الزام کارفرمایان و کارگران به ثبت نام در سامانه جامع روابط کار

    کد خبر :394191

مدیرکل روابط کار وزارت کار با اشاره به آغاز ثبت‌نام سراسری کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار در آینده نزدیک گفت: کارگران و کارفرمایان ملزم به ثبت نام در این سامانه هستند.

اسماعیل ظریفی آزاد در گفتگو با مهر، درباره آخرین وضعیت اجرای سامانه جامع روابط کار گفت: در حال حاضر سامانه ثبت دادخواست کارگران به صورت الکترونیکی فقط در شهر تهران در دسترس قرار دارد و کارگرانی که با تشکیل پرونده در دفاتر پیشخوان نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام کنند، می توانند شکایات از کارفرمایان خود را به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه ثبت کنند.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار افزود: با توجه به اینکه سامانه دادخواست به عنوان یکی از ۳۰ زیرسامانه سامانه جامع روابط کار در شهر تهران به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده است، مشکلات این سامانه تقریبا رفع شده و طی مکاتبه با سازمان تنظیم مقررات درخواست کردیم تا ثبت نام از کارگران سراسر کشور برای دریافت نام کاربری و رمز عبور از طریق دفاتر پیشخوان آغاز شود.

وی با بیان اینکه وزارت کار آمادگی دارد تا در فاز نخست خدمات ثبت شکایات الکترونیکی کارگران در سراسر کشور را در دسترس کارگران قرار دهد، گفت: با توجه به اینکه ورود به سامانه و ثبت شکایات مستلزم تشکیل پرونده در دفاتر پیشخوان است، بنابراین منتظر هستیم تا سازمان تنظیم مقررات مقدمات و تاریخ ثبت نام از کارگران در سراسر کشور را اعلام کند.

ظریفی آزاد درباره تعداد کارگران و کارفرمایانی که تاکنون به دفاتر پیشخوان برای ورود به سامانه جامع روابط کار مراجعه کرده اند، گفت: تعداد این افراد بسیار اندک است؛ با توجه به اینکه فعلا فقط زیرسامانه ثبت دادخواست در شهر تهران راه اندازی شده است، بنابراین فقط کارگران متقاضی ثبت شکایت مجبور به مراجعه و ثبت نام در سامانه هستند.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار، با تاکید بر الزام کارگران و کارفرمایان برای ورود به سامانه جامع روابط کار، درباره انتقاد کارفرمایان به این سامانه افزود: جامعه کارفرمایی کشور انتقادی به سامانه جامع روابط کار ندارند بلکه ابهاماتی در این خصوص دارند که بیشتر پیرامون قانون کار است.

وی افزود: طی جلسه ای که دو روز پیش با کارفرمایان داشتیم قرار شد نمایندگان کارفرمایان در تحلیل فرایندها و استقرار سامانه های جامع روابط کار حضور داشته باشند. همچنین به نمایندگان کارگری نیز پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل نمایندگان خود را برای آشنایی با فرایندهای سامانه معرفی کنند.

ظریفی آزاد درباره اقدامات الزام آور برای کارفرمایان جهت انجام امور از طریق سامانه روابط کار گفت: این آمادگی غالبا در بین جامعه کارفرمایی وجود دارد اما پس از فراگیر شدن سامانه روابط کار و ارائه خدمات روابط کار به صورت الکترونیکی از طریق سامانه، قطعا کارفرمایان نیز ملزم به ثبت نام در سامانه جامع روابط کار هستند چراکه بسیاری از خدمات به صورت الکترونیکی و صرفا از طریق سامانه انجام خواهد شد و این موضوع می تواند برای کارفرمایانی که در سامانه ثبت نام نکردند محدودیت ایجاد کند.

سامانه روابط کار چیست؟

سامانه جامع روابط کار سامانه‌ای است که تمام فرایندها و روابط کاری بین کارگر و کارفرما به صورت الکترونیکی ثبت می شود. ثبت الکترونیکی شکایات کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف و ثبت قراردادهای کار نیروی انسانی توسط کارفرمایان تنها بخشی از ویژگی‌های سامانه جامع روابط کار است.

در این سامانه حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده است که علاوه بر ایجاد شفافیت در اطلاعات، امکان نظارت و پایش شرایط حاکم بر روابط کار را به سیاستگذاران می دهد.

از طرفی با توجه به نابسامانی در قراردادهای کار و افزایش قراردادهای موقت با نیروی کار طی دهه‌های اخیر، راه اندازی این سامانه و ثبت قراردادها این امکان را به وزارت کار به عنوان سیاستگذار تنظیم روابط کار می‌دهد که بتواند میزان قراردادهای موقت را رصد و پایش کرده و نسبت به تدوین سیاست های کاهش این نوع قراردادها در جهت ارتقای سطح امنیت شغلی نیروی کار اقدام کند.

کارگران و کارفرمایان باید فقط برای یکبار با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و پس از تشکیل پرونده نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد خود اقدام کنند.

در فاز نخست پیاده سازی این سامانه، صرفا کارگران و کارفرمایان شهر تهران امکان ثبت نام در سامانه را دارند اما کارگران و کارفرمایان در سراسر کشور پس از اعلام عمومی می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه را دریافت کنند.

سامانه جامع روابط کار از طریق آدرس اینترنتی http://prkar.mcls.gov.ir قابل دسترس است و کارگران و کارفرمایان پس از تشکیل پرونده در دفاتر پیشخوان دولت و دریافت نام کاربری و رمز عبور می توانند وارد سامانه شوند و از حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار از جمله ثبت شکایات بدون مراجعه حضوری بهره مند شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید