8هشدار بدن که می گوید کمبود ویتامین دارید

    کد خبر :392889

ویتامین ها نقش حیاتی برای سلامت داشته و وجود آنها در بدن برای ادامه بقا لازم و ضروری است. احتمالا می دانید ویتامین ها به دو گروه تقسیم می شوند؛ برخی محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند. از طرفی بهترین راه دریافت این ترکیبات موثر رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده مناسب از تمام گروه هایی غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات است.

کمبود ویتامین ها در بدن، علائم متفاوتی ایجاد می کند که گاهی بسیار خفیف و گاهی خطرناک و غیرقابل جبران است. نشانه های کمبود، با توجه به نوع هر ویتامین در نقاط خاصی از بدن ظاهر می شوند:

شوره سر

کمبود احتمالی: اگر متوجه شدید که حتی بعد از شستشوی کامل موها، پوست سرتان دچار شوره شده، شاید دچار کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ باشید. وجود این چربی ها برای تقویت موهای شما ضروری است. برای به دست آوردن این اسیدهای چرب حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. گردو و دانه های کتان نیز سرشار از امگا ۳ هستند.

موهای نازک و شکننده

کمبود احتمالی: ویتامین ب برای تقویت موها و رشد سالم آنها ضروری است. نازک شدن موها اغلب ناشی از کمبود این ویتامین است. یک فنجان برنج سفید منبع عالی ویتامین ب محسوب می شود و البته غلات و نان هم سرشار از این ویتامین هستند. با این حال اگر قصد کاهش وزن دارید و نمی توانید به میزان زیاد کربوهیدرات مصرف کنید، می توانید روزانه از یک فنجان اسفناج پخته بهره ببرید تا ویتامین ب مورد نیاز خود را تامین کنید.

موهای خاکستری

کمبود احتمالی: مس نقش مهمی در پیشگیری از سفید شدن موها و تولید ملانین دارد. اگر زودتر از سن ۲۰ سالگی و بدون سابقه خانوادگی، شاهد سفید شدن موها بودید، به کمبود مس در بدن تان شک کنید. کلم، گوشت گاو، قارچ ها منابع خوبی از مس هستند.

زخم های دهانی

کمبود احتمالی: فقر ویتامین ب ۱۲ یکی از عوامل اصلی ابتلا به زخم های دهانی است. ویتامین ب ۱۲ در محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ یافت می شود. اگر گیاه خوار هستید، منابع غنی شده با این ویتامین را حتما وارد رژیم غذایی تان کنید.

خستگی

کمبود احتمالی: ویتامین دی یکی از ویتامین های اساسی در افزایش انرژی روزانه و بهبود علائم خستگی است. اگر احساس خستگی همیشگی می کنید، به قهوه و منابع کافئین متوسل نشوید و به کمبود ویتامین دی در بدن شک کنید. لبنیات غنی شده، منابع غیر لبنی مانند شیر بادام یا سویا، ماهی های خاص مانند ساردین، و حتی قارچ هایی که در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید رشد می کنند، از منابع غنی از ویتامین دی هستند.

کبودی پاها

کمبود احتمالی: این علامت ناشی از فقر ویتامین سی در بدن است. ویتامین سی در کلاژن سازی و ایجاد رگ های خونی نقش دارد. فقر ویتامین سی باعث ضعیف شدن مویرگ ها می شود. توت فرنگیف کلم بروکلی و انبه از منابع غنی از ویتامین سی هستند.

گرفتگی عضلات

کمبود احتمالی: ضعف عضلانی و گرفتگی عضلات از علل اصلی فقر منیزیم در بدن است. این ماده معدنی برای بیش از ۳۰۰ واکنش مربوط به شیمی حیاتی در بدن، از شل کردن عضلات گرفته تا تمدد اعصاب، منظم کردن ضربان قلب، کمک به حفظ سیستم ایمنی بدن و استحکام بخشیدن به استخوان بندی لازم است. منابع خوب منیزیم عبارتند از دانه کدو تنبل، موز، آووکادو.

یبوست

کمبود احتمالی: کمبود فیبر در رژیم غذایی از علل اصلی ابتلا به این عارضه است. بزرگسالان مرد روزانه باید ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند و این میزان در زنان ۲۵ گرم است. منیزیم نیز به حرکات روده کمک می کند و فقر آن منجر به یبوست می شود. انتخاب های خوب حاوی فیبر عبارتند از عدس، بروکلی و سیب.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید