انجام نخستین عمل لقاح آزمایشگاهی IVF

    کد خبر :392898

‌نخستین عمل IVF یا لقاح آزمایشگاهی در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس فلوشیپ فوق تخصص نازایی و IVF انجام شد.
“دکتر مریم عزیزی” فلوشیپ فوق تخصص نازایی و IVF با بیان اینکه هر زوجی که به مدت یک سال مقاربت محافظت نشده داشته باشند و بارداری رخ نداده باش به‌عنوان زوج نابارور در نظر گرفته می‌شود، گفت: طبق تحقیقاتی که توسط بنده در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام‌شده شیوع ناباروری در بین 15 درصد زوجینی که 10 درصد آن‌ها دچار ناباروری اولیه و 5 درصد ناباروری ثانویه بود، مشاهده می‌شود.

عزیزی افزود: با توجه به اینکه یکی از مسائل حائز اهمیت در درمان ناباروری هزینه‌های مرتبط با درمان است با حمایت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای اولین بار در استان هرمزگان عمل IVF یا لقاح آزمایشگاهی در مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که یک مرکز دولتی است؛ با تعرفه دولتی انجام شد.

وی در خصوص عمل IVF گفت: این عمل در واقع لقاح خارج از رحم تحت شرایط آزمایشگاهی است.

عزیزی با بیان اینکه بعد از ارزیابی و تشخیص علت نازایی در مواردی که با روش‌های ابتدایی مانند تحریک تخم‌گذاری عمل لقاح انجام نشود و یا بیمار دچار مشکلات زمینه‌ای از جمله اختلال لوله رحمی، چسبندگی‌های حفره شکم و یا نازایی با عوامل مردانه شدید، ناباروری‌های غیرقابل‌توجیه طولانی باشد، کاندید عمل لقاح خارج رحمی می‌شوند، اظهار کرد: طی این روش پس از انجام آزمایش‌های اولیه و درمان‌های دارویی به‌منظور تحریک فولیکول گذاری و طی دید سونوگرافی، تعدادی فولیکول از رحم زن و به‌صورت همزمان اسپرم از مرد گرفته و در محیط آزمایشگاه لقاح داده می‌شود که اصولاً برای بالا بردن درصد موفقیت در زمان برداشت، چندین تخمک برداشته و لقاح می‌یابد که و در صورت نیاز برای بارداری‌های بعدی به‌صورت فریز استفاده خواهد شد.

این فلوشیپ فوق تخصص نازایی و IVF بیان کرد: قاعدتاً سه روز بعد از انجام عمل لقاح خارج رحمی پس از انجام بررسی‌های لازم و صلاحدید پزشک متخصص زنان می‌تواند جنین را به رحم مادر انتقال دهد ولی در مواردی که پزشک بیمار تشخیص دهد که فعلاً رحم زن شرایط پذیرش جنین را ندارد، جنین فریز شده و در زمان مناسب در رحم جایگزین می‌شود.

وی همچنین با عنوان اینکه عمل برداشت تخمک بدون درد و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و عمل انتقال جنین بدون بیهوشی و با هدایت سونوگرافی انجام می‌شود، افزود: مهم‌ترین عامل در موفقیت در انجام این عمل سن بیمار هست که درصد موفقیت در زنان جوان حدود 30 الی 35 درصد است.

همچنین رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم(ص) نیز با عنوان اینکه راه‌اندازی این مرکز یکی از نیازهای اساسی استان بود، گفت: با توجه به اینکه در این مرکز کلیه مراحل تشخیصی و درمانی به‌غیراز هزینه‌های دارویی با تعرفه‌های دولتی هست راه‌اندازی این مرکز نقش عمده‌ای در کاهش مشکلات مربوط به مهاجرت بیماران نیازمند به درمان به خارج از استان خواهد شد.

دکتر مهدی حسنی آزاد در پایان اظهار کرد: در حال حاضر در مرکز ناباروری این مجتمع که یک مرکز فوق تخصصی در درمان ناباروری هست با تجهیز و به‌کارگیری نیروهای مجرب تمامی خدمات اعم از ویزیت زوج نابارور، مشاوره ژنتیک، آزمایش‌های مربوط به نازایی، سونوگرافی، رادیولوژی، هیدروسکوپی IUI ، IVF و همچنین انتقال جنین انجام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید