تغییر قطعی شد ؛ جانشین افشانی در شهرداری کیست؟

    کد خبر :392248

گمانه زنی ها درباره سومین منتخب شورای شهر پنجم آغاز شده و در این میان گزینه جدی تر وجود دارد.
به گزارش نامه نیوز، نامه یک هفته پیش عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور تکلیف افشانی را مشخص کرد و روشن شد که کرسی شهرداری تهران به او هم وفا نمی کند. مقاومت همکاران او در شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر برای پذیرش این واقعیت ادامه دارد و همچنان امیدوارند که که حساب افشانی را از دیگر بازنشسته ها جدا کنند. برای همین هم داریوش قنبری معاون پارلمانی شهردار تهران بعد از نامه عادل آذر تاکید کرد که «انتخاب شهردار دارای مکانیزم متفاوتی است و اختیار آن صرفا به شوراهای اسلامی شهرها واگذار شده است». به گفته او، نه تنها شهردار تهران بلکه سایر شهرداران کشور نیز از شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند و در واقع این قانون شهرداران را در برنمی گیرد.

همین مقاومت هم اصلاح طلبان را به همفکری واداشته است. قرار بود مجمع نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر دیشب در طبقه نخست ساختمان شورای شهر تهران گردهم آیند و در حین صرف شام ، آخرین رایزنی های را درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان و تاثیری که بر شهرداری انجام دهند. اعضای شورای شهر اما قبل از تشکیل این جلسه و مشخص شدن نتیجه آن دست به کار شده و فهرستی از گزینه ها را تهیه کردند. حالا اما گویا کار به آنجا رسیده که تغییر شهردار الزامی است.
هاشمی در صدر لیست

از قضا رئیس شورا یعنی محسن هاشمی در صدر فهرست گزینه های شهرداری قرار داد. او بارها برای تصدی این پست اعلام آمادگی کرده اما اصلاح طلبان و دیگر اعضای شورا ، مخالفت کردند. بعد از رفتن محمدعلی نجفی گمانه شهردار شدن او تقریبا جدی بود اما محقق نشد. خود هاشمی اخیرا در گفت وگویی با باشگاه خبرنگاران گفته است که اصلاح طلبان به دلایل سیاسی این امر را نپذیرفتند. اصلی ترین دلیل فعالان سیاسی اصلاح طلب برای نرفتن زیر بار این موضوع آن است که پای هیچ اصولگرایی به شورای شهر باز نشود. با این وجود از توییت ها و اظهارات هاشمی این طور استنباط می شود که شخصا «بهشت» را ترجیح می دهد. حال باید منتظر ماند و دید که اتحاد ملت و کارگزاران این بار در مورد شهردار شدن او توافق می کنند یا خیر.

وزیر رفتنی

غیر از محسن هاشمی اما 5 نام دیگر در فهرست گزینه های احتمالی شهرداری تهران مشاهده می شود. عباس آخوندی وزیر مسکن، راه و شهرسازی یکی از همین گزینه های احتمالی است. او روزهای سختی را در این وزارت خانه می گذراند و به نظر می رسد که رفتنی باشد. استیضاح او در کمیسیون عمران در حال بررسی است و گفته می شود که در صورت ارسال به صحن علنی موجب عزل آخوندی می شود. فقط این نیست و شایعاتی نیز در مورد استعفاییش شنیده می شود. خود او این شایعات را رد نکرده و سر و ته سوالات خبرنگاران در این باره را با خنده هم آورده است. همین برخورد او هم باعث شده که برخی از رسانه ها گمانه احتمال شهرار شدن او جدی بدانند.

شهرداری یا وزارت راه

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیس مجلس گفته است که با رفتن آخوندی، احتمالا پیروز حناچی معاون فعلی شهردار تهران جای او را خواهد گرفت. این درحالی است که برخی منابع خبری نام حناچی را در فهرست جایگزین های احتمالی افشانی قرار می دهند. او بعد از رفتن نجفی هم برای تصدی این پست با افشانی رقابت کرده بود و شکست خورده بود. حناچی یک گزینه جوان به حساب می آید اما لابی قوی و موثری ندارد که اگر داشت همان دفعه قبل از پس اعتماد ملی و افشانی بر می آمد. دستاورد حناچی در رقابت چند ماه قبل تنها یک معاونت از شهرداری بود و بر همین اساس بهتر است که به جانشینی آخوندی در وزارت راه دل ببندد.

شهرداری یا سخنگویی

علی ربیعی که تا چند روز قبل به عنوان گزینه احتمالی سخنگویی دولت مطرح می شد اکنون به فهرست شهرداران بالقوه تهران اضافه شده است. این اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس گفته بود. ربیعی از جمله مهره های کابینه روحانی است که از جایی به جایی دیگر منتقل می شود اما حذف شدنش دور از ذهن است. بر همین اساس هم هرجا صندلی خالی باشد، نام ربیعی در فهرست متقاضیان و گزینه های تصدی آن قرار می گیرد.

برگزاری جلسه اخیر شهردار تهران با ربیعی در خصوص آسیب های اجتماعی شهر تهران که پانزدهم مهر ماه برگزار شد، ربطی به این گمانه زنی نداشت اما در قوی تر شدن آن بی اثر نبود. ربیعی پیش از این و دوران شهرداری نجفی هم علاقه ویژه ای به مسائل تهران نشان داده بود و این علاقه می تواند او را به اسباب کشی به بهشت هم مایل کند.

کیش یا تهران

محمد ابراهیم انصاری لاری برای دومین بار در فهرست گزینه های احتمالی شهرداری تهران قرار گرفته است. او بعد از رفتن نجفی نیز همین موقعیت را تجربه کرد و در نهایت از رقابت با دیگر گزینه های موجود منصرف شد. او مدیرعاملی منطقه آزاد کیش را به شهرداری پایتخت ترجیح داد. انصاری لاری از بستگان موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات است و پیش از این استانداری بوشهر و فارس را آزموده است.

حال باید منتظر ماند و دید که بعد از بازنشستگی افشانی، اصلاح طلبان در مورد انصاری لاری به اتفاق نظر می رسند یا گزینه دیگری را انتخاب می کنند. همچنین باید دید که او هنوز هم کیش را به تهران ترجیح می دهد یا از انتخاب قبلی خود پشیمان شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید