تصمیم الحاق ایران به CFT خردمندانه است

    کد خبر :391737

یک وکیل دادگستری در رابطه با پیوستن ایران به CFT، گفت: با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بین‌المللی خطر و تهدیدی برای ایران ایجاد نمی‌شود بلکه خطرات احتمالی را از بین می‌برد و ما را از موضع تهمت دور می‌کند و بدخواهان نظام نمی‌توانند به دلایل واهی ایران را به مسائل مربوط به مقابله با تروریسم بین المللی محکوم کنند.

غلام نبی فیضی چکاب در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با پیوستن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، اظهار کرد: خوشحالم از اینکه دلسوزان نظام پس از تردیدهای فراوان به این نتیجه رسیدند که الحاق ایران به CFT را تصویب کنند و این تصمیم یکی از تصمیمات بسیار خردمندانه و دوراندیشانه مجلس بود که در آخرین لحظات و مهلت‌هایی که می‌توانست مشکلات جدیدتر و اتهاماتی بدون هیچ دلیل موجه را به ایران وارد کند، این بهانه‌ها را از کشورها و قدرت های بدخواه علیه ایران سلب کردند. ارزیابی که باید از این لایحه داشت این است که با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بین المللی خطر و تهدیدی برای ایران ایجاد نمی‌شود بلکه خطرات احتمالی را از بین می‌برد و ما را از موضع تهمت دور می‌کند و بدخواهان نظام نمی‌توانند به دلایل واهی ایران را به مسائل مربوط به مقابله با تروریسم بین المللی محکوم کنند.

این وکیل دادگستری، عنوان کرد: حیف است وقتی ایران خود در بسیاری از موارد قربانی تروریسم بین المللی بوده است به حمایت از آن متهم شود. یکی از آثار الحاق ایران به CFT همین است که این اتهامات و توهمات را مرتفع می‌کند. چنین کنوانسیون‌هایی نه با امنیت ملی ما و نه با ارزش‌ها و منافع ملی ما ناسازگار است بلکه وقتی ایران به کنوانسیونی مانند کنوانسیون الحاق به CFT ملحق شده باشد از هر سه جهت موثر است و بهتر می تواند منافع ملی ایران را تامین کند.

وی در توضیح دلایل مثبت پذیرش الحاق به CFT در راستای تامین منافع ایران خاطرنشان کرد: با مطالعه این کنوانسیون متوجه می شویم که اولا مصوب شورای امنیت سازمان ملل است و کشورهای مختلف در آن عضو هستند و به نوعی با الحاق به این کنوانسیون خود را به جامعه جهانی پیوند می زنیم و ایزوله نیستیم. دوم اینکه در آنجا صریحا قید شده حفظ صلح، امنیت و آرامش جهانی، اعمال و اجرای منشور سازمان ملل متحد و مباحث مربوط به حقوق بشر و مسائلی از این دست مورد تاکید این کنوانسیون است.

فیضی چکاب، افزود: مفاد کنوانسیون هم چیزی ندارد که مضرات غیرقابل قبول علیه ایران ایجاد کند. مجلس هم چندین مورد رزرو را اعلام کرده که راه هرگونه سوء استفاده قدرت‌های جهانی از این الحاق علیه ایران را سلب کرده است. در آن مواردی که به نفع ایران نبوده و ناخواسته ممکن بوده کنوانسیون و یا مقرراتی علیه ایران مورد استناد قرار گیرد خود به خود با این رزروها منتفی شده و در مواردی که احتمال می رفت با قانون اساسی مغایرت داشته باشد تصریح شده است که ما آن موارد را اعمال نمی‌کنیم. این رزروها در موارد زیادی که فکر می‌شده ممکن است خدای ناکرده آسیبی به تمامیت اعتبار ایران، امنیت و ارزش‌های ملی آن زده شود این موارد را پوشش می‌دهد. فقط امیدوارم FATF بر اساس مصادیق و استانداردهایی که دارد رزروها را مورد انتقاد قرار ندهد و برخی را مغایر با اهداف اصلی استانداردها نداند. اگر آنها هم ایراد نگیرند باید خوشحال باشیم که مجلس چنین مصوبه‌ای را داشته اشت.

این وکیل دادگستری خطاب به مخالفان الحاق ایران به کنوانسیون CFT، بیان کرد: اگر ملاحظه کنند می بینند در خود CFT تصریح شده هر کشوری هر وقت دلش خواست می‌تواند از کنوانسیون خارج شود و انصراف دهد و اینطور نیست که در صورت الحاق تا همیشه گرفتار باشید. در ضمن مگر با پیوستن به این کنوانسیون ملزم به چه مواردی می‌شوید؟ مواردی که همه انتظار دارند انجام شود مثل شفافیت‌های مالی و نظم و انضباط اقتصادی و مسائلی از این قبیل که خود ایران هم از آن در عرصه بین المللی منتفع می‌شود. اگر قرار بر این باشد نظم و انضباط بین المللی و شفافیت مالی بین المللی وجود نداشته باشد خود قدرت‌های جهانی بیشتر می‌توانند اجحاف کنند و برای تروریسم بین المللی تامین مالی داشته باشند تا کشورهایی مثل ایران.

وی، خاطرنشان کرد: توصیه من این است که ما باید به تکمیل این مصوبات و تصویب نهایی اینها مانند مصوبه مربوط به پالرمو که قبلا در مجلس رای گرفته و هم در مورد مقررات مربوط به پولشویی و در هر حال لوایح چهارگانه بیاندیشیم و شورای محترم نگهبان هم این موارد را تایید کند و به نتیجه نهایی برسد. در نهایت ایران این اسناد را به سازمان ملل تودیع کند و به این کنوانسیون‌ها ملحق شود. نکته اساسی این است که اصلا دلیل پیوستن ما چیست؟ اینها بخشی از برنامه اقدامی است که FATF از ایران انتظار داشته انجام دهد تا جزء گروه‌های غیرهمکار نباشد یا حداقل جزء گروه هایی که مستحق اقدام متقابل هستند قرار نگیرد و ضمانت اجرای تعلیق ایران از لیست سیاه الحاق ایران به این موارد بوده تا ثابت کند کشوری دارای حسن نیت است و می‌خواهد با جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم بین المللی و مبارزه با پولشویی و … همکاری کند.

فیضی چکاب با تاکید بر اینکه ایران با الحاق به این کنوانسیون CFT قصد دارد بخشی از استانداردهای مربوط به FATF را اعمال کند، گفت: اگر به تمام استانداردهایFATF نگاه کنیم متوجه می شویم الحاق به کنوانسیون های مربوطه نه تنها به هیچ وجه به زیان ما نیست بلکه به نفع ما است. اگر حتی سکوت کنیم و یا اعلام کنیم که ما این استاندرها را قبول نداریم صد درصد به زیان ما خواهد بود زیرا سکوت ما و عدم اقدام ما برای هماهنگی و همکاری با FATF منجر به اقدامات آنها خواهد شد.

این وکیل دادگستری گفت: اولین اقدام حاصل از عدم الحاق به CFT این است که ولو به ناحق خواهند گفت که ما در موضع اتهام همکاری با تروریسم و یا بی انضباطی بین المللی و عدم شفافیت و…. قرار داریم. این قضاوت بی اعتباری بین المللی ایجاد می کند و بعدها به کشورهای بدخواه و قدرت‌های جهانی بهانه می‌دهد که علیه ایران در مجامع جهانی تصمیماتی بگیرند که واقعا در شان ملت ایران نیست و ملت ایران مستحق چنین وضعیتی نیست.

فیضی چکاب در پایان، عنوان کرد: خود عدم اقدام به تنهایی مضرات غیرقابل جبران و غیرقابل تحملی برای هر کشوری ایجاد می‌کند. اما اگر شما به FATF ملحق شدید حداقل این هجوم را علیه ایران کم کردید و در نهایت با رزروهای درنظر گرفته شده می‌توانید شرایطی که خود قبول کردید را اعمال کنید و هرجا که نخواستید و نتوانستید می‌توانید اقدام نکنید در نهایت در همان حد تحت پرس و جو قرار می‌گیرید. الحاق ایران به CFT لازم و ضروری بود و باید زودتر انجام می‌شد تا ایران عزیز بتواند از این موانع کوچک که منجر به مشکلات بزرگ می شود زود عبور کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید