درخواست لغو مصونیت سعودی‌ها در استانبول

    کد خبر :393934

«مایکل باچلت» (Michelle Bachelet) رئیس نهاد حقوق بشر سازمان ملل امروز سه شنبه در این خصوص اعلام کرد: ترکیه و عربستان باید هر چیزی درباره قتل احتمالی خاشقجی می دانند را افشا کنند.

سازمان ملل خواستار لغو مصونیت دیپلماتیک کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول شد.

به گزارش بازتاب به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: سازمان ملل خواستار لغو مصونیت دیپلماتیک کارکنان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به منظور انجام تحقیقات درباره وضعیت «جمال قاشقجی» منتقد ریاض در این مکان شد.

«مایکل باچلت» (Michelle Bachelet) رئیس نهاد حقوق بشر سازمان ملل امروز سه شنبه در این خصوص اعلام کرد: ترکیه و عربستان باید هر چیزی درباره قتل احتمالی خاشقجی می دانند را افشا کنند.

وی در ادامه افزود: ریاض باید مصونیت مقامات و سایر افراد حاضر در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول را لغو کند.

رئیس نهاد حقوق بشر سازمان ملل همچنین در ادامه از آغاز تحقیق و تفحص ترکیه در این خصوص با وجود گذشت بیش از دو هفته از این ماجرا استقبال کرد و خواستار روشن شدن هر چه زودتر این رویداد شد.

این در حالی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی هفته گذشته در مصاحبه با رسانه های آمریکایی مدعی شده بود که خاشقجی مدت کوتاهی بعد از آنکه وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شده از آنجا خارج شده است.

از سوی دیگر مجتهد فعال توئیتری و افشا کننده مسائل عربستان در توئیتی نوشت: منابع ترکیه اعلام کرده اند که جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی شکنجه و سپس به قتل رسیده است و پس از قتل نیز جسد وی مثله شده است. تصاویر همه این رویدادها موجود است. ویدئویی از شکنجه و قتل خاشقجی برای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ارسال شده است. اگر این خبر تایید شود یعنی خبر اخراج وی از ترکیه و ورود وی به عربستان صحیح نیست.

وی در پایان اعلام کرد که ترکیه باید جزئیات قتل خاشقجی را به طور کامل اعلام کند. او افزود: به نظر می رسد ترکیه دلایل قطعی و تفصیلی درخصوص شکنجه جمال خاشقجی را می داند و این دلایل چه بسا به زودی اعلام شود. به نظر می رسد گروهی که این عملیات را انجام داده است حرفه ای نبوده است چرا که نتوانسته این موضوع را پنهان و جزئیات دردناک آن را از بین ببرد. عملیاتی که نیازمند موضع جدی و قاطع ترکیه است و آیا ترکیه تنها به اعتراض اکتفا خواهد کرد؟

شبکه الجزیره هم به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جسد «جمال خاشقجی» روزنامه نگار مشهور سعودی در یکی از مناطق استانبول ترکیه پیدا شده است.

گزارش‌های اولیه پلیس ترکیه حاکی است که «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است.

یکی از این منابع آگاه گفت: «ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقجی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ما معتقدیم این قتل با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته و جسد او به بیرون از کنسولگری منتقل شده است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید