فاز بعدی رجیستری شامل کدام وسایل می‌شود؟

    کد خبر :392200

پس از گوشی‌ها و تبلت‌های سیم‌کارت‌خور، نوبت به مودم‌ها و مسیریاب‌هایی که از سیم‌کارت‌ استفاده می کنند، رسیده که مشمول طرح رجیستری شوند.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام کارگروه طرح رجیستری، این طرح برای مودم‌ها، دانگل‌ها و روترها در حال هماهنگی است که به‌زودی اجرا می‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم درباره اجرای طرح جیستری برای مودم‌ها و مسیریاب‌ها که عمدتا وارداتی هستند، اظهار کرد: ظرف دو یا سه هفته آینده این اتفاق رخ خواهد داد و مراحلی شبیه آنچه در بحث ثبت تلفن همراه پیگیری شد، برای این تجهیزات هم خواهیم داشت.

جهرمی توضیح داد: اینها مودم‌ها و مسیریاب‌های سیم‌کارت‌خور هستند، یعنی مودم‌هایی که از سیم‌کارت استفاد می‌کنند و در این مرحله مشمول طرح می‌شوند و آن‌ها هم باید به صورت قانونی وارد کشور شوند و از واردات قاچاقشان جلوگیری شود. ما در مودم‌ها و مسیریاب‌های مصرف‌کننده نهایی تولیدات داخلی‌مان توسعه و پیشرفت بسیار خوبی داشته و به نظر می‌رسد اجرای طرح ثبت آن‌ها کمک بسیار بزرگی برای رونق تولید داخلی هم باشد.

وی درباره میزان واردات این کالاها نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۶۷ میلیون مشترک پهن باند موبایل فعال هستند. برآوردها این است که حدود ۱.۵ میلیون مشترک در حال حاضر از مودم استفاده می‌کنند و با استفاده از سیم‌کارت‌های موبایل از مودم بهره می‌گیرند و این عدد روزبه‌روز در حال افزایش است و تقریبا همه‌ی آن‌ها به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

اتصال گمرک و ناجا برای ثبت گوشی مسافری نهایی شد

از طرف دیگر در حالی که قرار بود با اقدامات فنی صورت گرفته در اتصال سامانه گمرک به ناجا، گوشی‌های مسافری از هفته‌های گذشته در این سامانه ثبت واردات شوند که تخلفات مربوط به گوشی‌هایی که به‌صورت جعلی با نام مسافری وارد کشور می‌شود، از بین برود، رگولاتوری با توجه به محدودیت‌های موجود در زمینه واردات گوشی موبایل، از تعویق یک هفته‌ای این موضوع خبر داد.

در بحث گوشی‌های مسافری، سیستم گمرک و ناجا به هم متصل نبودند تا اینکه سردار اشتری – فرماندهی ناجا – بعد از مکاتبات و پیگیری‌های مختلف وارد این موضوع شدند و دستور قاطعی دادهشد برای اینکه این مساله حل شود. تقریبا از هفته گذشته اتصال سیستم گمرک و سیستم ناجا به هم نهایی شده و خلائی که وجود داشت برای اینکه بار مسافری به‌عنوان پنجره‌ای برای واردات غیرقانونی گوشی تلفن همراه مورد استفاده قرار بگیرد، مسدود شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به گزارش سازمان تعزیرات درباره تخلفات صورت‌گرفته در رجیستری، خاطرنشان کرده است که ما اصرار داشتیم همه ابعاد دولت الکترونیکی انجام شود و این اتفاق رخ داد و هم گمرک و هم نیروی انتظامی فعالانه بعد از گزارشی که سازمان تعزیرات داد و تخلفی که کشف کرد و یکی از نگرانی‌هایی که ما داشتیم، را تایید کرد، مشکل حل شد و طبیعتا این موضوع دیگر نمی‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، با اجرای طرح رجیستری (ثبت شناسه گوشی‌های همراه) و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کردند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشتند و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

البته با توجه به هدف اجرای رجیستری برای تمامی تجهیزات سیم‌کارت‌خور، پس از گوشی‌های موبایل نوبت به سایر دستگاه‌ها رسیده و در این مرحله هم نوبت به مودم‌ها و مسیریاب‌های سیم‌کارت‌خور رسیده که مشمول رجیستری شوند تا از واردات قاچاق این تجهیزات هم جلوگیری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید