اقدامات درمانی مجاز در مطب پزشکان

    کد خبر :392895

سرپرست مدیریت نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برخی از اصول و بایدها و نبایدها برای مراجعه به مطب پزشکان، از جمله استانداردهای لازم برای تاسیس مطب، اقدامات درمانی مجاز در مطب پزشکان و نحوه تبلیغات قانونی برای پزشکان را تشریح کرد.
دکتر داوری با بیان اینکه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر فعالیت بیش از ۸۰۰۰ مطب حوزه تحت پوشش دانشگاه نظارت می‌کند، اظهار کرد: معاونت درمان با هدف تحقق اهداف ستادی، با تربیت کارشناسان نظارتی در حوزه درمان توانسته با افزایش تعداد بازدیدهای نظارتی، زمان رسیدگی به شکایات مردمی از مراکز درمانی را به یک روز کاری کاهش دهد.

اقدامات نظارتی برای جلوگیری از فعالیت پزشک نماها

وی با تاکید بر اهمیت آگاهی مردم از برخی قوانین و مقررات و تاثیر آن در بهبود رابطه بیمار با پزشک، حقوق متقابل آنها در برابر یکدیگر و جلوگیری از ورود افراد پزشک نما در حوزه سلامت جامعه، به برخی از بایدها و نبایدهایی که در مراجعه به مطب پزشکان باید مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پزشکان در زمان راه اندازی مطب باید اطلاعات و دستورالعمل ها را از معاونت درمان دریافت و نسبت به آنها آگاهی پیدا کنند، افزود: هر چند مطب به عنوان محل کار شخصی می تواند از دیدگاه و سلیقه های فردی اطباء متاثر باشد، اما حضور بیمار و مسئولیت نظارتی دانشگاه علوم پزشکی به آن بعدی اجتماعی می‌دهد؛ به همین دلیل تعیین ضوابط و استانداردهایی برای همگونی فعالیت ها، سهولت ارزیابی آنها و برقراری شرایطی که رضایت بیمار را فراهم آورد، ضروری است.

ضرورت نصب پروانه مطب در معرض دید مراجعین

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و لیسانسیه‌های درمانی به تناسب کسب امتیازهای آموزشی مورد تایید وزارت بهداشت، از سوی سازمان نظام پزشکی پروانه فعالیت دریافت می‌کنند، گفت: نصب پروانه مطب در محل مناسب و در معرض دید مراجعین یک ضرورت و بهترین راه برای آگاهی مراجعین است. همچنین کلیه افرادی که به عنوان دستیار، پرستار، بهیار، پزشکیار و عناوینی از این قبیل با پزشک همکاری می‌کنند، موظف به دریافت مجوزهای قانونی بوده و مدارک آنان نیز باید در معرض دید مراجعین قرار گیرد.

وی با بیان اینکه افراد حتما به مراکز دارای تابلو مراجعه کنند، ادامه داد: حتما پروانه و مدارک نصب شده بر روی دیوار باید با افراد شاغل در یک مرکز درمانی مطابقت داده شود.

اقدامات درمانی مجاز در مطب پزشکان

سرپرست مدیریت نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات درمانی مجاز در مطب پزشکان، عنوان کرد: پزشکان به تناسب آموزش ها و مدارک تخصصی کسب شده، می‌توانند از حداقل لوازم و تجهیزات پزشکی به منظور معاینه و مداوای بیماران استفاده کنند. مطب موسسه پزشکی نیست، به همین دلیل بکارگیری تجهیزاتی که استفاده از آنها نیاز به مجوز خاص دارد، مثل لوازم و تجهیزات پرتوپزشکی، آزمایشگاهی و انجام اعمال جراحی که در مراکز جراحی محدود و بیمارستان مجاز بوده، ممنوع است. بطور کلی اقداماتی که نیاز به بیهوشی عمومی یا آرامبخشی دارند و همچنین اعمال جراحی پرخطر، در مطب قابل انجام نیست.

فعالیت‌های مجاز زیبایی در مطب پزشکان

وی با اشاره به افزایش تمایل مردم به اقدامات زیبایی، در خصوص فعالیت های مجاز در این رابطه در مطب پزشکان، گفت: قبل از هر اقدام درمانی در مراکز درمانی حضور پزشک بر بالین بیمار الزامی است، این یک نکته اساسی است. در مساله زیبایی که بدلیل افزایش درخواست ها، شکایت ها نیز زیاد است، باید حتما قبل از مراجعه به مراکز درمان و زیبایی پوست، از فعالیت پزشک در آن محل مطمئن شوید. همچنین اعمالی مانند لیپوساکشن، جراحی پلاستیک بینی و سایر اعمال مشابه بدلیل اینکه باید در بیمارستان ها انجام شود، در مطب خلاف قوانین مصوب بوده و از جایگاه قانونی برخوردار نیست.

استفاده از چه تجهیزاتی در مطب مجاز است؟

داوری با بیان اینکه هر پزشک در هر رشته‌ای براساس سرفصل‌های آموزشی و مدارک معتبر اخذ شده می‌تواند از تجهیزات خاصی استفاده کند، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه انجام آندوسکوپی توسط متخصص داخلی و سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان بدون گذراندن دوره مصوب وزارت بهداشت، غیرمجاز است. همچنین درمان ارتودنسی ثابت توسط دندانپزشک عمومی و انجام شیمی درمانی در مطب خلاف مقررات قانونی است.

ممنوعیت انتشار آگهی تبلیغاتی گمراه کننده

وی در این رابطه تاکید کرد: هیچ یک از مراکز پزشکی نظیر مطب، مرکز جراحی محدود، بیمارستان و درمانگاه‌ها که به هر نام و عنوان از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مجوز و پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند، حق انتشار آگهی تبلیغاتی که موجب گمراهی بیماران یا مراجعین به آنها باشد، ندارند. پزشکان برای تبلیغات به هر روش، باید از سازمان نظام پزشکی مجوز دریافت کنند. معاونت درمان به عنوان ناظر بر اقدامات درمانی براین مساله نیز با دقت پیگیر بوده و درصورت مشاهده تبلیغات نادرست در اسرع وقت اقدامات قانونی خود را انجام می‌دهد.

ممنوعیت عرضه و فروش دارو در مطب پزشکان

داوری با بیان اینکه عرضه و فروش دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و هر نوع محصول درمانی در مطب غیرمجاز است، گفت: همچنین هر نوع فعالیت غیردرمانی از جمله آموزش و تحقیقات بدون مجوزهای رسمی در محیط مطب غیرقانونی است.

سرپرست مدیریت نظارت و اعتباربخشی حوزه معاونت درمان دانشگاه در خاتمه با بیان اینکه سامانه‌های متعددی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای آگاه‌سازی عموم ارایه شده است، گفت: سامانه‌های ۱۵۹۰، ۱۹۰ و ۱۶۹۰ به مردم معرفی شده است، ولی از همکاران حوزه درمان بویژه پزشکان درخواست می‌کنیم قبل از فعالیت در هر موسسه درمانی و همچنین قبل از تاسیس هر مرکز درمانی با مراجعه به کارشناسان معاونت درمان، قوانین و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید