حمله موشکی با تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی و تایید رهبری ممکن می‌شود

    کد خبر :39409

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر این‌که نباید اجازه دهیم موضوع برجام، محور بحث‌های منطقه‌ای قرار گیرد، به تشریح محاسن حمله موشکی سپاه به داعش در سوریه پرداخت و گفت: نگذاریم برنامه هسته‌ای مخرج مشترک همکاری‌های بین‌اللملی علیه ایران شود.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به مصوبه اخیر سنای امریکا، و با تاکید بر رصد تحلیل‌های مختلف در این رابطه اعلام کرد: در این مدت پیشنهادهای خاصی مطرح شده که برخی از این پیشنهادها مبنی بر آن است که جمهوری اسلامی اولاً باید به سمت تعلیق همه نظارت‌های آژانس انرژی اتمی بر فعالیت‌های‌ اتمی در حد ان‌پی‌تی و در ثانی باید در راستای پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای بر اساس تصمیمات داخلی اقدام کند و تقریباً همه منتقدان دولت، موضوع را بر این مبنا تحلیل کرده‌اند.

تلاش منتقدان دولت برای تصویب اقدام مجلس درپاسخ به مصوبه اخیر سنای امریکا

او گفت: در واقع عموم منتقدان دولت معتقدند که خروجی تصمیم هیات نظارت بر برجام در داخل کشور باید این چنین باشد و فراتر از آن می‌گویند این دو اقدام یعنی تعلیق نظارت‌های بین‌المللی بر فعالیت هسته‌ای و تعلیق توافق‌های هسته‌ای را باید در ضرب‌الاجلی با دوره مشخص در دستور کار قرار دهیم و بر این اساس سعی دارند همزمان با اعمال فشار به دولت، مجلس را نیز وادار کنند که در این محدوده مصوبه‌ای را به تصویب برساند.

لزوم استفاده از مکانیزم حل‌اختلاف برجام

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس دهم خاطرنشان کرد: در این میان گروهی که عمدتاً از اصلاح‌طلبان یا حامیان دولت هستند نیز معتقدند اولاً ایران می‌تواند در مجامع بین‌المللی اقامه دعوا کند و ثانیاً می‌گویند اقدامات یک‌جانبه امریکا، زمینه را برای شکل‌گیری موج منفی علیه این کشور فراهم کرده و نباید با اقداماتی همچون حمله به سفارت عربستان، فضا را به نفع آن‌ها بازگردانیم و باید از ظرفیتی که به‌عنوان مکانیزم حل اختلاف در برجام وجود دارد، استفاده کرده و همچنان صبور باشیم.

منتقدان دولت محدودیت‌های ذهنی ناشی از رقابت‌های داخلی را کنار بگذارند

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با تاکید بر صحت دیدگاه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با ظرافت ورود کرده و بعد از روی کار آمدن ترامپ سعی دارند با حرکتی گام به گام، عرصه را برای ما تنگ کنند و بر این اساس باید دقت کنیم که در دام آن‌ها نیافتیم. اگر منتقدان محدودیت‌هایی که متاسفانه به‌خاطر رقابت‌های داخلی در ذهن دارند، کنار بگذارند، می‌توانند با دیدگاهی بازتر وسیع‌تر وضعیت را ارزیابی کنند.

استفاده ابزاری امریکا از داعش به ضرر خودشان تمام شد

او تصریح کرد: واقعیت این است که آمریکایی‌ها با کمک همپیمانان منطقه‌ای خود مثل عربستان و اسرائیل در عراق به‌دنبال تغییر اساسی در حاکمیت، در سوریه به‌دنبال سرنگونی بشار اسد، و در لبنان به‌دنبال تغییر معادلات به ضرر حزب‌الله بودند و این درحالی است که با هوشیاری جمهوری اسلامی هیچ‌کدام از این اهداف به نتیجه نرسیده است و بنابر این استفاده ابزاری امریکا از داعش عملاً به ضرر خودشان تمام شده است.

نباید بحث هسته‌ای و برجام را وسط بکشیم

عضو هیات رییسه کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: در چنین شرایطی که امریکایی‌ها از دست جمهوری اسلامی عصبانی هستند و به‌دنبال اقدام متقابل هستند، و درصورتی که دقت کنیم، متوجه می‌شویم که مصوبه اخیر سنا در راستای «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» نیز بر همین اساس تهیه شده و ارتباطی به بحث هسته‌ای برجام ندارد؛ بنابر این نباید با دست خودمان بحث هسته‌ای و برجام را وسط بکشیم.

لزوم استفاده ایران از اختلافات اروپا، چین، روسیه و ژاپن با امریکا

او اعلام کرد: نباید کاری کنیم که قدرت‌های اروپایی و روسیه و چین و حتی ژاپن به سمت امریکا متمایل شوند. دقت کنید که هم‌اکنون کشورهای اروپایی درمورد تغییرات آب و هوایی، روسیه در بحث اوکراین و سوریه و همین‌طور چین درباره مسائل اقتصادی با امریکا دچار اختلاف دیدگاه شده‌اند.

نگذاریم برنامه هسته‌ای مخرج مشترک همکاری‌های بین‌اللملی علیه ایران شود

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که برنامه هسته‌ای مخرج مشترک همکاری‌های بین‌اللملی علیه ایران تبدیل شود.

باید در مسائل منطقه‌ای مربوط به تروریسم ورود کنیم

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد استفاده ابزاری از داعش علیه امنیت ایران در دستور کار امریکا قرار گرفته که نمونه آن را در عملیات تروریستی مجلس و حرم امام (ره) دیدیم؛ بنابر این باید هوشمندانه عمل کنیم و راهکار این نیست که در بحث هسته‌ای واکنش نشان دهیم و باتوجه به این‌که نگرانی فعلی طرف مقابل سیاست‌های منطقه‌ای ایران است، ما نیز باید صرفاً در این مورد وارد بحث شویم.

حمله موشکی سپاه در راستای تقویت حضور ایران در سوریه و عراق بود

میرزایی با اشاره به حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به مواضع داعش در دیرالزور سوریه گفت: این حمله موشکی دقیقاً در همین راستا بود که حضور ایران در سوریه و عراق را تقویت کند؛ چرا که تروریست‌های داعش به‌عنوان ابزار دست امریکایی‌ها و همپیمانان منطقه‌ای‌شان در جهت تضعیف محور مقاومت و موقعیت ما در منطقه عمل می‌کنند.

محاسن حمله موشکی هوشمندانه سپاه به داعش

او به تشریح دستاوردها و محاسن حمله موشکی سپاه نیز پرداخت و گفت: نخستین حسن این عملیات آن بود که نشان داد عزم جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با استفاده ابزاری از تروریسم در منطقه و به‌خصوص در عراق و سوریه جدی است. و نکته دیگر این است که ورود ایران به این بحث، سپاه پاسداران را در خط مقدم مبارزه با تروریسم نشان می‌دهد و نقشه امریکا را برای وانمود کردن این‌که سپاه و ایران از تروریسم حمایت می‌کنند، خنثی می‌کند.

حمله موشکی سپاه نشان داد ایران تروریسم را تحمل نمی‌کند

عضو هیات رییسه کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: حمله موشکی سپاه در این مقطع زمانی که سنای آمریکا مشخصاً این نهاد نظامی را هدف قرار داده، هوشمندانه است و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به هیچ عنوان اقدامات تروریستی را تحمل نمی‌کند و درعین حال نقشه سفارش‌دهندگان اقدامات تروریستی علیه کشورهای منطقه و ایران افشا می‌کند.

او گفت: به نظر می‌رسد این حمله موشکی را باید در کلیت کنش و واکنش‌های اخیر در رابطه ایران و امریکا ارزیابی کنیم و درصورتی که به همین شکل عمل کنیم، و از ورود به مباحث فرعی مثل برجام خودداری کنیم، و در راستای مسائل منطقه‌ای وارد بحث و عمل شویم، بهتر خواهد بود.

حمله موشکی سپاه نیاز به تایید مجلس نداشت

نماینده اصلاح‌طلب ایلام در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به نقش مجلس در عملیات شب گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای حمله موشکی به مواضع داعش در سوریه گفت: این اقدام نیاز به مجوز مجلس نداشته است. چرا که بنابر قانون تصمیم‌گیری اولیه در این رابطه برعهده شورای‌عالی امنیت ملی است و اجرای آن نیز با تایید رهبری میسر خواهد بود.

حمله موشکی با تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی و تایید رهبری ممکن می‌شود

میرزایی تصریح کرد: باتوجه به آن‌که مقام معظم رهبری مسئولیت فرماندهی کل نیروهای مسلح را نیز برعهده دارند، و فرمان بسیج نیروها و چنین اقداماتی برعهده ایشان است، پس از تایید رهبری انجام این عملیات ممکن خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید