کارشکنی برخی صرافی ها و بانک ها در کاهش بهای ارز/منافع افراد سودجو، مانع از کاهش قیمت‌ ارز می‌شود

    کد خبر :391974

اوایل هفته گذشته، پس از آنکه قیمت دلار، رکورد 18 تومانی را ثبت کرد، یکباره با ورود دولت به این بازار، قیمت ها شروع به کاهش کرد؛ اما در شرایطی که انتظار می رفت، قیمت ارز و به دنبال آن اجناس در سایر بازارها نیز کاسته شود، روند کاهشی به کندی گرایید و در برخی موارد نیز متوقف شد.

به گزارش تابناک؛ کارشناسان دلایل گوناگونی برای این موضوع می آورند؛ اما بیشتر افراد صاحب نظر بر این باورند که دخالت برخی دلالان و صرافی ها و حتی برخی بانک ها، باعث شد تا روند کاهش قیمت کُند شود. البته برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که منافع برخی اشخاص باعث شده تا با هجمه به بازار، روند کاهشی را متوقف کنند.

رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می گوید: با توجه به اینکه قیمت دلار در ماه های اخیر، کاذب افزایش یافته بود، بنابراین کاهش قیمت دلار قابل پیش بینی بود؛ هر چند تاکنون نرخ ارز واقعی نشده است!

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر لزوم ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه، ادامه داد: کاهش قیمت ارز باید ادامه یابد تا نرخ واقعی در بازار ایجاد شود. ایجاد ثبات بازار ارز، یکی از ضروریات تقویت بخش تولید است، چون تا وقتی نابسامانی در بازار ارز باشد، عملکرد بخش تولید نیز با همین مشکل روبه روست.

کارشکنی برخی بانک ها و صرافی ها در واقعی شدن قیمت ارز

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی گفت: ضعف اقتصادی این مدت اخیر در مدیریت بازار ارز مشهود بود، چون کارشکنی برخی بانک ها و صرافی ها در واقعی شدن قیمت ارز، مانع از بازگشت آرامش به بازارها می شد.

وی افزود: چند صرافی در نوسانات ارزی اخیر در راستای کمک به تعدیل نرخ ها در بازار اقدامات مثبتی انجام دادند که قابل تقدیر است و در راستای تشویق باید نام این صرافی ها که در اوضاع کنونی به اقتصاد کشور کمک کردند، اطلاع رسانی شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نباید فراموش شود برخی صرافی ها و بانک ها به التهابات ارزی دامن زدند و مانع تسریع در روند واقعی شدن قیمت دلار شدند که در صورت تداوم کارشکنی، نام صرافی ها و بانک های متخلف افشا می شود.

منافع برخی افراد، مانع از کاهش قیمت‌ها می‌شود

همچنین محمدحسین فرهنگی در خصوص مقاومت بازار در مقابل کاهش قیمت‌ها، اظهار داشت: بخشی از مقاومت بازار در مقابل کاهش قیمت‌ها طبیعی است، زیرا منافع برخی افراد که به منابع ارزی دسترسی پیدا کرده‌اند، اقتضا می‌کند قیمت‌ها را بالا نگه دارند و سود خود را مستمر کنند.

این نماینده مجلس گفت: برخی افراد در روزهایی که ارز به شدت گران شده بود، به بازار هجوم بردند و ارز را به هر قیمتی خریدند. برخی ارز را با قیمت های بالای 18 هزار تومان خریداری کرده و اکنون نیز تلاش می کنند در این شرایط ضرر نکنند و می خواهند با بالا نگه داشتن قیمت ها، اوضاع را کنترل کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش قیمت در دیگر بازارها و مقاومت بازار اجناس در کاهش قیمت ها نیز گفت: دولت و بخش‌هایی مانند سازمان تعزیرات حکومتی، می‌توانند تا حدودی قیمت‌ها را به میزان قبل برگردانند و بازار را کنترل کنند. افرادی که با قیمت‌های بالا مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی خود را در مقطعی که قیمت ارز افزایش یافت، تهیه کرده‌اند، اگر قصد داشته باشند با قیمت پایین محصولات خود را عرضه کنند، آسیب می‌بینند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه موضوع کاهش قیمت‌ها در بازار ساده نیست و ابعاد مختلفی دارد، ادامه داد: مسئولان اجرایی کشور، باید تلاش زیادی داشته باشند تا تولید کننده، توزیع کننده و مردم آسیب نبینند و یا اینکه آسیب‌ها را به حداقل برسانند.

این نماینده مردم در خصوص اینکه چه افرادی در افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نقش داشته‌اند، خاطرنشان کرد: از مسئولین دولتی که ارز را بی‌رویه توزیع و افرادی که آن را بی‌رویه تهیه و در مصارف نادرستی استفاده کردند، افرادی که مسیر تأمین ارز صحیحی داشته‌اند اما قیمت‌گذاری آنها بر اساس ضوابط نبوده و مصرف کنندگانی که بدون نیاز تلاش کرده‌اند، احتکارهای کوچک کرده اند، همگی در این آشفته بازار نقش دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید