شباهت روحانی و احمدی نژاد در مدیریت اقتصاد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ۱۴:۰۷
    کد خبر :391988

نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه آقای روحانی که اقتصاد نمی داند، به توصیه‌ها هم عمل نمی کند و در شرایط بد اقتصادی کشور، وزارت اقتصاد بدون وزیر اداره می شود.

موسی‌الرضا ثروتی با اشاره به جلسه اخیر مقام معظم رهبری با سران سه قوه و پیگیری در مورد مشکلات فعلی اقتصاد کشور، گفت: در این جلسه مقام معظم رهبری 5 مورد اساسی را به سران سه قوه گوشزد کردند، اما از آنجا که باید صریح صحبت کنم، لازم است بگویم که عزم و توان جدی در بعضی از افراد مشاهده نمی شود.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به اینکه دولت حتی به مصوبات مجلس که همسو با خودش است، نیز عمل نمی‌کند، گفت: بهترین کار برای بهبود شرایط اقتصادی کشور این است که برای اجرای این فرمایشات مقام معظم رهبری از دولت تضمین گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه ایشان بارها با مسئولان سه قوه جلسه داشتند و رهنمودهایشان را اعلام کرده‌اند، گفت: اما متاسفانه نمی‌بینیم که مسئولان سه قوه در اجرای رهنمود ها کاهل هستند، یعنی به نظر می رسد این افراد عملا دست روی دست گذاشته‌اند و توانایی لازم را برای اداره امور محوله ندارند.

ثروتی با اشاره به اینکه هدف من این نیست که بذر ناامیدی بپاشم، گفت: سران سه قوه باید متعهد به انجام پیشنهادات مقام معظم رهبری و نخبگان باشند.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه نه آقای روحانی و نه آقای جهانگیری آشنایی به علم اقتصاد ندارند، بنابراین حق ندارند که در مسائل اقتصادی راسا و بدون نظر کارشناسان تصمیم بگیرند ، ادامه داد: ایشان در سال‌های اولی که وارد دولت شد، قیمت ارز را به صورت دستوری پایین نگه داشت، در صورتی که همه می‌دانستیم قیمت دلار بستگی به تولید ناخالص داخلی دارد و این پایین‌ نگه داشتن قیمت دستوری به ضرر اقتصاد تمام می‌شد.

ثروتی ادامه داد: هرچه کارشناسان اقتصادی در آن موقع به آقای روحانی سفارش کردند که این کار را انجام ندهد، اما گوشش بدهکار نبود و پیشنهاداتی که ارائه می‌شد را وتو می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه آقای روحانی و جهانگیری زمان آقای احمدی‌نژاد می‌گفتند رئیس جمهور وقت خودشیفته است، اما می‌بینیم آقای روحانی الان خودشیفتگی و خود رایی‌اش بیشتر از آقای احمدی‌نژاد است که شرایط اقتصادی کشور را به این وضعت انداخته و به دنبال اصلاح آن نیست.

ثروتی گفت: گفته می شود آقای روحانی که غرب‌گرا هستند و اعتقاد به خارج دارند، اگر این گفته صحت دارد و ایشان چنین اعتقاداتی دارند، وزرا را از خارج بیاورند و حرفشان را گوش کرده و آن را عمل کنند.

وی ادامه داد: الان می‌بینیم دولت به دنبال تخصیص سبد کالا به یک قشر خاص است در صورتی که ما باید برای 80 میلیون نفر فکر کنیم. آقای نوبخت اگر اکنون می‌گوید به دنبال اعطای سبد کالایی به کمیته امداد و بهزیستی هستیم، باید به او بگوییم که این مصوبه مجلس نهم بود که اکنون این کار را انجام‌ می‌دهند اما نکته مهم این است که وضعیت 80 میلیون ایرانی چه خواهد شد، الان قیمت برخی از کالاها مانند لبنیات 5 بار تغییر پیدا کرده و دولت هیچ نظارتی بر روی آن نداشته است که این می‌تواند شرایط را بدتر کند.

ثروتی با اشاره به اینکه وقتی آقای روحانی در سال 92 سرکار آمد سبد کالایی را به کارمندان و حقوق‌بگیران داد و آن موقع که ما در مجلس بودیم به ایشان اعتراض کردیم و گفتیم این سبد کالایی فقط مختص کمیته امداد و بهزیستی است و شما حق نداشتید این سبد کالایی را بین همه آحاد جامعه تقسیم کنید که وی پاسخ داد من اطلاعی نداشتم و این تصمیم وزرا بود.

این نماینده ادوار با اشاره به اینکه دولت غرب‌گرای ایران باید از برخی کارهایی که غربی‌ها انجام می‌دهند نیز استقبال کنند گفت: الان می‌بینیم دولت ایتالیا دو بار استعفا داده و یا دولت فرانسه بارها وزرایش تغییر کرده و یا استعفا داده بنابراین من عاجزانه از دولت می‌خواهم که وقتی نمی‌تواند کاری را انجام دهد استعفا دهد.

وی ادامه داد: الان در رسانه‌های خارجی می‌بینیم که گفته می‌‌شود آقای ترامپ اقتصاد ایران را فوت کرد، اما در داخل اقتصاد ایران را باد برد، ولی آنها نمی‌دانند آنچه اتفاق افتاده به خاطر عملکرد ضعیف دولت یازدهم و دوازدهم است.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه بارها کارشناسان اقتصادی برای اصلاح وضعیت موجود پیشنهادات خود را به دولت ارائه کردند گفت: اما متاسفانه نه تنها دولت به این پیشنهادات عمل نکرده بلکه شرایط اقتصاد را رسما رها کرده است. الان می‌بینید وقتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی با مردم مصاحبه می‌کنند مردم مسئولان دولت و نمایندگان را به بی‌توجهی متهم می‌کنند و جالب اینجاست که وقتی با برخی از نمایندگان صحبت می‌کنم آنها نیز رسما می گویند مجلس فعلی مجلس مردم نیست، بلکه مجلس دولت است.

ثروتی ادامه داد: شما ببینید الان وزارتخانه‌ اقتصاد و وزارتخانه کار و رفاه امور اجتماعی وزیر ندارد و اقتصاد کشور نیز به این اوضاع درآمده از طرف دیگر وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت نیز یک روز استعفا می‌دهد و روز دیگر به سر کار خود می‌رود و این نشان می‌دهد که دولت وضعیت اقتصاد را رها کرده است و توجهی به آن ندارد.

وی با اشاره به اینکه ما در برنامه پنجم توسعه اعلام کردیم بانک مرکزی از دولت باید مستقل شود، گفت: ولی دولت به آن توجهی نکرد و براساس رای مجمع تشخیص مصلحت نظام بانک مرکزی دوباره در قالب دولت قرار گرفت. الان بانک مرکزی باید پاسخگوی این نابسامانی شرایط ارزی در کشور باشد و دولت نیز باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود در شرایط اقتصادی باشد، اما می‌بینیم به جای پاسخگویی رویه طلبکارانه در پیش گرفته‌اند.

وی ادامه داد: دولت دو سال پیش برای توسعه اشتغال 1.5میلیارد دلار درخواست داد که از صندوق توسعه ملی برداشت کند و بعد از دو سال فقط 10 درصد آن را جذب کرد و الان نیز دوباره درخواست برداشت یک میلیارد دلاری داده است. خب با این شرایط که واریزی به صندوق توسعه ملی کاهش پیدا کرده و حساب صندوق را نیز خالی می‌کنند آیا نباید انتظار افزایش نقدینگی را در کشور داشت و این شرایط می‌تواند اوضاع را بدتر کند. من صراحتا اعلام می‌کنم کاش آقای روحانی و وزرایش استعفا می‌دادند، زیرا آنها توانایی اداره کشور را ندارند و آبروی نظام را نیز برده‌اند شما ببینید در طول 40 سال و نظام جمهوری اسلامی دولت یازدهم و دوازدهم ضعیف‌ترین دولت‌ها بودند که حتی پادشاهان نیز به این ضعیفی عمل نکردند و من در پایان از رسانه‌ها نیز درخواست می‌کنم که محکمتر جلوی دولت بایستند و نگذارند هر کاری را که خواست انجام دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید