رایزنی های ضد ایرانی وزیر خزانه داری آمریکا

    کد خبر :393115

وزیر خزانه داری آمریکا که برای شرکت در نشست های سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به جزیره بالی اندونزی سفر کرده بود، فشار بر ایران را یکی از محورهای گفت و گو با همتایان خود قرار داده بود.
دفتر سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه دیدارهای استیون منوچین که هفته گذشته در حاشیه این نشست برگزار شده بود را منتشر کرد.
وی در دیدار فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود بر رابطه ویژه طولانی مدت بین ایالات متحده و انگلیس و همچنین اهمیت تجارت آزاد، عادلانه و متقابل تاکید کرد.
دو طرف علاوه بر تحولات انگلیس در خروج از اتحادیه اروپا، درباره نگرانی های مشترک امنیتی همچون ایران، روسیه و کره شمالی تبادل نظر کردند.
وزیر خزانه داری آمریکا همچنین با عبید حمید الطایر وزیر دارایی امارات متحده عربی هم دیدار داشت که دو طرف اهمیت رابطه استراتژیک بین ایالات متحده و امارات را مورد تاکید قرار دادند و در مورد تلاش های منطقه ای برای مبارزه با سرمایه گذاری های نامشروع به ویژه در مقابله با ایران تبادل نظر کردند.
به گفته دفتر سخنگوی وزیر خزانه داری آمریکا، اولاف شولز معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان دیگر مقام دیدار کننده با منوچین در حاشیه این اجلاس بود که موضوعات مطرح شده همان اهمیت تجارت منصفانه، متقابل و نگرانی های امنیتی فی مابین بوده است.
والدیس دامبروسکیس کمیسر اتحادیه اروپا هم با منوچین گفت وگو کرد که تاکید بر اهمیت تداوم روابط اقتصادی بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا و همچنین مسایل تجاری و امنیتی محور این دیدار اعلام شده است.
وزیر خزانه داری آمریکا همچنین با سری مولیانی ایندراواتی وزیر اقتصاد اندونزی هم دیدار داشت که از این کشور به دلیل میزبانی نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی تشکر و قدردانی کرد.
دو طرف، تجارت آزاد، منصفانه و متقابل در منطقه آسیا و اقیانوس آرام را مهم دانستند و درباره ادامه فشار به ایران و کره شمالی از طریق تحریم ها و همچنین نگرانی های امنیتی متقابل، بحث و گفت و گو کردند.
منوچین در دیدار همتای آرژانتینی خود هم درباره وضعیت فعلی اقتصاد این کشور و همچنین برنامه های اصلاحاتی آن گفت وگو کرد و بر اهمیت تشدید فشار بر دولت نیکلادس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا تاکید کرد.
وی در دیدار با همتای ژاپنی خود هم درباره تجارت آزاد، متقابل و منصفانه صحبت کرد و همکاری نزدیک و تعهد مشترک برای دستیابی به سطح وسیعی از رشد اقتصادی، تجاری را مورد تاکید قرار داد.
دونگ یون وزیر اقتصاد و امور مالی کره جنوبی، دیگر دیدار منوچین را در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در مالی اندونزی بود.
همانطور که انتظار می رفت، مساله کره شمالی و ایران از مهم ترین محورهای این گفت و گو اعلام شده است.
وزیر خزانه داری آمریکا همچنین با همتای کانادایی خود دیدار کرد و ضمن تاکید بر اهمیت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، خواستار تشدید فشار بر دولت ونزوئلا شد.
اما از سوی دیگر برخی مسئولان ارشد مالی کشورهای اروپایی در حاشیه نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در بالی اندونزی درحال رایزنی و بررسی وضعیت تحریم های آمریکا علیه ایران بودند.
پیشتر مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که قصد دارند رایزنی‌هایی را با طرف آمریکایی درباره عواقب حذف ایران از سیستم سوئیفت انجام دهند.
بلومبرگ هم روز شنبه در گزارشی در این زمینه بدون ذکر نام این کشورها نوشت: با این وجود تعدادی از وزیران مالی اتحادیه اروپا از جمله وزیر امور مالی فرانسه در اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در بالی اندونزی شرکت نکردند.
وزیران و مسئولان مالی از کشورهای فرانسه، اسپانیا، هلند، بلژیک، ایرلند و پرتغال درکشورهای خود در مورد این تحریم ها نشست هایی برای بررسی قوانین خود دراین زمینه داشته اند.
اتحادیه اروپا، چین و روسیه پس از کنار کشیدن آمریکا از توافقنامه بین المللی برجام و اعمال تحریم ها علیه ایران اعلام کردند که درصدد هستند روابط تجاری خود با ایران را ادامه دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید