افزایش بهای بنزین، شاید در بهار سال 98؛ احیای کارت سوخت در پاییز 97

    کد خبر :393616

تجربه نشان داده است، هر بار که دولت قصد دارد، قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، موضوع قاچاق سوخت را به موضوع اول کشور تبدیل می کند و با دادن آمار و ارقام بالا در رسانه ها و همچنین مقایسه قیمت انواع سوخت ها در ایران با دیگر کشورها، در نهایت قیمت سوخت را افزایش می دهد.

این در حالی است که سوابق مبارزه با قاچاق کالا در کشور، نشان می دهد، در صورتی که اراده ای برای مبارزه با پدیده قاچاق در کشور باشد، هیچ کالایی نمی تواند به آسانی از مرزها وارد یا خارج شود؛ نمونه های آن در ماه های اخیر بسیار بوده و بارها کشف و ضبط محموله های سنگین و سبک توسط نیروهای مرزی رسانه ای شده است.

بنابراین ارائه آمارهایی نظیر خروج روزانه 10 تا 15 میلیون لیتر از کشور، از چند حالت خارج نیست؛ اول اینکه یا دولت در تأمین هزینه های جاری خود به مشکل خورده و قصد دارد با آمارسازی های انجام شده، افزایش قیمت سوخت در کشور را توجیه کند و یا آنکه ارائه آمارهای مبارزه با قاچاق در ماه های گذشته، رقم درستی نبوده و فقط کاربرد رسانه ای داشته است.حالت بعدی این که برای مبارزه با قاچاق سوخت در کشور، اراده ای وجود ندارند و عده ای سودجود با استفاده از منافذی که وجود دارد، راهی برای کسب درآمد سرشار پیدا کرده اند.

البته موضوع قاچاق سوخت از کشور را نمی توان نادیده گرفت، چون به هر حال این امکان وجود دارد که برخی سوداگران راهکارهایی برای قاچاق پیدا کرده اند؛ اما گویا میزان قاچاق سوخت با آنچه در رسانه ها اعلام شده، مغایرت دارد و حجم قاچاق سوخت به این شدت نیست.

با این حال، هر زمان که قیمت ارز در کشور افزایش پیدا کرده، نخستین راهکاری که به ذهن دولتی ها برای افزایش میزان درآمد رسیده، افزایش قیمت سوخت در کشور بوده است؛ اما این بار برخی از نمایندگان مجلس به موضوع ورود کرده و آمارهای ارائه شده از سوی دولت را زیر سؤال برده اند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با تابناک با اشاره به این موضوع اظهار داشت: نیروهای مرزی ما قادر به کنترل کامل مرزهای کشور هستند و نمی توان این میزان سوخت را به این راحتی قاچاق کرد، مگر اینکه دست هایی پشت پرده بوده باشد!

وی گفت: چگونه است که نیروهای امنیتی ما قادرند، افراد مظنون و حتی کسانی که از مرزهای کشور خارج شده اند را دستگیر کنند و به کشور بازگردانند، ولی از قاچاق این میزان سوخت از کشور ناتوانند؟!

پس از مطرح شدن پرسش هایی از این دست و تحت فشار قرار گرفتن دولت از سوی برخی نمایندگان، اکنون به نظر می رسد، دولت اندکی از مواضع خود عقب نشسته و به گفته برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس و برخی دیگر از نمایندگان، دیگر موضوع افزایش سوخت و سهمیه بندی مطرح نیست و تنها بازگشت کارت سوخت، مسأله اصلی در این حوزه شده است، به گونه ای که بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر سهمیه بندی سوخت گفت: فعال سازی دوباره کارت سوخت برای ساماندهی سوخت است و بحث سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت فعلا مطرح نیست.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بحث احیای کارت سوخت در ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه مطرح شده است، افزود: مقرر شده که ستاد پیشنهادی برای احیای کارت سوخت به شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه ارائه دهد تا در این شورا برای احیای کارت سوخت جهت ساماندهی و جلوگیری از قاچاق سوخت تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: استفاده از کارت سوخت به معنای سهمیه بندی بنزین نیست، بلکه به معنای اعمال سیستم نظارتی برای جلوگیری از قاچاق بوده که این اقدام اجتناب ناپذیر است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامهشر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هیچ موضوعی مبنی بر سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت در شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه مطرح نشده است، تصریح کرد: هرگونه افزایش قیمت و یا سهمیه بندی باید در تعامل بین دولت و مجلس مطرح شود و به مصوبه مجلس نیاز ندارد.

همچنین جلال میرزایی با بیان اینکه صحبت هایی در حد پیشنهاد برای افزایش قیمت بنزین مطرح شده است، ادامه داد: دولت باید برای سهمیه بندی سوخت به جمع بندی رسیده و این جمع بندی را به مجلس ارائه کند که آیا موضوع سهمیه بندی سوخت باید در قالب ارائه شود تا مجوز لازم را بگیرد و یا اینکه نمایندگان طرحی ارائه دهند که تمام این موارد در آن بررسی شود.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: دولت مسائل، مشکلات و دغدغه های خود را در حوزه سوخت با نمایندگان مطرح کرده، ولی هنوز درباره سهمیه بندی موضوعی مطرح نشده است.

همان گونه که اشاره شد، گویا دولت برای افزایش قیمت سوخت به نتیجه نرسیده است و دست کم تا پایان سال و ارائه بودجه جدید، حاضر به پذیرش ریسک افزیش قیمت بنزین نیست و به احتمال زیاد اگر قرار است، تغییراتی در قیمت سوخت ایجاد نماید، باید تا بهار سال 98 صبر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید