رییس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد

نیاز تهران به ۳۷۴ مخزن آب اضطراری در زلزله/ ابلاغ دستورالعمل کمک استان‌ها به تهران به‌زودی

    کد خبر :393532

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در گزارشات ارائه شده ۳۷۴ مخزن آب اضطراری در شهر تهران نیاز داریم و امروز سومین مخزن افتتاح می‌شود که اگر همین روند ادامه پیدا کند در جای خوبی قرار خواهیم گرفت.

اسماعیل نجار در مراسم افتتاح پروژه آبرسانی اضطراری که صبح امروز در بوستان فدک برگزار شد، گفت: گزارشی در شورای مدیریت بحران شهر تهران درباره تأمین آب و در برخی زمینه‌ها همچون تأمین گاز و برق داده شده است و خواهش کردیم که جلسات و بازدیدهای متعددی گذاشته شود تا این تلاش‌ها روشن و شفاف، رسانه‌ای شود و برای مردم نیز بازگو شود.

وی در ادامه روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه دفاع ملی امضاء کردیم، ادامه داد: جمله‌ای از مقام معظم رهبری دیدم که فرمودند ستاد بحران همیشه باید مثل یک مرزبان حاضر باشد. موضوع امداد بعد از موضوع نجات یکی‌دیگر از مسائل مهم در حوادث و بلایای طبیعی است.” در حقیقت باید گفت حساسیت موضوع برای تهران بیشتر شده که جای شکرش باقی‌ است، اما نکته حائز اهمیت در گزارشات ارائه شده این است که ۳۷۴ مخزن آب اضطراری در شهر تهران نیاز داریم و امروز سومین مخزن افتتاح می‌شود که اگر همین روند ادامه پیدا کند در جای خوبی قرار خواهیم گرفت.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: وقتی این مسئولیت را پذیرفتم خیلی به موضوعات تهران واقف نبودم، اما هر ساعتی که از مسئولیتم گذشت نگرانی من بیشتر شد. جلسات متعدد گذاشته شد، گزارشات متعددی را خواندیم و اطلاعاتی نیز به ما رسیده است که برای ما نگران‌کننده است. در حقیقت ۱۰ میلیون ساکن، چهار میلیون نفر سیار و کلا ۱۴ میلیون نفر جمعیت تهران است که اگر خدایی ناکرده حادثه بزرگی رخ دهد باید برای این جمعیت چه کرد؟

وی با بیان این‌که نکته‌ حائز اهمیت در وهله اول آموزش است و همواره به این موضوع تاکید دارم، اظهار کرد: اگر امکانات ایجاد شود، اما به طور صحیح از آن بهره‌برداری نکنیم انگار امکاناتی وجود ندارد. چه بسا که در بسیاری از حوادث امکاناتی وجود داشت، اما از آن استفاده صحیح نشد.

نجار در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به این‌که با پروفسور عکاشه در خصوص تهران چالش داشته‌ایم گفت:‌ وی معتقد است تهران کن‌فیکون می‌شود اما من می‌گویم زمانی تهران کن‌فیکون شد که ساختمان‌های آنها خشتی و گلی بود، اما امروزه این سازه‌ها بتن آرمه و فلز است که طبیعتا این اتفاق نمی‌افتد، اما با توجه به کثرت جمعیت در تهران اگر زلزله هفت ریشتر یا بالاتر داشته باشیم حدود دو میلیون نفر تحت تاثیر مستقیم زلزله قرار می‌گیرند و هشت میلیون نفر هم به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اسکان موقت اشاره و ادامه داد: اگر زلزله‌ای در شب رخ دهد ۱۰ میلیون نفر جمعیت خواب داریم و باید بدانیم که قرار است این ۱۰ میلیون نفر را در کدام نقطه شهر مستقر کنیم، زیرا حداقل چهار برابر مساحت شهر تهران زمین می‌خواهیم چون باید آنها را از ارتفاع به سطح بیاوریم. حال اگر بتوانیم این ۱۰ میلیون نفر را مستقر کنیم باید بپرسیم که آیا سرویس‌های بهداشتی برای این تعداد افراد فراهم شده است و به فرض اگر این موضوع هم تامین شده باشد آیا امکان جمع‌آوری فاضلاب وجود دارد یا خیر؟ و بعد از آن نیز مسائل بهداشتی، بیماری‌های اپیدمی و آیتم‌های دیگری وجود دارد که مساله را پیچیده می‌کند. باید گفت که علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته برای تهران حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آمادگی وجود دارد و هر اندازه هم کار شود باز هم جای کار دارد.

وی ادامه داد: می‌گوییم امکانات و تجهیزات فراهم شود اما شرط اول برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری و هماهنگی درست برای استفاده صحیح از امکانات و تجهیزاتی است که در حال حاضر داریم. خوشبختانه برای شهر تهران علی‌رغم کارهایی که در داخل صورت می‌گیرد بنا بر دستور وزیر کشور تمام کشور را برای تهران به خدمت می‌گیریم و برای این موضوع نیز برنامه‌ریزی‌هایی شده است و دستورالعمل جامعی نیز تنظیم کرده‌ایم و نظرات ذی‌مدخلان نیز در این دستورالعمل دیده شده است که براساس آن پنج استان پیشرو در تهران باشند و باقی استان‌ها هم با توجه به دستورالعمل در مناطق مختلف مستقر شوند و اقدامات لازم را انجام دهند. امیدواریم با ابلاغ این دستورالعمل که نهایی شده و در آستانه ابلاغ است استان‌ها به کمک دستگاه‌های اجرایی در تهران بیایند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه صحبت‌هایش افزود: امید داریم به خدمت گرفتن همه استان‌ها در تهران فصل نوینی باشد تا نگرانی‌های شهروندان کمتر و بتوانیم با فراغ بال تصمیمات منطقی‌تری بگیریم، همچنین از هر نقطه‌نظر و اندیشه‌ای که بتواند کمک بیشتری به مردم به خصوص در زمان حادثه انجام دهد استقبال خواهیم کرد.

نجار در پایان صحبت‌هایش افزود: در منطقه سرپل ذهاب در روستایی ساختمانی وجود داشت که با وجود آن زلزله حتی یک شیشه آن هم نشکست در حالی که باقی خانه‌های روستا آسیب‌های زیادی دیده بود. همچنین حادثه پلاسکو در تهران اتفاق افتاد که از یک حادثه محلی تبدیل به یک حادثه بین‌المللی شد. در حقیقت باید گفت اگر آن ساختمان‌ها درست ساخته می‌شدند این مشکلات وجود نداشت و یا اگر در حادثه پلاسکو مردم همکاری می‌کردند و وقت آتش‌نشان‌ها و نیروی انتظامی را نمی‌گرفتند، تنها خسارت مالی وارد می‌شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید