پایین بودن سطح سواد سلامت در ایران

    کد خبر :391919

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این‌که افزایش سواد سلامت تنها راه درمان بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: بیماری‌های غیرواگیر 76 درصد مرگ ایرانیان را رقم می‌زند.
دکتر محمدحسن لطفی با اشاره به پیچیدگی‌های سلامت در عصر کنونی، اظهار کرد: در گذشته بیماری‌های واگیر علت اصلی مرگ و میر در جامعه بود که با کنترل این بیماری و بهبود وضعیت جامعه، سیمای آن تغییر و جای خود را به بیماری‌های غیرواگیر داده است.

وی، بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی را چهار بیماری شایع غیرواگیر دانست و افزود: برای کنترل این بیماری‌ها که 76 درصد مرگ‌های ایرانیان را رقم می‌زند، نظام سلامت به تنهایی کارساز نیست.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد، با اشاره به به لزوم افزایش سطح سلامت مردم،گفت: سلامت تنها مربوط به بعد جسمانی نیست و ابعاد معنوی، اجتماعی و روانی را نیز شامل می‌شود. تنها راه تامین سرمایه بعد جسمی، توجه به سایر ابعاد سلامت است و اصلاح سبک زندگی مردم نیز در راستای بهبود سلامت عمومی بسیار حائز اهمیت است .

این مقام مسئول در ادامه به رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم اشاره و تصریح کرد: سلامت اجتماعی مردم که همان سرمایه‌های اجتماعی است مولفه‌های مختلفی نظیر اعتماد عمومی، عضویت در انجمن‌ها و گروه‌ها دارد، بنابراین ضروری است مردم برای تضمین سلامت خود در این گروه‌ها فعالیت کنند.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت بخش مردمی و دستگاه های بین بخشی در راستای کنترل و درمان بیماری‌های غیرواگیر، تصریح کرد: معاونت اجتماعی به همکاری خیرین نظام سلامت و سمن‌های فعال در حوزه سلامت نیاز دارد زیرا منابع مالی جوابگوی درمان و مدیریت بیماری های موجود نیست.

لطفی، یکی از مهمترین نتایج مشارکت در گروه ها و انجمن ها را کاهش مراجعین بیمارستانی دانست و گفت: مشارکت گروه‌های مردمی نهاد فعالی در حوزه سلامت توسعه فرهنگ و سواد سلامت را در جامعه افزایش داده و در نهایت نیاز مردم به بیمارستان، دارو و پزشک به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

این مسئول، سواد سلامت را برخورداری از مهارت های شنیداری، خواندنی، فهمیدنی و عمل کردنی دانست و بیان کرد: معاونت اجتماعی با برگزاری دوره های سفیر سلامت خانوار، مدارس و سفیر سلامت اجتماعی برای افزایش سواد سلامت جامعه تلاش می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در ایران مرگ‌های زیر 70 سال مرگ‌های زودرس نامیده می‌شوند، تصریح کرد: سطح سواد سلامت ایرانی‌ها و به طور خاص مردم یزد، پایین است و تا هنگامی که این مشکل حل نشود تهیه و تجویز دارو برای افراد سلامتی در پی نخواهد داشت.

معاون اجتماعی علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ادامه به لزوم فرهنگ سازی سلامت تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها باید در این راستا نقشی پر رنگ داشته باشند زیرا 40 درصد نیاز مردم به امکانات بیمارستانی با خود مراقبتی و افزایش سواد سلامت رفع می‌شود.

این مسئول، سردرگمی مردم برای استفاده از داروها را به عنوان یک معضل جدی در حوزه بهداشت و سلامت استان یزد نام برد و خاطرنشان کرد: افراد برای مراجعه به پزشکان و استفاده از داروهای مختلف تجویز شده، دچار سردرگمی هستند که با اجتماعی و عمومی کردن سلامت در میان افراد، این مشکل نیز حل می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید