فلاحت پیشه: تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران بستگی به بسته پیشنهادی اروپا دارد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۴۱
    کد خبر :393883

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران بستگی به نوع اثر عملی و کارکردی بسته پیشنهادی اروپایی‌ها دارد که قرار است در چند روز آینده به ایران تحویل داده شود.

به گزارش یورونیوز، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ملاحظات دیپلماتیک لازم باید رعایت شود و اگر ما به این نتیجه برسیم که در طرف اروپایی دیپلمات‌هایی با قصد مثبت در ایران می‌توانند مستقر شوند من موافق تاسیس دفتر اتحادیه اروپا هستم و امیدوارم که این موضوع شکل بگیرد. منتها معتقدم که نوع اثر عملی و کارکردی بسته پیشنهادی اروپایی‌ها که قرار است در چند روز آینده به ایران تحویل داده شود و کیفیت این بسته حتما اثر جدی خواهد داشت. اگر بسته عملی با کیفیتی به ایران تحویل داده شود حتما سریع‌تر می‌توان موضوع گشایش دفتر اروپایی در ایران را مطرح کرد.

بحث تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران پس از نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با سفرا و نمایندگان ۲۶ کشور اروپایی مطرح شده است. رئیس این کمیسیون در مورد این نشست به یورونیوز گفت: «ما یک نشست مشترک بین کمیسیون امنیت ملی و سفرای ۲۶ کشور اروپایی داشتیم که اولین ابتکار از این نوع بود و در این نشست، درخواست‌های مشترک و متقابلی مطرح شد. ما از اتحادیه اروپا خواستیم روابط عملی و جدی در شرایط پسا خروج آمریکا از برجام داشته باشد و طرف‌های اروپایی هم درخواست‌هایی داشتند.

به گفته فلاحت‌پیشه یکی از خواسته‌های اروپایی‌ها بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران بود که در گذشته هم در ملاقات‌ها و مذاکرات مختلف مطرح شده بود.

فلاحت پیشه به یورونیوز گفت: با توجه به شرایطی که وجود داشته در گذشته و ملاحظاتی که دو طرف دارند، این موضوع باید در ایران بررسی شود. جمهوری اسلامی ملاحظاتی درباره حضور نمایندگی‌های خارجی دارد و موضوع باید در وزارت خارجه و دستگاه‌های مرتبط بررسی شود و بنده با برخی مسولان وزارت خارجه در این مورد صحبت‌هایی داشته‌ام.

فروردین سال ۱۳۹۳ کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران را تصویب کرد. اولین اقدام عملی که بر اساس این پیش‌نویس، اتحادیه اروپا مایل بود در قبال ایران انجام دهد، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران است. از آن زمان تا به امروز مقامات جمهوری اسلامی واکنش‌های مختلفی نسبت به این درخواست اتحادیه اروپا نشان داده‌اند. هرچند که دولت روحانی به نوعی موافقت خود را با این درخواست نشان داده با این حال احداث دفتر این اتحادیه در تهران مخالفانی جدی دارد که آنرا راهی برای «نفوذ» کشورهای غربی و سیاست‌هایشان می‌دانند. محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افتتاح این دفتر را تاسیس «لانه جاسوسی» خوانده و طی ۵ سال گذشته تاکنون مخالفت ها ادامه داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید