کارشناس انگلیسی: «مجازات شدید ترامپ» یعنی حذف بن‌سلمان

    کد خبر :392052

یک کارشناس انگلیسی می‌گوید هشدار تند رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی درباره سرنوشت مرموز روزنامه‌نگار منتقد این کشور، بدان معناست که او مسیر حذف ولیعهد سعودی از قدرت را هموار می‌کند.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در انگلیس به اظهارات روز شنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، که طی آن عربستان سعودی را به مجازات شدید در صورت ثابت‌شدن مشارکتش در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور تهدید کرده است، پرداخت.

این کارشناس انگلیسی تصریح کرد، اظهارات ترامپ «احتمالا محمد بن‌سلمان را یک رهبر سرکش می‌شناساند و مسیر کنار رفتن وی از قدرت را فراهم می‌کند».

این کارشناس، که نخواست هویتش فاش شود، افزود استفاده ترامپ از واژه «مجازات» به جای «تحریم‌ها»، در واقع به معنای خروج از اصطلاحات دیپلماتیک معمول در فعالیت‌های دیپلماتیک است و او با این واژه «خشم شدید خود را از اتهامات مطرح‌شده علیه سعودی ابراز می‌کند».

وی افزود، تضعیف قدرت محمد بن‌سلمان بهترین راه‌حل برای ترامپ است به نحوی که خود را در قامت مدافع آزادی بیان و حقوق بشر نشان دهد و به فشارهای رسانه‌‌ها و احزاب در واشنگتن پاسخ دهد. هم‌زمان رئیس‌جمهوری آمریکا روابط با عربستان سعودی را حفظ می‌کند و به بهره‌مندی از قراردادهای تسلیحاتی، که به گفته او «دست کشیدن از آنها دشوار است»، ادامه دهد.

این اظهارات ترامپ در حالی مطرح شد که اتهام‌ها مبنی بر دست داشتن شخص ولیعهد سعودی در جنایت علیه خاشقجی افزایش یافته است. نشریه معروف و مهم «اکونومیست» انگلیس در مقاله‌ای نوشته است که ثابت شدن مسئولیت محمد بن‌سلمان در این جنایت، او را به عنوان یک «رهبر سرکش» معرفی خواهد کرد.

روزنامه «تایمز» انگلیس نیز گفته است که بهترین راه‌حل برای همپیمانان ریاض «سرنگون کردن بن‌سلمان است».

پیش از این نیز «بروس ریدل» از مسئولان سابق در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا)، که مشاور 4 تن از روسای جمهوری این کشور در امور عربستان و خاورمیانه بود، به نشریه «فران پالیسی» گفت که «سرنگون کردن بن‌سلمان یا تلاش برای ترور او امری مطرح‌شده است که می‌تواند به‌عنوان راه‌حلی برای معضل عربستان به دلیل جنایت خاشقجی باشد».

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان از دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول، ناپدید شده است. مقام‌های سیاسی و امنیتی ترکیه با تأکید بر این‌که او از این کنسولگری خارج نشده، احتمال کشته‌شدن وی را مطرح می‌کنند.

مساله‌ای که فرضیه دست داشتن بن‌سلمان در این جنایت را تقویت می‌کند حضور گارد شخصی وی در تیم 15 نفره‌ای است که ترکیه آن را به عنوان مظنون اصلی ختل خاشقجی معرفی می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید