ادعاهای وزیر نفت عربستان: ایران را تحریم کنید ، نفت هند را ما تامین می کنیم

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ۹:۰۸
    کد خبر :393052

وزیر نفت عربستان سعودی با وجود مشکلات فراوان این کشور برای افزایش تولید نفت خود در بازارهای جهانی مدعی شد متعهد به تامین نفت هند در صورت تحریم ایران است.
خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی در سخنرانی خود در نشست انرژی هند در دهلی نو گفت: هند به عنوان یک بازیگر مهم جهانی، برای عربستان سعودی اهمیت زیادی دارد. ما پس از عراق دومین تامین کننده بزرگ نفت هند هستیم و آماده ایم هرگونه کمبود که ممکن است از تحریم های نفتی ایران ایجاد شود را جبران کند.
وی مدعی شد: در دیدار با نارندرا مودی نخست وزیر و همچنین دارمندرا پردان وزیر نفت هند تاکید کرده است که عربستان سعودی نیاز هند به نفت را تامین خواهد کرد و همچنین در این کشور سرمایه گذاری انجام خواهد داد.
هند که سومین وارد کننده بزرگ نفت در جهان است، به دلیل گران شدن نفت در بازار های جهانی و همچنین کاهش ارزش روپیه مقابل دلار، با قیمت بالای سوخت در بازار داخلی خود مواجه شده است.
وزیر نفت عربستان سعودی با اشاره به تصمیم شرکت نفت آرماکو و شرکت ملی نفت ابوظبی برای خرید 50 درصد سهام پالایشگاه راتناگیری به ارزش 44 میلیارد دلار و ظرفیت پالایش 60 میلیون تن نفت خام گفت: این تنها سرمایه گذاری عربستان سعودی در هند نخواهد بود. آرماکو همچنین علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش فروش سوخت و پتروشیمی و همچنین ایجاد ذخایر نفتی در هند است.
دولت هند در هفته گذشته از طرح خود برای ساخت دو مخزن زیر زمینی ذخیره نفت خام به ظرفیت 6.5 میلیون تن نفت خبر داد. قرار است این مخازن از طریق همکاری شرکت های نفتی دولتی و بخش خصوصی ساخته شوند.
الفالح افزود: به دلیل شرایط موجود در کشورهایی همچون ونزوئلا، نیجریه و لیبی، ممکن است در عرضه نفت اختلالات بیشتری به وجود آید. ما شاهد تحریم های ایران بوده ایم. تاکنون عربستان سعودی توانسته است این اختلالات را برطرف کند. ما ده ها میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید نفت تا 3 میلیون بشکه سرمایه گذاری کرده ایم. اگر ظرفیت ذخیره عربستان سعودی نبود اکنون ما شاهد قیمت های سه رقمی نفت خام بودیم.
در اواخر ماه جاری قیمت نفت در بازار های جهانی به 86.74 دلار در هر بشکه رسید که این مقدار در چهار سال گذشته بی سابقه بوده است. دلیل این افزایش نگرانی بازار های جهانی از کاهش صادرات نفت ایران به دلیل تحریم های آمریکا است .
هفته گذشته نیز یک رسانه هندی نوشت که عربستان سعودی قصد دارد برای جبران بحران ناشی از تحریم های آمریکا علیه ایران، صادرات نفت خود به هند در ماه نوامبر (آذر) را تا چهار میلیون بشکه نفت خام افزایش دهد.
در همین حال، در روزهای گذشته نخست وزیر هند در دیدار با آرون جیتلی وزیر اقتصاد و دارمندرا پرادان وزیر نفت این کشور راهکار های کاهش قیمت سوخت در بازار های هند و همچنین ادامه واردات نفت از ایران را بررسی کرد.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ، دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور از دیگر کشورهای جهان خواسته است خرید نفت خود از ایران را به صفر رسانده و یا منتظر عواقب این تصمیم خود که به صورت تحریم های آمریکا ظاهر خواهد شد باشند.
هند تصمیم گرفته است تا به صورت محدود واردات نفت خود از ایران را ادامه دهد و از سوی دیگر سرمایه گذاری برای افزایش تولید نفت و گاز را افزایش دهد.
هند سومین مشتری بزرگ نفت ایران بوده و در ماه سپتامبر هند 528 هزار بشکه نفت خام در روز از ایران نفت وارد کرده است.
یک مقام هندی که نخواست نامش فاش شود، گفت: سعی خواهیم کرد واردات نفت از ایران را محدود کنیم اما متوقف کردن این واردات تا تاریخ 4 نوامبر (13 آبان) غیر ممکن است. ما این مساله را با آمریکا مطرح خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید