تهدید ترامپ توسط مدیر العربیه: در صورت تحریم ریاض، نفت ۲۰۰ دلاری در انتظارتان است / خرید سلاح و واردات از آمریکا را متوقف می‌کنیم و رابطه با ایران را بهبود می‌بخشیم

    کد خبر :392209

مدیرکل شبکه تلویزیونی «العربیه» در یادداشتی به گزینه‌های محتمل ریاض برابر تحریم‌های آمریکا از جمله نفت ۲۰۰ دلاری، استفاده از ارز‌های دیگر به‌جای دلار و تغییر رویکرد در قبال ایران اشاره کرد.

به گزارش فارس، یک روز پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: در صورت اثبات قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توسط سعودی‌ها، «مجازاتی سخت» در انتظار ریاض است، یکی از مسئولان بلندپایه شبکه سعودی «العربیه» به تهدید کردن آمریکا رو آورد و گفت: ریاض گزینه‌های زیادی برای مقابله با واشنگتن در اختیار دارد.

«ترکی بن عبدالله الدخیل» از روزنامه‌نگاران مطرح عربستانی که اینک مدیرکل شبکه تلویزیونی العربیه در دبی را بر عهده دارد، بعد از ظهر یکشنبه (به وقت تهران) در یادداشتی در این زمینه نوشت: «اعمال تحریم‌ها بر ریاض، سناریو‌های فاجعه باری را ایجاد می‌کند که بیش از آنکه به اقتصاد عربستان آسیب بزند، اقتصاد ایالات متحده را متضرر می‌کند.»

در هفته‌های گذشته ترامپ بار‌ها از بالا رفتن قیمت نفت، که عاملی مهم در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکاست، انتقاد کرده و از کشور‌های عرب متحد آمریکا خواسته با افزایش تولید نفت، قیمت را در بازار‌های جهانی کاهش دهند. الدخیل همین مسئله را به عنوان ابزاری برای فشار به واشنگتن معرفی کرده و نوشته است: «اگر تحریم‌های آمریکا علیه عربستان سعودی تحمیل شود، با یک فاجعه اقتصادی مواجه خواهیم بود که به تمام دنیا ضربه می‌زند. ریاض پایتخت نفت است و ضربه زدن به آن تولید نفت را قبل از هرگونه کالای حیاتی دیگر تحت تاثیر قرار خواهد داد. این امر منجر به ناتوانی عربستان سعودی در تولید ۷.۵ میلیون بشکه نفت خواهد شد. اگر نفت ۸۰ دلاری دونالد ترامپ را خشمگین می‌کند، هیچکس نباید امکان افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ یا ۲۰۰ دلار یا حتی دو برابر آن را منکر شود.»

این مقام ارشد شبکه العربیه سپس تلویحا غرب را به گسترش حملات تروریستی تهدید کرده و نوشته است: «تا اینجا که همه موارد ذکر شده مربوط به نفت بود، اما مسئله عربستان سعودی تنها در مورد نفت نیست، بلکه این کشور با توجه به جایگاه و اهمیت جغرافیایی‌اش رهبر جهان اسلام است. احتمالا تبادل اطلاعات موثق بین ریاض، آمریکا و کشور‌های غربی که به اذعان مقام‌های ارشد غربی به حفظ جان میلیون‌ها غربی کمک کرده، به تاریخ بپیوندد [و دیگر ادامه نیابد].»

نویسنده با اشاره به احتمال جایگزینی «یووان» چین با دلار آمریکا در مبادلات نفتی ادامه داد: «یک بشکه نفت ممکن است با یک ارز متفاوت، چون یوان چین، به جای دلار قیمت گذاری شود. نفت، امروزه مهم‌ترین محصول فروخته شده با دلار است. این موارد، خاورمیانه و تمام جهان اسلام را تحت کنترل ایران که به ریاض نزدیکتر خواهد بود، تا واشنگتن، درخواهد آورد.

دونالد ترامپ چند روز پیش گفت که اعمال هرگونه تحریم علیه عربستان از سوی غرب باعث متوسل شدن ریاض به گزینه‌های دیگر می‌شود و روسیه و چین آماده‌اند تا نیاز‌های نظامی ریاض را تامین کنند. الدخیل نوشته است: «هیچکس نمی‌تواند انکار کند که پیامد‌های این تحریم‌ها می‌تواند به ایجاد یک پایگاه نظامی از سوی روسیه در شهر “تبوک” در شمال غربی عربستان سعودی، در چهارراه پرتنش سوریه، اسرائیل، لبنان و عراق منجر شود.»

همچنین، در برهه‌ای که حماس و حزب‌الله از یک دشمن به دوست مبدل شده‌اند، نزدیک شدن به روسیه شاید به نزدیکی به ایران و حتی آشتی با این کشور منجر شود.

نویسنده ادامه داد: «تعجبی ندارد که ریاض خرید سلاح از آمریکا را هم متوقف کند. ریاض مهمترین مشتری شرکت‌های آمریکایی است، زیرا عربستان سعودی ۱۰% کل سلاح‌های تولید شرکت‌های آمریکایی و ۸۵% سلاح از ارتش آمریکا را می‌خرد. این بدان معنی است آنچه برای سایر نقاط جهان می‌ماند تنها پنج درصد است، علاوه بر این باید به خاتمه سرمایه‌گذاری‌های ریاض در آمریکا که به ۸۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، اشاره کرد. همچنین آمریکا نیز از بازار عربستان سعودی، یکی از ۲۰ اقتصاد برتر دنیا، محروم خواهد شد.»

مدیرعامل شبکه العربیه به نقل از «منابع سعودی نزدیک به تصمیم‌گیران» مدعی شد موارد ذکر شده تنها بخشی‌هایی ساده از بیش از ۳۰ اقدام دیگری است که در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا علیه عربستان، ریاض بی‌درنگ آن‌ها را علیه واشنگتن به کار می‌گیرد.

وی در پایان نوشته است: «حقیقت این است که اگر واشنگتن علیه ریاض تحریم اعمال کند، اقتصاد خود را به کام مرگ می‌کشاند، هرچند که تصور کند دارد تنها به ریاض چاقو می‌زند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید