عرضه نفت خام ششم آبان در بورس

    کد خبر :393416

اطلاعیه عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل در سایت بورس انرژی ایران منتشر شد. قرار است ششم آبان ماه یک میلیون بشکه نفت خام با تسویه ۲۰ درصد ریالی و۸۰درصد ارزی عرضه شود.

به گزارش بازتاب به نقل از شرکت ملی نفت ایران، اطلاعیه عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل در سایت بورس انرژی ایران منتشر شد.

شرکت ملی نفت ایران با اشاره به انتشار این اطلاعیه، اعلام کرد: در راستای تحقق بند ۱۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مبنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و مشارکت بخش خصوصی و همچینن اجرای بند (ح) ماده ۴ قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه کشور، شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد تا پایان مهرماه سال جاری اقدام به عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران کند.

در این راستا، با توجه به فراهم شدن زمینه‌های قانونی و نهایی‌سازی چارچوب و اصول کلیدی موضوع توسط مراجع ذیصلاح، شرکت ملی نفت ایران با همکاری بورس انرژی ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، ساز و کار اجرایی و جزئیات شرایط عرضه را طراحی و جمع‌بندی کرده است. ایجاد فضایی شفاف و سالم جهت استفاده از پتانسیل‌های بخش غیردولتی جهت صادرات نفت‌خام از مزایای اصلی این طرح خواهد بود.

بر این اساس، فروش به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی خواهد بود که تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر سنا) بصورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شر کت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد.

متقاضیان خرید جهت شرکت در معامله، بایستی ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش پرداخت قبل از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز نمایند که در صورت انجام معامله بخشی از ۲۰ درصد ریالی محسوب خواهد شد.

خریداران بر اساس قیمت پایه اعلامی شرکت ملی نفت ایران که بر اساس قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، بر روی قیمت نفت‌خام رقابت می کنند که انتظار می‌رود ایجاد چنین فضای رقابتی منجر به کشف قیمت مناسب و شفاف شود.

تحویل نفت‌خام به خریداران در محموله‌های حداقل ۵ هزار تنی (معادل حدود ۳۵ هزار بشکه استاندارد) قابل انجام بوده و البته، خریداران می توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به برداشت محموله‌های بزرگتر اقدام کنند.

جزئیات عرضه نفت در بورس

براساس اطلاعیه بورس انرژی، عرضه نفت خام به قیمت پایه هر بشکه ۷۹.۱۵دلار در ساعت ۱۴ روز ششم آبان‌ماه ۱۳۹۷ انجام خواهد شد.

شرکت کارگزاری خبرگان سهام به عنوان عرضه کننده این کالا از سوی شرکت ملی نفت ایران در تاریخ مذکور یک میلیون بشکه نفت خام سبک این شرکت را به روش تسویه شرایطی مطابق با مفاد مندرج در بند «د» اطلاعیه عرضه روانه میز فروش رینگ بین‌الملل بورس انرژی خواهد کرد. این در حالی است که واریز ۱۰ درصد پیش‌پرداخت تا ۲ ساعت پیش از شروع عرضه به حساب اعلام شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه الزامی است.

براساس زمان‌بندی و شرایط تحویل، سررسید تحویل کالا منتهی به ۷ آذرماه ۱۳۹۷ و مکان تحویل فوب جزیره خارک با هدف بازارهای بین‌المللی و به صورت فله خواهد بود.

محدوده نوسان قیمت پایه و قیمت مجاز در این عرضه به صورت نامحدود خواهد بود و نوع معامله براساس کشف پریمیوم تعیین شده است.

حداقل خرید در این عرضه معادل با ۳۵ هزار بشکه نفت خام سبک تعیین شده و حداکثر مشتریان می‌توانند تا یک میلیون بشکه از حجم نفت خام عرضه شده را با حداقل تغییر ۰.۰۱ قیمت سفارش (پریمیوم دلاری – سنا) خریداری کنند.

محل تحویل این کالا فوب جزیره خارک یا عملیات کشتی به کشتی (STS) است. در این روش حداقل حجم قابل خرید (LOT) یا واحد پایه تخصیص و همچنین حداقل خرید جهت کشف نرخ، معادل با ۳۵ هزار بشکه با نوسان عملیاتی (خطای مجاز تحویل) مثبت و منفی ۱۰ درصد در یک محموله است.

براساس شرایط عمومی اعلام شده در اطلاعیه عرضه نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی، خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید نسبت به برداشت محموله‌های بزرگتر اقدام کنند.

مقصد حمل و فروش نفت خام سبک خریداری شده آزاد بوده و صادرات به تمام کشورها به جز سرزمین اشغالی فلسطین مجاز است.

در این معامله صرفاً متقاضیانی می‌توانند نسبت به ارائه سفارش خرید اقدام کنند که قبل از زمان عرضه معادل ریالی ۱۰ درصد ارزش سفارش بر مبنای قیمت و شرایط مندرج در بخش «ب» اطلاعیه عرضه را به حساب اعلامی شرکت سمات واریز نمایند.

همچنین خرید از سوی کلیه شرکت‌های داخلی و خارجی فاقد محدودیت بوده و ارائه حداقل اطلاعات خریدار شامل شماره تلفن شرکت، نام و شماره تلفن نماینده خریدار، ایمیل رسمی، فاکس، شماره ثبت، آدرس، کد اقتصادی، شناسه ملی و شماره فراگیر اشخاص حقوقی خارجی الزامی است.

از جمله شرایط شرکت در معامله نفت خام سبک ایران از طریق بورس انرژی عنوان شده متقاضیان شرکت در معامله می‌باید حداکثر تا ۲ ساعت قبل از شروع عرضه معادل ۱۰ درصد ارزش سفارش که به شرح زیر محاسبه می‌شود را به حساب اعلامی شرکت سمات واریز کند.

قیمت پایه هر بشکه نفت خام توسط شرکت ملی نفت ایران به ارز دلار اعلام می‌شود و برابر با متوسط قیمت برنت (BWave) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به ۲ روز تقویمی قبل از انتشار اطلاعیه عرضه با لحاظ نمودن اختلاف (دلتا) مندرج در OSP برای بازار مدیترانه در ماه متناظر با تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه خواهد بود. بدیهی است متقاضیان بایستی در روز عرضه بر روی قیمت پایه مندرج در این بند رقابت کنند.

مأخذ قیمتی (Quotation) نفت خام برنت (BWave) روزانه در کلیه مراحل قیمت‌گذاری، قیمت منتشره برای نفت خام مذکور، مربوط به اولین ماه (نزدیک‌ترین ماه) در نشریه Platts Crude Oil Marketwire است.

نرخ تسعیر هر دلار جهت واریز پیش‌پرداخت معامله برمبنای میانگین روزانه خرید و فروش اعلامی در سامانه سنا (اسکناس)، ۲ روز کاری قبل از تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه است که در صورت در دست نبودن سامانه سنا مرجع جایگزین متعاقباً اعلام خواهد شد.

قیمت مندرج در این اطلاعیه صرفاً برای پرداخت ۱۰ درصد ریالی جهت شرکت در معامله بوده و قیمت نهایی برای فروش، برابر قیمت نهایی (P Final) مندرج در صورت حساب موقت است.

براساس شرایط تحویل کالا در این اطلاعیه عرضه دوره تحویل کالا در بازه ۷ آذرماه تا ۷ دیماه امسال تعیین شده است.

بر این اساس خریدار حداکثر تا ۱۰ روز ترمیمی پس از تاریخ عرضه و انجام معامله مهلت خواهد داشت کشتی خود که واجد کلیه شرایط و استانداردهای لازم به شرح GTC پیوست برای بارگیری و حمل محموله است را به واحد عملیات نفت خام امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران معرفی کند. واحد مذکور ظرف ۲ روز کاری پس از معرفی کشتی از سوی خریدار نسبت به بررسی و در صورت مطابقت با شرایط فوق‌الذکر، تأیید و نسبت به اعلام آن به خریدار اقدام خواهد نمود. در صورت عدم تأیید کشتی در مهلت مقرر ۲ روزه توسط شرکت ملی نفت ایران خریدار حداکثر ۱۰ روز تقویمی دیگر مهلت دارد تا نسبت به معرفی کشتی جایگزین اقدام نموده و متعاقباً امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ظرف ۲ روز کاری پس از معرفی کشتی از سوی خریدار، نسبت به بررسی و در صورت مطاقبت با شرایط فوق‌الذکر تأیید و نسبت به اعلام آن به خریدار اقدام خواهد نمود.

شرایط تسویه معامله به صورت شرایطی بوده که بابت ۲۰ درصد ارزش معامله به صورت ریالی و ۸۰ درصد ارزش معامله به صورت ارزی به ترتیب تسویه بخش ریالی به صورت نقدی و بخش ارزی به صورت اعتباری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید