دانش محوری، آینده‌پژوهی و مدل‌سازی رمز موفقیت مدیران شهری در پدافند غیرعامل است

    کد خبر :392714

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: توجه به مثلث طلایی دانش محوری، آینده‌پژوهی و مدل‌سازی در طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌ها و اقدامات پروژه‌های شهری توسط مدیران شهری می‌تواند باعث موفقیت در حوزه پدافند غیرعامل شهری شود.

مهدی جمالی نژاد که امروز در نخستین همایش شهرداران، روسای شوراهای اسلامی شهر و مدیران پدافند کلانشهرها در جمع شهرداران، روسای شوراهای اسلامی و مدیران و رابطان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری‌های کلانشهرها سخن می‌گفت،اظهارکرد: اولین نکته در این مثلث مفهومی طلایی، بحث توجه به دانش‌محوری، اقدامات دانش مبنا و دانش بنیان است. تمامی اقدامات، تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در مدیریت شهری باید بر مبنای علمی و دانش‌محور شکل بگیرد.

وی در ادامه گفت: مبحث بعدی آینده‌نگری و آینده‌پژوهی برای آینده سکونتگاه‌هاست. باید با پیش‌بینی‌های پنج یا ۱۰ ساله و یا حتی با پیش‌بینی‌های ۲۵ و ۵۰ ساله بتوانیم آینده شهرها را پیش بینی کنیم و تمهیدات لازم را بیندیشیم. برخی از کشورها برنامه ۵۰ ساله دارند اما برخی از شهرهای مراکز استان ما برنامه پنج ساله هم ندارند.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: مبحث سوم – که می‌تواند نقش بی‌بدیلی در تکامل پدافند غیرعامل در شهرها داشته باشد – مدل‌سازی در برنامه‌ریزی است. با مدل‌سازی در پدافند غیرعامل این موضوع مطرح می‌شود که چه خواهد شد اگر این پروژه اجرا شود و چه اتفاق و پیامدهای مثبت و منفی به دنبال خواهد داشت. باید به این « اگر» قبل از هر اتفاقی پاسخ داد.

وی در خصوص نقش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گسترش مفهوم پدافند غیرعامل در شهرداری‌ها اظهارکرد: طبق سند شهرسازی نقش این سازمان در پدافند غیرعامل می‌تواند در مکان‌یابی توسعه شهرها و در چارچوب طرح آمایش سرزمین براساس استعدادهای منطقه‌ای در ایمنی مقابل حوادث طبیعی و امکان استفاده از زیرساخت‌ها و شبکه‌های شهری متصور شد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به ماده ۶۲ قانون شهرداری‌ها که هدایت، نظارت و حمایت از شهرداری‌ها را بر عهده این سازمان گذاشته است، گفت: نقش اصلی سازمان در توزیع عادلانه امکانات و خدمات است که نتیجه آن با توزیع متناسب جمعیت ارتباط دارد و ناخودآگاه بحث پدافند غیرعامل در خیلی از شهرها رعایت خواهد شد و ما دیگر شهرهای بزرگ همانند تهران ، مشهد ، اصفهان و .. نخواهیم داشت که در حالت انفجار جمعیتی قرار بگیرند و از طرفی دیگر روستاها و شهرهای کوچک و میانی ما خالی از سکنه باشند.

به گزارش ایسنا جمالی‌نژاد اضافه کرد: متاسفانه اشتیاقی که در خصوص تبدیل روستا به شهر بدون هیچگونه مطالعه و وجود زیرساخت‌های لازم وجود دارد، تناسبی با مباحث پدافند غیرعامل ندارد و بابت این مسابقه‌ای که در سطح کشور در تبدیل روستا به شهرها به راه‌افتاده،بشدت ابراز نگرانی می کنم.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، وی در پایان گفت: سیاست‌هایی که ما برای جلوگیری از این اتفاق در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پیش بینی کردیم شامل توجه بیشتر به روستاها، شهرهای کوچک و شهرهای میانی و متوسط و توزیع عادلانه خدمات و امکانات در آن‌ها برای دستیابی به توسعه متوازن است تا از فشار جمعیتی که در شهرهای بزرگ به علت مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک در حال رخ دادن است، جلوگیری کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید