روزنامه ینی شفق، نزدیک به اردوغان: آل سعود مالک مکه و مدینه نیست؛ چرا مسلمانان باید در آنجا با باورهای وهابیت عبادت کنند؟

    کد خبر :392617

روزنامه ینی شفق ترکیه در مقاله ای خواستار تغییر نحوه اداره شهرهای مقدس مکه و مدینه شد و نوشت: اداره این دو شهر مقدس باید از آل سعود گرفته شده و توسط کشورهای مسلمان به طور مشترک و مستقل مدیریت شود.

به گزارش بازتاب، در این مقاله روزنامه ینی شفق که به قلم کمال اوزترک نوشته شده، آمده است: آل سعود مالک مکه و مدینه نیست بلکه این دو مکان مقدس به همه مسلمانان تعلق دارد و بر همین اساس کشورهای مسلمان باید برای تغییر مدیریت این دو شهر با یک ساختار مستقل بلافاصله وارد عمل شوند.
به نوشته این مقاله نویس روزنامه ینی شفق، رژیم عربستان سعودی نیز به اندازه کشورهای دیگر می تواند در این مدیریت از حق یکسان برخودار شود.
اوزتورک در مقاله خود، مشاهده فقر مسلمانان در سفر حج و نیز اعمال فشار مذهبی از سوی آل سعود برای زائران شهرهای مقدس مکه و مدینه را از خاطرات بد خود در سفر به مکه عنوان کرد و نوشت: در سال های اخیر اعمال فشار رژیم سعودی بر مسلمانان برای عبادت بر اساس باورهای فرقه وهابیت بسیار ناراحت کننده شده است.
وی با طرح این سوال که ‘چرا مکه و مدینه باید بر اساس باورهای غلط فرقه وهابیت مدیریت شود؟’ نوشت: پلیس سعودی به مسلمانی که به سمت مکه دست بلند کرده و دعا می کنند، کسانی که پرده کعبه را به آغوش گرفته و گریه می کنند و مسلمانانی که در حضور پیامبر اکرم (ص) گریه می کنند، واکنش نشان داده و با حرام خواندن این نوع عبادت، به شکل بی ادبانه و زشتی علیه آنها مداخله فیزیکی انجام می دهد.
وی اضافه کرد: اغلب کسانی که به حج تمتع و یا عمره رفته اند، با چنین مداخله های زشتی از سوی پلیس سعودی مواجه شده اند ولی همه مسلمانان باید این سوال را بپرسند که چرا باید بر اساس باورهای فرقه وهابیت در اماکن امن الهی که متعلق به همه مسلمانان است، عبادت کنند؟
این مقاله نویس روزنامه ینی شفق خواستار اداره شهر مکه و مدینه توسط یک کمیسیون مشترک متشکل از همه مسلمانان شد و بیان کرد: تغییر مدیریت مکه و مدینه به دلیل روابط عربستان سعودی ـ آمریکا نیز الزامی است چرا که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مقابل چشم جهان، پادشاه عربستان سعودی را تحقیر کرده و گفت که اگر آمریکا نباشد، حکومت آل سعود حتی 2 هفته نیز دوام نمی آورد.
وی تاکید کرد: این سخنان ترامپ نشان داد که آمریکا رژیم عربستان سعودی را به اسارت گرفته، از آن باج خواهی کرده و تحت کنترل خود در آورده و دولت سرزمین های مقدس از سوی آمریکا به زور اسیر گرفته شده است و در این کشور دیگر امنیت جانی و مالی وجود ندارد و اگر فردا آمریکا به دلایل امنیتی خواستار بستن مکه و مدینه شود، آل سعود به هیچ وجه قادر به مخالفت با آنها نخواهد بود.
اوزتورک در این مقاله همچنین نوشت: دولت عربستان سعودی بحث درباره موقعیت و نحوه مدیریت مکه و مدینه را از هر بحثی خطرناک تر می بیند و به این موضوع تنها از لحاظ حاکمیت و تمامیت ارضی نگاه نمی کند چرا که رژیم آل سعود تمامی مشروعیت و اعتبار خود را از این دو شهر مقدس به دست می آورد.
وی تاکید کرد: وقتی مسلمانان از حرمت سرزمین های مقدس سخن می گویند، رژیم عربستان سعودی نیز از این حرمت برای خود سهم می گیرد و اگر مکه و مدینه نباشد، رژیم سعودی نیز همانند کویت، امارات متحده عربی و بحرین در موقعیت رژیمی که تنها پول نفت داشته ولی فاقد اعتبار و قدرت هستند، قرار خواهد گرفت.
این مقاله نویس روزنامه ینی شفق اضافه کرد: به همین دلیل نیز در هر جایی که بحث مدیریت شهر مکه و مدینه مطرح شود، رژیم ریاض همانند غولی که دچار جنون شده است، پا به فرار می گذارد و وارد این بحث نمی شود و قادر به ایجاد بهبود در وضعیت پریشان سرزمین های مقدس هم نیست.
وی تاکید کرد: اکنون باید موقعیت مکه و مدینه را دوباره مورد بحث قرار داد چرا که مساله تنها فشارهای مذهبی، مدیریت بد و وضعیت نابسامان و پریشان سرزمین های مقدس نیست بله دولت حاکم در آنجا دیگر تبدیل به حکومتی شده است که در اماکن دیپلماتیک و سرکنسولگری خود افراد را کشته، جسد آنها را تکه تکه کرده و ناپدید می کند.
اوزتورک با بیان این که ‘دولت عربستان سعودی دیگر یک دولت قابل اعتماد نیست’ نوشت: پس از این همه افرادی که برای دریافت روادید به سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول خواهند رفت، ابتدا حادثه قتل خاشقچی و تکه تکه شدن جسد وی در این مکان را به یاد خواهند آورد.
وی اظهار کرد: این امر در عین حال به آن معناست که روزنامه نگارانی نظیر من نیز که از رژیم عربستان سعودی انتقاد به عمل آورده اند، در صورت مراجعه به این سرکنسولگری با خطر جانی مواجه خواهند بود.
این روزنامه نگار مشهور ترک تاکید کرد: چه کسی می تواند تضمین کند که همانند خاشقچی، روزنامه نگاران، نویسندگان و علمای خارجی منتقد رژیم سعودی عازم سفر حج نیز کشته و تکه تکه نخواهند شد؟
این مقاله نویس روزنامه ینی شفق اضافه کرد: تا زمانی که رژیم آل سعود و محمد بن سلمان ولیعهد در حاکمیت باشد، هیچ یک از کنسولگری ها، سفارتخانه ها و سرزمین های این کشور امن نخواهد بود و امنیت جانی حجاجی هم که به این کشور می روند، در خطر است چرا که یک تیم سوء قصد می تواند هر فردی را که به سفارت عربستان سعودی و یا سرزمین های مقدس می رود، ربوده و همانند خاشقچی نابود کند.
اوزتورک در پایان مقاله خود آورد: از علمای دینی می پرسم که آیا تحت این شرایط که عربستان سعودی دیگر ماهیت یک دولت و سرزمین امن را از دست داده، باز هم سفر به این کشور برای انجام فریضه حج واجب است یا نه؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید