تجارت ۹۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلاری

    کد خبر :394134

با افزایش قیمت ارز، پیش‌بینی‌ها برای افزایش عدد صادرات قوت گرفت و حال گزارش سازمان توسعه تجارت هم نشان از رشد ۱۳ درصدی صادرات دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، طبق گفته مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در 6ماه نخست امسال بیش از 23 میلیارد دلار کالا صادر شد. یحیی آل اسحاق وزیر بازرگانی دولت سازندگی درباره عدد صادراتی که اتفاق افتاد معتقد است که اگر تجار تلاش بیشتری می‌کردند رقم صادراتی می‌توانست به بالای 32 میلیارد دلار هم برسد. با سرعت بخشیدن در روند صادرات سازمان توسعه تجارت خبر از صادرات 60 میلیارد دلاری تا پایان سال‌جاری را می‌دهد. این در شرایطی است که هدفگذاری دولت برای سال‌جاری تحقق 45 میلیارد دلاری صادرات بوده است.

با محدودسازی واردات 1300 قلم کالا که لیست نهایی آن 30 مرداد ماه به گمرک ابلاغ شد، کاهش واردات کشور و مثبت شدن تراز تجاری کشور موضوعی دور از ذهن نبود. طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته برای دومین بار تراز تجاری کشور مثبت شد. در حال حاضر اختلاف صادرات با واردات به ۹۴۰ میلیون دلار رسیده است. بر این اساس در بخش واردات کالا در شش ماهه سال‌جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد منفی داشتیم، به نحوی که واردات به ۲۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار رسیده و در مقایسه با سال گذشته ۳ میلیارد دلار کاهش واردات را تجربه کرده‌ایم. از بین کالاهای وارد شده ۶۱ درصد واسطه‌ای، ۱۴.۷ درصد سرمایه‌ای و ۱۶.۸ درصد مصرفی بوده است. با رقم واردات و صادرات پیش‌بینی شده، عدد تجارت خارجی ایران تا پایان سال‌جاری به ۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقدند که برای افزایش رقم صادرات، کشورهای همسایه را می‌توان هدف گرفت. از کشورهای پیشنهادی عراق و ترکیه است. آل اسحاق معتقد است: عراق دومین بازار صادراتی ایران بعد از چین است. اگر می‌خواهیم بازار عراق را به‌عنوان بازار هدف صادراتی برای خودمان حفظ کنیم، باید اقتضائات آن را نیز بپذیریم. وی افزود: صادرات ایران به عراق طی پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد رشد داشته است اما طی روزهای اخیر به‌دلیل برخی تصمیمات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها دچار مشکل شده است. مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز درباره صادرات و همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه گفت: به جای برداشتن مشکلات از پیش روی صادرات، آن را دچار مشکل کرده‌ایم. ۵۷۰ میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه ایران است که ایران تنها ۱۸ میلیارد دلار آن را تأمین می‌کند، در حالی که پتانسیل صادراتی ایران بسیار بالاتر از این ارقام است.

وی به برداشتن موانع پیش روی صادرات و عدم تصمیمات عجولانه در راستای رفع نیازهای تشکل‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: با قیمت‌های کنونی ارز، ایران می‌تواند در بسیاری از این زمینه‌ها موفق باشد و صادرات خوبی داشته باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت هم می‌گوید: با 20 کشور هدف صادراتی

۹۰ درصد صادرات را پوشش می‌دهیم، اما با شش کشور، عملکرد صادراتی منفی داشتیم که صادرات کاهش یافته است، این در حالی است که صادرات به عراق ۴۵ درصد در شش ماهه ابتدای سال‌جاری به لحاظ ارزشی، رشد را تجربه کرده است، به نحوی که ۴.۵ میلیارد دلار صادرات به این کشور صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: همکاری تجاری ایران با شورای همکاری خلیج فارس از رشد صادراتی ۳۷ درصدی برخوردار بوده‌اند، این در حالی است که با عربستان و امارات تجارت کاهش یافته است؛ این در حالی است که صادرات ایران به اتحادیه اروپا نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته است. همچنین در بخش واردات نیز 10 فصل از کتاب مقررات واردات و صادرات، ۶۳ درصد از واردات را به خود اختصاص داده است که نشان از تنوع وارداتی ایران دارد.

ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی نیز می‌گوید: صادرات ایران به جهت افزایش قیمت ارز افزایش خوبی یافته است. اگر دولت نتوانست برای صادرکنندگان سیاست تشویقی لحاظ کند، اما قیمت ارز موجب شد تا صادرکنندگان برای افزایش صادرات تمام تلاش خود را بکنند.

وی با بیان اینکه اگر صادرات با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند کشور به آرزوی دیرینه خود یعنی اتکا به درآمدهای غیرنفتی می‌رسد، گفت: تمام دولت‌ها به فروش نفت متکی بودند و طی این سال‌ها اقتصاد تک محصولی مانع از رشد کشور شد ولی با رشد 13 درصدی صادرات که از پیش‌بینی‌ها بیشتر بوده است می‌توان امیدوار به آینده‌ای بود که به صادرات وابسته می‌شود و درآمدزایی می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید