جاسوسی از تراکنش‌های مالی ایران هدف موافقان ماندن ایران در سوئیفت

    کد خبر :392118

روزنامه جروزالم پست نوشت درحالی‌که جنگ داخلی در دولت ترامپ بر سر ماندن یا نماندن ایران در سوئیفت بالا گرفته است، حقیقت این است که اگر ایران اجازه یابد که در سوئیفت بماند، تحریم‌های اقتصادی ترامپ یک تهدید توخالی می‌شود.

روزنامه جروزالم پست طی گزارشی با مقایسه تحریم ‌های ترامپ علیه ایران و تحریم‌ های دوره اوباما نوشت، ترامپ بهار گذشته از توافق هسته‌ای 2015 ایران خارج شد و تحریم‌ ها علیه ایران را بازگرداند. این تحریم ‌ها از 4 نوامبر به طور کامل اجرایی خواهد شد.

ترامپ در مورد انتقاداتش به برجام تردید پیدا نکرده است و مدعی است که این توافق هیچ‌ کدام از مزیت ‌های متعهد شده را برآورده نکرده و در عین حال ایران همچنان تهدیدی برای هم پیمانان آمریکا در این منطقه است.

اما آیا این احتمال وجود دارد که اعضای دولت خود رئیس ‌جمهور بتواند وی را متقاعد کند تا تاثیر اعمال مجدد تحریم‌ ها علیه ایران را ملایم ‌تر کند؟ به طرز شگفت ‌آوری، پاسخ این پرسش مثبت است.

جنگ داخلی در درون دولت ترامپ میان جامعه اطلاعاتی و وزارت خزانه‌ داری در یک طرف و جان بولتون، مشاور امنیت ملی در طرف دیگر بسیار مهم است.

وزارت خزانه‌ داری و جامعه اطلاعاتی از آسان‌ گرفتن به ایران و شرکای اروپاییش از طریق اجازه دادن به باقی ماندن تهران در سیستم بانکداری بین‌ المللی سوئیفت دفاع می‌ کنند که اجازه می‌ دهد بانک ‌های ایرانی به صورت یکپارچه به مبادله سرمایه در جهان بپردازند.

از طرف دیگر تحریک‌ های بولتون قرار دارد که پشتوانه سال‌‌ها بیانیه ‌های ترامپ در مورد اعمال حداکثر فشار اقتصادی به ایران برای ایجاد شرایطی است که یک توافق بهتر را رقم بزند. 16 سناتور در تابستان امسال به وزرات خزانه ‌داری در مورد خطرهای مستثنی کردن تحریم ‌های سوئیفت هشدار دادند.

این امر این سوال را ایجاد کرده است که آیا ترامپ نسخه ملایم ‌تری از تحریم‌ های دوره اوباما را علیه ایران با قرار ندادن سوئیفت در آن اعمال خواهد کرد.

به نوشته واشنگتن فری بیکن، «در دوران اوباما، سوئیفت ایران را به علت تهدیدهای تحریمی از شبکه خود جدا کرد… مدیران سوئیفت هفته گذشته در واشنگتن دی سی نشست‌ هایی با مقامات دولت ترامپ داشتند تا اطمینان یابند که دسترسی ایران به سیستم بانکداری بین‌ المللی حفظ می‌شود.» این امر اقتصاد ایران و شرکای تجاری اروپایی این کشور را تقویت می ‌کند.

منطق جامعه اطلاعاتی برای صدور مجوز باقی ماندن ایران در بخشی از سوئیفت این است که این اقدام به آنها اجازه می‌ دهد تا سرمایه‌های ایران را به صورت بین‌المللی رهیابی کنند و اطلاعات حیاتی به دست آورند و اگر سوئیفت تحریم شود، این امر توانایی جامعه اطلاعاتی آمریکا را برای دنبال کردن دیگر بازیگران بد بین ‌المللی نظیر الیگارشم ‌های روسی را تضعیف می کند.

جروزالم پست معتقد است که این استدلال چندان قوی نیست زیرا، بزرگ ‌ترین تراکنش‌ های ایران به سیستم شفاف سوئیفت وارد نمی ‌شود. بعلاوه، زمانی که سوئیفت تنها تراکنش‌ های ایران را مسدود کند، آژانس‌ های اطلاعاتی می‌ تواند به رصد تراکنش‌ های تمام جهان ادامه دهند.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت با توجه به اینکه اقتصاد ایران اکنون مشکل دارد و این کشور اعلام کرده است که می‌تواند از عبور نفت و گاز و کشتی‌ های تجاری هم در باب‌المندب و هم تنگه هرمز که به ترتیب ورودی دریای سرخ و خلیج فارس هستند، ممانعت کند، برخی منتقدان می ‌ترسند، ایران با اعمال مجدد تحریم سوئیفت، خطرناک ‌تر و غیرقابل پیش ‌بینی ‌تر شود.

اما در عین حال، وابستگی چین به نفت ایران که محموله‌ های آن از تنگه هرمز می ‌گذرد، با توجه به تمایل ایران برای تقویت روابط با چین، احتمال این تهدید را کمتر می ‌کند.

اما چالش ‌برانگیزترین تهدید علیه اعمال تحریم سوئیفت از سوی استیو منوچین، وزیر خزانه داری ترامپ است که بسیار تلاش می‌ کند ایران در سوئیفت باقی بماند. دیدگاه آقای موچین با سابقه وال استریت شکل گرفته است که هرگونه دخالت در سیستم ‌ها تجارت جهانی را به عنوان تهدیدی در نظم اقتصادی جهان می ‌بیند به ویژه اینکه این بار اروپایی‌ها نیز حضور ندارند.

به گزارش فارس، حقیقت این است که اگر ایران اجازه یابد که در سوئیفت بماند، تحریم‌ های اقتصادی حداکثری قول داده شده ریاست‌ جمهوری ترامپ یک تهدید توخالی خواهد بود. اگر هدف، ضربه زدن بیشتر به اقتصاد ایران است، پس منفعت دخیل کردن سوئیفت در تحریم‌ ها بر استدلال ‌های مستثنی کردن آن می‌ چربد.

به نوشته جاش روگین، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست، «یک بحث مهم دیگر برای قطع دسترسی بانک ‌های ایرانی از سوئیفت وجود دارد: این امر توانایی ایران برای تامین مالی بشار اسد در سوریه، حزب‌ الله، حماس … را مختل خواهد کرد. آیین ‌نامه سوئیفت این نهاد را به ممانعت از فعالیت‌ های مالی غیرقانونی نظیر تامین مالی تروریسم ملزم می ‌کند.»

پیش از اجرای توافق ایران، دو دستگی در مورد اعمال تحریم‌ های علیه ایران وجود داشت. با این حال پس از اجرای این توافق در سال 2016، علی‌ رغم اینکه دولت اوباما وعده داده بود تمامی تحریم‌ های غیرهسته ای روی میز بماند، اما هر تحریم جدید علیه ایران به عنوان تهدید برای موفقیت اوباما به شمار می ‌رفت. این موضوع متاسفانه به یک موضوع سیاسی و نه آنچه باید باشد، تبدیل شد.

در ماه جاری میلادی پس از 7 سال، آمریکا نخستین گزارش جدید مقابله با تروریسم را منتشر کرد. در ابتدای این فهرست، تهدید ایران قرار داشت. منافع امنیت ملی آمریکا در کنترل کردن ایران است. بدون سوئیفت، این منافع از بین می ‌رود.

همانطور که برایان هوک، نماینده ترامپ در مورد ایران گفت: «اگر صحبت مهربانانه با ایران اثر داشت، ما در این وضعیت نبودیم…ما نیازمند بازگرداندن ارعاب و تهدید هستیم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید