علت ریزش بورس چیست؟

    کد خبر :393069

در روز‌های اخیر بازیگران بازار بورس سهام شاهد افت قیمت‌ها هستند و این در حالی است که در شش ماهه ابتدایی امسال بسیاری از سهم‌ها با افزایش شدید قیمت همراه بوده است.
به گزارش نامه نیوز در ماه‌های گذشته نرخ ارز روند صعودی به خود گرفت و این موضوع سبب شد معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران رونق گیرد. بسیاری از شرکت‌هایی که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده‌اند محصولات‌شان را صادر می‌کنند. این شرکت‌ها عمدتا جزو گروه‌های فلزات اساسی، نفتی و محصولات شیمیایی هستند. آن‌ها با صادرات محصولات خود عمدتا دلار یا یورو وارد کشور می‌کنند؛ در نتیجه با افزایش قیمت این ارز‌ها سودی که آن‌ها به ریال کسب می‌کنند بیش از گذشته می‌شود.

این موضوع سبب شد که طی شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷ شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران بار‌ها کانال‌شکنی کند و به تراز تاریخی۲۰۰۰ واحدی نزدیک شود. در این مدت برخی از قیمت سهم‌ها توانستند تا چندین برابر قیمتِ ابتدای سال افزایش قیمت پیدا کنند و بازده بسیار زیادی را به سهامداران بدهند.

اما بسیاری از فعالان بازار سرمایه نوسانگیرانی هستند که نه با هدف سرمایه گذاری بلندمدت بلکه با هدف سفته‌بازی اقدام به معامله می‌کنند. این موضوع در تمام بورس‌های جهان متداول است و معمولا این افراد به روانی معاملات کمک می‌کند، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که اخبار تحت تاثیر معاملات این افراد قرار گرفته و سرمایه گذارانی که هیچ آشنایی با بازار سرمایه و معاملات بورس ندارند وارد معاملات سهام شوند. در این بازی مشخص است که غیرحرفه ای‌ها همیشه به حرفه‌ای‌ها ببازند.

در پی ماه‌های گذشته با تبلیغات ناصحیح که برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه صورت گرفت، تعدادی از مردم عادی اقدامی به گرفتن کد بورسی کرده و به طور مستقیم در بازار سهام سرمایه گذاری کردند، اما در پی هفته‌های گذشته با افزایش ریسک‌های سیستماتیک در بازار، سرمایه گذاران ریسک گریز با فروش سهم‌های خود از بازار خارج شدند و کفه عرضه از تقاضا فزونی گرفت و قیمت‌ها به یکباره سقوط کرد.

در معاملات هفته گذشته تعدادی از حقوقی‌ها با عرضه‌های سنگین اقدام به فروش سهم‌های خود کردند. این موضوع در بسیاری از گروه‌ها سبب سقوط سهام‌ها شد و انتقاد‌های زیادی را در پی داشت. بسیاری انتظار داشتند سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر این موضوع را پیگیری کند.

فردین آقا بزرگی، یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این باره به ایسنا گفت: همه اهالی بورس می‌دانند که نقطه اوج اثرگذاری تحریم‌ها قبل از ۱۳ آبان است و امکان دارد که تا قبل از آن زمان قیمت‌ها به کف برسد و برای خرید جذابیت بیشتری داشته باشد، اما در عین حال اصلاح قیمت‌ها به نحوی صورت می‌گیرد که هجوم فروشندگان کم شود.

اما امروز بعد از مدت‌ها شاهد یک عرضه اولیه در بورس خواهیم بود. به گفته معاون عرضه و پذیرش شرکت بورس، امروز سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس برای اولین‌بار در بورس عرضه می‌شود. این موضوع می‌تواند تعدادی از سهامداران و بازیگران بازار سرمایه را ترغیب کند تا مقداری نقدینگی به بورس بیاورند و شرایط منفی فعلی را تا حدودی تلطیف کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید