الگوهای امیدوارکننده هواشناسی برای هامون و هیرمند

    کد خبر :394182

‌مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس الگوهای فصلی میزان نزولات جوی پاییز و زمستان امسال در افغانستان به ویژه حوضه آبریز رودخانه هیرمند بیش از نرمال خواهد بود.

خروجی مدل‌های بلند مدت فصلی نشان می دهد که بارش های فصل پاییز در حوضه آبریز رودخانه هیرمند در کشور افغانستان به ویژه در ماه نوامبر و دسامبر (ماه های پیش رو) بیش از شرایط نرمال خواهد بود.

وی افزود: وضعیت بارش های فصل زمستان نیز در بخش هایی از حوضه آبریز هیرمند بیش از حد نرمال و در بخش های دیگری نیز در محدوده نرمال خواهد بود اما بر اساس مدل فصلی بارش های ماه مارس یعنی 10 اسفند تا 12 فروردین در بخش وسیعی از این کشور کمتر از محدوده نرمال ارزیابی می شود.

حیدری با بیان اینکه پیش بینی های فصلی دقتی در حدود 70 درصد و گاهی بیشتر از آن دارد، ادامه داد: باید منتظر ماند و دید تا در هفته های آینده چه تغییراتی در مدل ها رخ می دهد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: خروجی مدل های کوتاه مدت بارش نیز نشان می دهد که امروز بخش های از ارتفاعات شرق افغانستان شاهد بارش های پراکنده باران است به نحوی که عمده بارندگی ها خارج از حوضه آبریز رودخانه هیرمند بوده و تاثیری برای ما ندارد.

‌‌به گزارش‌ ایسنا- به نقل از اداره‌‌کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان، محسن حیدری اظهار کرد: وی با بیان اینکه رودخانه مشترک مرزی هیرمند از ارتفاعات مرکز و شمال غرب کابل در افغانستان سرچشمه می‌گیرد، گفت: این رودخانه با طول بیش از هزار کیلومتر با عبور از عمق افغانستان در نهایت به سیستان و بلوچستان وارد و به تالاب بین المللی هامون می ریزد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید