پنجه‌ی گرگ‌ها بر گلوی اهالی روستاهای تفت

  • حوادث
  • دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۲۹
    کد خبر :392659

اهالی برخی مناطق روستایی شهرستان تفت مانند روستای زردین چندی است که در آستانه فصل سرما مورد حمله گله‌ای از حیوانات وحشی و درنده واقع می‌شوند که علاوه بر خسارات مالی، حتی امنیت جانی آنها ار خدشه‌دار کرده است.

حمله گرگ‌ها به روستای زردین از توابع شهرستان تفت و نگرانی اهالی این منطقه از حملات مجدد آن ‎ ها، علاوه بر خسارات مالی ناشی از تلفات دام‌های اهالی، آنها را به لحاظ امنیت جانی نیز تهدید می‌کند.

مردم روستای زردین معتقد هستند که محیط‌زیست نباید به زنده‌گیری این حیوانات درنده بسنده کند چرا که تاکنون موفقیتی در این رابطه حاصل نشده لذا باید هر چه زودتر برای حفاظت از جان و مال مردم نسبت به معدوم‌سازی آن‌ها اقدام شود.

«سید علیرضا میرسلیمی» دهیار روستای زردین در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با حمله حیوانات وحشی به روستاییان زردین و دام‌های آن‌ها، اظهار می‌کند: روزانه به طور متوسط سه راس دام در این روستا در اثر این حملات قربانی می‌شوند و اهالی روستا معمولاً از انجام حملات از سوی گله‌ای متشکل از شش یا هفت حیوان درنده شبیه گرگ گزارش داده‌اند.

وی با بیان این که روند تلفات‌دهی همچنان ادامه دارد، اضافه می‌کند: در این رابطه از سوی مسئولان محیط زیست نیز تله‌گذاری‌ها انجام شده ولی تاکنون موفقیتی در این رابطه حاصل نشده است.

این مسئول از نگرانی‌های ایجاد شده ناشی از حمله گرگ‌ها به دو نفر از اهالی روستای زردین نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر مردم علاوه بر دام‌هایشان باید نگران سلامتی خودشان نیز باشند، هر چند که این دو مورد حمله به اهالی، خسارات جانی نداشته است .

وی با اعتقاد بر این که اقدام محیط‌زیست در رابطه با زنده‌گیری این حیوانات نمی‌تواند مزاحمت آنها را از روستا دور کند، می‌گوید: راهکاری جز کشتن این حیوانات درنده نمی‌تواند روستای زردین را از شر آنها نجات دهد .

«محمدرضا خواجه» رییس محیط زیست شهرستان تفت نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این رویداد که به تازگی در روستاها بسیار شایع شده، از چالش‌های طبیعی بخش نیر محسوب می‌شود.

وی با تکذیب اخباری مبنی بر رهاسازی این حیوانات مزاحم از سوی محیط‌زیست، می‌گوید: این گونه‌ها گرگ نیستند و در واقع گونه‌های هیبرید شده‌ای از گرگ مانند سگ‌گرگ و سگ‌تول هستند که به علت خشک‌سالی، تخریب زیستگاه و عدم مدیریت پسماندهای خانگی از طبیعت به روستاها هجوم آورده‌اند .

این مسئول با اشاره به وجود این حادثه در دیگر روستاها و مناطق شهرستان تفت مانند پشت‌کوه، شواز و نصرآباد، تصریح می‌کند: این بحران طبیعی تاکنون از روستاهای مذکور نیز گزارش شده و خساراتی را نیز به دامداران و روستاییان وارد کرده است ولی متاسفانه به دلیل عدم وجاهت قانونی، محیط زیست از پرداخت به آنها معذور است .

وی پیشگیری از بروز خسارت را راهکار موجود و کنونی عنوان می‌کند و در این باره ادامه می‌دهد: متاسفانه شرایط امنیتی برخی از آغول‌های دامداران و حصارهای آن‌ها ضعیف است ولی بهترین و موثرترین گزینه حفاظت بیشتر از دام‌ها، در نظر داشتن این حادثه برای چراندن دام‌ها در مراتع و فضاهای باز و حتی بیمه کردن دام‌ها است .

خواجه با اشاره به این که حملات این حیوانات به انسان تاکنون خسارتی در بر نداشته است، می‌گوید: چون این گونه‌ها هیبریدهای گرگ هستند و گونه اصلی گرگ محسوب نمی‌شوند، مربوط به حیطه‌ی حیات وحش نیستند لذا به دلیل موثر نبودن زنده‌گیری و حمله آنها به اهالی، می‌توان آن‌ها را معدوم‌سازی کرد .

وی در این خصوص اضافه می‌کند: شکارچیان معتمد محلی می‌توانند با دریافت مجوز از محیط زیست اقدام به شکار این گله کنند ولی مردم در نظر داشته باشند که استفاده از ترقه‌ها و عوامل صدادار می‌تواند در هنگام حمله این جانوران در برابرشان تا رسیدن ماموران محیط‌زیست، مقاومت کنند.

به گزارش ایسنا، این مسئول در بخش پایانی وجود راهکارهای دیگر مانند مداخله و همکاری نیروی انتظامی منطقه به همت بخشداری را یادآور می‌شود و تاکید می‌کند: تاکنون حدود 15 راس دام در این حوادث زخمی و حدود پنج دام نیز تلف شده‌‌اند لذا همکاری همه‌جانبه برای رفع این معضل را خواستاریم .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید