تصمیم معنا دار هند در مورد خرید نفت از ایران در آستانه سفر برایان هوک به دهلی و اروپا/ واکنش تهدید آمیز واشنگتن به تصمیم هند

    کد خبر :391667

هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد که برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، از ۱۰ تا ۱۷ اکتبر به هند و اروپا سفر خواهد کرد تا بر سر سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران بحث و گفت‌وگو کند.

به گزارش تابناک، محور اصلی سفر یک هفته ای برایان هوک به اروپا و هند متقاعد کردن کشورهای اروپایی و هند برای همراهی با تحریم های واشنگتن علیه تهران است.

با این حال، هندی ها که به شدت از سوی آمریکا برای همراهی با تحریم ها علیه ایران تحت فشار بوده اند، در اقدامی معنادار پیش از سفر فرستاده آمریکا اعلام کردند که به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد و حاضر به چشم پوشی از نفت ایران نیستند.

در واقع، به نظر می رسد پیش از آنکه نماینده آمریکا بتواند با ورود به دهلی با مقامات این کشور گفتگو بر سر نخریدن نفت ایران گفتگو کند، هندی ها تصمیم خود برای ادامه خرید نفت از ایران را اعلام کردند.

در همین زمینه در آستانه سفر برایان هوک به هند منابع آگاه هندی به «ایندیا تودی» گفته‌اند اینکه واردات نفت از ایران را به صفر برسانیم غیر ممکن است.

یکی از مقام‌های وزارت دارایی این کشور در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت که کشور٬ کماکان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

سباش چندرا گرگ، معاون امور اقتصادی وزارت دارایی هند گفت هنوز ساز و کار چگونگی پرداخت پول به ایران در ازای نفت، روشن نیست.

بلافاصله بعد از این تصمیم هند، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد تصمیم هند برای ادامه خرید نفت از ایران بعد از 4 نوامبر و خرید سیستم دفاعی S400 از روسیه برای این کشور« سودمند» نیست و می تواند هزینه هایی برای این کشور داشته باشد.

هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به تصمیم هند برای ادامه خرید نفت از ایران گفت:« هند خودش متوجه خواهد شد که خرید نفت از ایران یا خرید سیستم های S400 از روسیه برای کشورش مفید و سودمند نخواهد بود».

در همین زمینه، روزنامه تایمز انگلیس گزارش داد: هند توافق کرده است تا هزینه خرید نفت ایران را به روپیه پرداخت کند تا ممنوعیت استفاده از دلار آمریکا را دور بزند. بدین ترتیب، این کشور به‌عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران، پس از آغاز دور دوم تحریم‌ها 9 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند.

از سوی دیگر رویترز روز شنبه(امروز) گزارش داد که دولت هند برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش روپیه در مقابل دلار و همچنین جبران کسری بودجه خود، تعرفه واردات تجهیزات ارتباطی را تا 20 درصد افزایش داد.

این اقدام هندی نیز با واکنش برخی سناتورهای آمریکایی مواجه شد و این سناتورها با ارسال نامه به نارندرا مودی نخست وزیر هند از وی خواستند تا موضع محلی گرایی خود در رابطه به ورود کالاهای آمریکایی به هند را نرم تر کند.

بنا به گزارش رویترز، نامه سناتورهای آمریکایی به نخست وزیر هند در زمانی ارسال شده است که روابط آمریکا با هند بر سر موضوعاتی همچون خرید اس-400 از روسیه و نفت از ایران از سوی ایران وارد مرحله جدیدی شده است که می تواند روابط دو کشور را با چالش جدی مواجه کند.

در همین راستا، بسیاری از ناظران بر این باورند که عدم همراهی هند با تحریم های آمریکا به عنوان دومین خریدار نفت ایران- پس از آنکه چین نیز اعلام کرد با تحریم های آمریکا همراهی نمی کند- عملا می تواند منجر به شکست تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران شود.

با این حال، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته از احتمال اعطای معافیت به خریداران نفت ایران خبر داده بود. بااین‌حال جان بولتون مشاور امنیتی کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که سیاست دولت برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران همچنان پابرجاست؛ هرچند وی اذعان داشت که دست‌یابی به این هدف غیرممکن است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد به حساب کشورهایی که به واردات نفتشان از ایران پس از مهلت چهارم نوامبر و اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا ادامه می‌دهند، خواهد رسید.

وی پس از اینکه خبرنگاران درباره تصمیم برخی از کشورها مانند هند و چین برای ادامه خرید نفت از ایران سوال کردند، گفت: ما به حساب آن‌ها خواهیم رسید.

این در حالی است که دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند دوشنبه هفته پیش اظهار کرده بود، دو پالایشگاه دولتی برای واردات نفت ایران در نوامبر سفارش داده‌اند.

وی گفته بود هند نیازهای انرژی دارد که باید تامین شود. شرکت ایندین اویل و شرکت پالایش و پتروشیمی مانگالور هر یک برای خرید ۱.۲۵ میلیون تن نفت ایران سفارش داده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید