رویترز: ایران در ماه اکتبر ۱.۳۳ میلیون بشکه در روز نفت به آسیا فروخت

    کد خبر :393176

رویترز طی گزارشی اعلام کرد ایران ۱.۳۳ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر به هند، چین، ترکیه و خاورمیانه نفت صادر کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، غیر از چین و هند، ترکیه و ایتالیا آخرین خریداران نفت خام ایران هستند که نشان می‌دهد محموله‌های نفتی ایران از تحریم‌های آمریکا تاثیر پذیرفته اند.

جمهوری اسلامی ایران ۱.۳۳ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر به هند، چین، ترکیه و خاورمیانه نفت صادر کرده است و هیچ نفتکش حامل نفت خام ایران روانه اروپا نشده است.

هر چند، یک منبع صنعت نفت که آن هم صادرات نفت ایران را ۱.۵ میلیون بشکه در روز تخمین می‌زند، ادعا کرده برخی کشتی‌ها توسط ماهواره ردیابی نمی‌شوند که از بین آن‌ها یک میلیون بشکه نفت به سمت ایتالیا روانه شده است.

این مقدار خیلی پایینتر از صادرات نفت ۵ میلیون بشکه‌ای در ماه آوریل، قبل از عقب نشینی ترامپ از معاهده اتمی ۲۰۱۵ ایران و اعمال دوباره تحریم‌هاست. این ارقام همچنین کاهش ۱.۶ میلیون بشکه‌ای را نسبت به ماه سپتامبر نشان می‌دهند.

از دست رفتن قابل پیش بینی این حجم از نفت ایران باعث افزایش قیمت نفت شده است. نفت در سوم ماه اکتبر به بالاترین حد خود از اواخر سال ۲۰۱۴ رسید و بشکه‌ای ۸۴.۷۶ معامله شد. از آن زمان نفت خام تا ۸۱ دلار کاهش یافته، ولی سقوط صادرات ایران همچنین تاثیر خود را میگذارد.

یوجین وینبرگ، تحلیلگر کامرزبنک گفت: «این یکی از دلایلی است که قیمت نفت را بالای ۸۰ دلار نگه داشته است».

ارقام ماه اکتبر نشان می‌دهد که خریداران نگرانند تحریم‌های آمریکا مقدار معاملات نفتی آن‌ها را با ایران کاهش دهد و اینکه صادرات نفت ایران سریع‌تر از حد انتظار بازار کاهش می‌یابد.

مطمئناً به دست آوردن اطلاعات دقیق سخت است. برنامه نفتکش‌ها تنظیم شده هستند. صادرات هفته به هفته تغییر می‌کند و ردیابی نفتکش‌ها با وجود اطلاعات ماهواره‌ای آسان‌تر شده است.

درحالی که واشنگتن گفته می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، ایران و عربستان آن را نامحتمل می‌دانند. دولت ترامپ قصد دارد برای کشور‌هایی که واردات نفت ایران را کاهش می‌دهند معافیت‌هایی در نظر بگیرد.

هند، خریدار اصلی ایران، برای ماه نوامبر سفارش نفت زده است.

ایران مخالف افزایش تولید اوپک است و می‌گوید خریداران جدیدی برای نفت خود پیدا کرده و کاهش تولیدش ناچیز است.

ایران به اوپک گزارش داد که تولید نفتش در ماه سپتامبر ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته و به ۳.۷۶ میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که مشاوران و آژانس‌های دولتی اوپک برای کنترل تولید، کاهش بسیار بیشتری را تا ۳.۵۴ میلیون بشکه در روز گزارش داده‌اند.

در واقع، تولید نفت ایران به اندازه صادراتش کاهش نداشته است. چون به نظر می‌رسد در حال ذخیره نفت در کشتی هاست. کاری که طی تحریم‌های قبلی تا زمان معاهده اتمی ۲۰۱۵ انجام می‌داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید