ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری چه ابعاد فرهنگی دارد؟

    کد خبر :39187

چنانچه پس از ادغام، کارکنان و مدیران سابق هر بانک صرفا روابطی محدود با اعضای مجموعه سابق خود داشته باشند و تعاملی سازنده با کارکنان و مدیران بانک دیگر شکل ندهند، مسلم است که نتیجه ایده‌آل از کار مشترک بانک جدید بدست نخواهد آمد.
به گزارش  بازتاب به نقل از ایبِنا؛ یادداشت دوم از پرونده هفته (منافع و هزینه‌های ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری) منتشر شد.
پس از مصاحبه رییس کل بانک مرکزی در اشاره به سیاست ادغام برخی از بانک‌ها وجهت بهبود و تقویت نظام بانکی کشور و نزدیک‌تر شدن استاندارد ملی با نظام بانکی بین‌الملل، موجی از مباحث و اظهارنظرهای اقتصادی در خصوص منافع و مضرات اجرای این سیاست‌ در بین کارشناسان و صاحبنظران بوجود آمده است. با توجه به آنکه هرگونه سیاست‌گذاری اقتصادی فارغ از ابعاد پولی و اقتصادی، دربرگیرنده ابعادی اجتماعی و فرهنگی است، در ادامه به ابعاد فرهنگی ادغام بانکی پرداخته می‌شود.
سیاست استراتژیک ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری و ایجاد بانکی بزرگتر و قوی‌تر، امری متداول در نظام بانکی بین‌الملل است که چنانچه مقدمات و بسترهای آن فراهم باشد، منافع و محسنات فراوانی را برای نظام پولی و مالی به ارمغان می‌آورد؛ اما اجرای این سیاست مستلزم رعایت یکسری ملاحظات فرهنگی و اجتماعی است که در ادامه به دو نمونه از مهمترین آنها (در دو سطح درون بانکی و فرابانکی) اشاره خ موسسات اعتباری واهد شد:

الف) درون بانکی
ادغام دو بانک صرفا تغییر نام، اشتراک ساختمان‌ها و اصلاحات فیزیکی و روبنایی نیست؛ بلکه باید تک تک کارکنان و مدیران دو بانک به این تفکر و قبول ذهنی برسند که تبدیل به یک بانک و مجموعه واحد شده‌اند و از این پس، همگی سوار بر یک کشتی هستند و منافع و هزینه‌های حاصل از عملیات بانکی برای تمامی آنان لحاظ خواهد شد.
فرهنگ همکاری و کارگروهی با اعضای بانک دیگر همان عاملی است که رمز موفقیت مدیریت سازمانی بانک‌های ادغام شده است. چنانچه پس از ادغام، کارکنان و مدیران سابق هر بانک صرفا روابطی بسته با اعضای مجموعه سابق خود در دستورکار داشته باشند و تعاملی سازنده با کارکنان و مدیران بانک دیگر نداشته باشند، مسلم است که نتیجه ایده‌آل از کار مشترک بانک جدید بدست نخواهد آمد. جای تردید نیست که باقی ماندن در دایره محدود مجموعه سابق و عدم ارتباط‌گیری و همکاری مسئولانه با اعضای جدید، تنها فرآیند یکسان‌سازی و ادغام را طولانی‌تر کرده و به هزینه‌های مجموعه می‌افزاید.
ازاین‌رو فرهنگ سازمانی ادغام بانک‌ها حکم می‌کند که کلیه کارکنان و مدیران فارغ از آنکه پیش از این در چه مجموعه و در چه بانکی مشغول فعالیت بوده‌اند، از این پس تنها یک شعار و یک هدف را برای خود انتخاب کنند و صرفا در راستای تعالی و پیشرفت بانک جدید با همکاری و همیاری یکدیگر به تلاش بپردازند. مسلما این تغییر رویکرد و تحول زیربنایی نیازمند برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی دقیق است که باید پیش از اجرای سیاست ادغام، ابعاد مختلف آن مدنظر قرار گیرد.
ب) فرابانکی
ملاحظه دیگر مربوط به فرهنگ مرتبط با اطلاع‌رسانی امر ادغام به مشتریان بانکی بدون ایجاد شوک است. ملاحظه‌ای که اهمیت آن با توجه به شرایط و اخبار فعلی نظام بانکی کشور و رفتار زنجیره‌ای مشتریان بانکی بیشتر احساس می‌شود. در چند روز اخیر انتشار اخباری تایید نشده در برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری مبنی بر ادغام دو موسسه اعتباری و یک بانک با یکدیگر و تشکیل بانکی بزرگ‌تر زمینه نگرانی ذینفعان نظام بانکی را فراهم کرد و سبب ایجاد برخی رفتارهای هیجانی گردید.
این در حالی است که اصول فرهنگ ادغام بانکی حکم می‌کند که اولا، تا پیش از نهایی نشدن تصمیم بر ادغام برخی موسسات، اخبار مرتبط به آن به صورت کاملا محرمانه تلقی شده و حتی‌الامکان به جامعه بروز نکند. ثانیا، پس از نهایی شدن این تصمیم، مراجع ذی‌ربط با یک سازوکار اطمینان‌بخش و طبق یک جدول برنامه‌ریزی شده فرآیند ادغام را کلید بزنند و سعی نمایند تا پیش از پخش شایعات نامرتبط، اطلاعات کافی و اعتمادآفرین را به صورت رسمی به جامعه مشتریان بانکی انتقال دهند. مسلما موضع‌گیری و اطلاع‌رسانی به‌موقع و کافی مسئولین نظام بانکی می‌تواند از هزینه‌های این سیاست مبارک بانکی که دربردارنده منافع فراوانی برای نظام اقتصادی کشور است، بکاهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید