به اینکه بیانیه گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست فاقد زمان، بودجه و جایگاه حقوقی و قانونی است، اظهار کرد: با توجه به تلاش بسیاری که دانشجویان برای ارائه راهکارها و تهیه بیانیه چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست داشته‌اند پیشنهاد می‌کنم حتما در انتهای بیانیه برای خود زمان‌بندی به منظور تحقق راهکارها مشخص کنند. همچنین لازم است پیش‌بینی‌هایی برای جذب بودجه صورت گیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین تاکید کرد: گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست برای اینکه بتوانند پل بین دانش و اجرا باشند باید جایگاه حقوقی و قانونی داشته باشند بنابراین پیشنهاد می‌کنم با توجه به اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‌های کلان محیط زیست و برنامه ششم توسعه جایگاه گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست مشخص شود. در این صورت دانشجویان فعال در حوزه محیط زیست می‌توانند در مسائل اجرایی و تصمیم‌سازی‌های کلان کشور حضور داشته باشند.

فرشچی با تاکید بر اینکه محیط زیست یک مساله بین‌المللی به حساب می‌آید، اظهار کرد: باید بدانیم به غیر از مسئولیت‌های ملی، مجموعه‌ای از مسئولیت‌های منطقه‌ای و جهانی نیز داریم بنابراین همیشه ابتدا باید منافع ملی را در نظر بگیریم و بعد سعی کنیم جوامع منطقه‌ای و جهانی را از افکار و فعالیت‌های محیط زیستی خود منتفع کنیم. محیط زیست به دلیل نداشتن حاشیه سیاسی می‌تواند ما را به جوامع بین‌المللی پیوند بدهد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به موضوعات مطرح شده در چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست اظهار کرد: اکوتوریسم، آب و پسماند که در این گردهمایی مطرح شده سه مساله مهم کشور به حساب می‌آید و همه می‌دانیم که بحران آب و مدیریت نادرست پسماند معضلات اساسی است اما در مورد اکو توریسم باید اشاره کنم که این حوزه به عنوان یکی از بهترین و نزدیک‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها به حوزه محیط زیست، می‌تواند ضمن حفظ محیط زیست منجر به اشتغال‌زایی شود.

فرشچی در پایان تاکید کرد: فعالیت در حوزه‌های سنتی مثل آبخیزداری و بوم‌گردی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این فعالیت‌ها هم به محیط زیست کشور کمک می‌کند و هم آورده اقتصادی دارد.

به گزارش ایسنا، چهارمین گردهمایی دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور ۲۴ و ۲۵ مهرماه در دانشگاه مازندران با همکاری جهاد دانشگاهی، سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت علوم با محوریت آب و پسماند برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید