با امضای تفاهم بین رئیس جهاد دانشگاهی و شرکت راه‌آهن؛

فناوری‌های جهاد دانشگاهی وارد مترو می‌شود

    کد خبر :392952

رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه بین جهاد دانشگاهی و شرکت راه آهن شهرداری تهران و حومه (مترو) همکاری این دو سازمان را فرصتی مناسب برای انتقال فناوری دانست و گفت: چنانچه توسعه ساخت تجهیزات مترو در داخل محقق شود، می‌توان از این فرصت برای انتقال فناوری استفاده کرد،‌ به شرط آنکه در این انتقال از انجام کار حمایت شود.

حمیدرضا طیبی در این مراسم با بیان اینکه صنعت حمل و نقل ریلی نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور داشته و بویژه در حوزه شهری از سرعت توسعه خوبی برخوردار است، گفت: 9 کلانشهر در حال ایجاد خطوط مختلف مترو هستند که علاوه بر خدمات حمل و نقل شهری و جابجایی مسافر اثرات مثبتی همچون کاهش تصادفات، کاهش آلودگی هوا و غیره را به دنبال دارد.

وی کسب دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت را موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی دانست و افزود: با توسعه ساخت داخل، امکان صادرات به کشورهای همسایه یا همسو با جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: با توجه به مجموعه تخصص‌های مرتبط با صنعت ریلی و کارهایی که در این حوزه انجام داده‌ایم، همکاری با شرکت راه‌آهن شهرداری تهران و حومه (مترو) را در دستور کار قرار دادیم.

طیبی خاطرنشان کرد: برخی از این فناوری‌ها به صورت موردی تجاری‌سازی شده بود، اما اینکه در پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرند،‌ مستلزم گذر زمان بوده است.

وی افزود: با مدیریت جدید در سازمان شهرداری تهران و حومه علاقه‌مندی به توسعه توان داخل این صنعت پیدا شد و به امضای تفاهم‌نامه این سازمان با جهاد دانشگاهی انجامید.

رئیس جهاد دانشگاهی سفارش‌محور بودن و امکان تولید انبوه صنعتی تجهیزات مترو را یادآور شد و اظهارکرد: با توجه به توان علمی و فناورانه خوبی که در کشور وجود دارد، فرصت خوبی برای انتقال فناوری فراهم شده،‌ به شرط آنکه در این انتقال از انجام کار نیز حمایت شود.

طیبی، تهران را دارای مرجعیت خاص نسبت به سایر کلان شهرها دانست و گفت: در صورتی که در متروی تهران از این تجهیزات استفاده شود، متروی سایر شهرها نیز با اطمینان خاطر از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما نبود آزمایشگاه مرجع برای کنترل کیفیت در کشور است که در این مورد کارفرما نظر مثبتی به انجام تست‌های محیطی کنترل کیفیت از سوی جهاد دانشگاهی دارد.

به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه جهاد دانشگاهی و شرکت راه آهن شهرداری تهران و حومه (مترو) امروز با حضور دکتر حمیدرضا طیبی و مسئولان شرکت راه آهن شهرداری تهران و حومه در زمینه‌های فناوری‌های مرتبط با سیستم رانش و واگن‌های مترو،‌ سیستم‌های کنترل تردد و دسترسی (گیت)، سیستم علائم و ارتباطات، ساخت تجهیزات فلزی مورد نیاز صنعت مترو، طراحی و ساخت سیستم‌های کنترل واگن و تجهیزات تعمیراتی ناوگان منعقد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید