سخنان مهم ترامپ درباره قتل خاشقچی

    کد خبر :392309

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی گفت قتل احتمالی «جمال خاشقچی» او را عصبانی می‌کند، اما به توقف صادرات سلاح از آمریکا به عربستان منجر نمی‌شود.
«دونالد ترامپ» در مصاحبه‌ای که مشروح آن بامداد دوشنبه (به وقت تهران) منتشر شد، بار دیگر گفت در صورتی که مشخص شود عربستان سعودی مسئول ناپدید شدن و قتل احتمالی «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی است، واشنگتن علیه ریاض اقداماتی انجام می‌دهد. با این حال، او تأکید کرد که این اقدامات نباید بر اقتصاد آمریکا اثر منفی بگذارد.

به گزارش نامه نیوز، در این مصاحبه که بخشی از آن روز جمعه منتشر شده و امروز متن کامل آن از برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی.بی.اس» پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا سعودی‌ها خاشقچی را به قتل رسانده‌اند، گفت: «هنوز هیچ‌کس نمی‌داند، اما احتمالا خواهیم فهمید. دارد در این مورد تحقیق می‌شود. دارد خیلی خیلی قوی بررسی می‌شود. اگر اینطور باشد [و سعودی‌ها او را کشته باشند]، بسیار ناراحت و عصبانی می‌شویم. تا الان که آن‌ها انکار می‌کنند. به کل منکر می‌شوند. ممکن است که آن‌ها بوده باشند؟ بله.»

در ادامه مجری مصاحبه با تماس تلفنی «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی اشاره کرد و پرسید آیا آن‌ها در این مکالمه هم دست داشتن در این رخداد را انکار کرده‌اند؟ ترامپ گفت: «انکار می‌کنند. هر طور که فکرش را کنید، انکار می‌کنند. فکر کنم در آینده نه چندان دور به جواب برسیم.»

ترامپ پیش از این هم گفته بود که اگر مشخص شود سعودی‌ها خاشقچی را کشته‌اند، واشنگتن به این اقدام آن‌ها واکنش می‌دهد. با این وجود وی گفته بود که تحریم فروش سلاح به عربستان فقط به اقتصاد آمریکا لطمه می‌زند و نباید از این ابزار استفاده کرد.

وی در مصاحبه با سی.بی.اس هم موضعی مشابه گرفت و در پاسخ به سوالی درباره طرح گروهی از سناتورها برای اعمال تحریم علیه عربستان سعودی، گفت: «خوب، بستگی دارد که چه نوع تحریمی باشد. یک مثال برایتان بزنم. آن‌ها تجهیزات نظامی سفارش می‌دهند. همه در دنیا [دریافت] چنین سفارش‌هایی را می‌خواهند. روسیه می‌خواهد، چین می‌خواهد، همه می‌خواهند، اما ما این سفارش را گرفته‌ایم.»

رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال توقف صادرات سلاح به عربستان گفت: «به شما می‌گویم که چه کاری نمی‌خواهم انجام دهم. “بوئینگ”، “لاکهید”، “ریتون” و همه این شرکت‌ها. من نمی‌خواهم به فرصت‌های شغلی لطمه بزنم. نمی‌خواهم چنین سفارشی را از دست بدهیم. راه‌های دیگری برای مجازات وجود دارد؛ این کلمه بسیاری تندی است، اما همین طور است.»

ترامپ با بیان اینکه کشته شدن خاشقچی می‌تواند تبعات گسترده‌ای داشته باشد، گفت: «به خصوص از این بابت که این مرد یک خبرنگار بوده. از اینکه این حرف را از زبان من بشنوید متعجب می‌شوید، اما اگر این اتفاق افتاده باشد، این مسئله‌ای واقعا هولناک و زننده است… حقیقت موضوع را متوجه می‌شویم. مجازات سختی خواهد بود.»

خاشقچی که از پارسال به دلیل مخالفت با برخی سیاست‌های «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تبعید خواسته به واشنگتن را برگزید، از سه‌شنبه دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شده است.

بر اساس گزارش‌های متعددی که در رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه منتشر شده، احتمالا این روزنامه‌نگار پس از ورود به ساختمان کنسولگری بازداشت، شکنجه و کشته شده است. گفته شده که بدن وی بعد از قتل تکه تکه و به بیرون از ساختمان منتقل شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید