مهم‌ترین سرمایه انسان در زندگی چیست؟

    کد خبر :393053

یک روانشناس گفت: مهم‌ترین سرمایه انسان در زندگی، خودآگاهی است و انسان قبل از هر چیز باید دنیای درون خود را کشف کند.

اکبر قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مهم‌ترین سرمایه انسان در زندگی، خودآگاهی است و متاسفانه هر بلایی که در زندگی بر سر انسان می‌آید، عمل کردن بدون دانایی و دانایی بدون عمل کردن است. این مساله به قدری اهمیت دارد که در قرآن کریم نیز آیات مختلفی در این رابطه نازل شده است و خداوند به روشنی عنوان می‌کند که خلیفه بودن انسان به خاطر ظرفیت علمی او است.

وی ادامه داد: اولین اصل، خودآگاهی و خودباوری است، چون شناخت باعث باور و باور نیز باعث احساس خوب می‌شود؛ در واقع همه زندگی انسان بازتاب وجود مقدس خود او است و خلق آینده‌ای زیبا مستلزم ملاقات درست و اصولی با خود است.

قاسمی با تاکید بر این‌که ملاقات با خود مثل ملاقات با خدا است، تصریح کرد: خودآگاهی دوقسمت دارد. یکی این‌که ظرفیت‌های انسان و دیگری این‌که ظرفیت‌های منحصر به فرد خود را بشناسیم. خداوند هنگام خلق انسان، قدرت اندیشه و تفکر را در مغز انسان قرار داد. از این‌رو انسان شگفت‌انگیزترین موجود هستی و مغز انسان شگفت‌انگیزترین عضو است.

این مشاور با اشاره به این‌که کار مغز تولید فکر است، یادآور شد: اندیشیدن به قدری اهمیت دارد که خداوند در قرآن کریم حدودا 300 مرتبه انسان را به اندیشیدن دعوت کرده است. ولی متاسفانه در جهان امروز، وقتی دانایی بدون هدف مشخص از جوانب مختلف وارد مغز می‌شود، اوج نادانی را رقم می‌زند و پوچی را به انسان حاکم می‌کند.

وی تاکید کرد: دومین قدرت جذاب انسان، قدرت روحی و احساس است. قلب دائما احساس تولید می‌کند و ارتباط عمیقی بین قلب و مغز وجود دارد؛ در واقع اندیشه زیبا، احساس زیبا می‌سازد. سومین قدرت انسان نیز قدرت اراده و اختیار است و با ارزش بودن عمل انسان، به خاطر قدرت اراده و اختیار او است.

قاسمی با بیان این‌که هیچ روحی به جز روح خدایی زیبنده انسان نیست، افزود: اگر انسان مقام خود را بشناسد، طور دیگری زندگی می‌کند و اسیر روزمرگی نمی‌شود. انسان با خودآگاهی، عاشق خودش می‌شود و با دست‌یابی به عزت نفس، شخصیت والایی برای خود می‌سازد؛ در واقع انسانی که به عزت نفس دست یافته است به خوبی می‌داند که تنها کسی که مسئول خوشحالی، آرامش، ثروتمند بودن و رسیدن به سعادت او است، خودش است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: همه زندگی، آینده، انتخاب‌ها و ارتباط‌های ما(به خصوص شغل، همسر، دوستان ، ارتباط با خداوند و…) با این‌که شما چه شناختی، چه باوری و چه احساسی در مورد خودمان داریم ارتباط مستقیم دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید