صدای بازجویی و شکنجه خاشقجی در دستان ترکیه

    کد خبر :391367

یک روزنامه آمریکایی مدعی است که سیستم اطلاعاتی ترکیه در کنسولگری عربستان در استانبول دستگاه شنود کار گذاشته و با استفاده از آن، صدای جمال خاشقجی را در حین شکنجه منتهی به مرگ ضبط کرده است.

به گزارش برنا، در دهمین روز ناپدید شدن «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد آل‌سعود در کنسول‌گری سعودی‌ها در استانبول، ماجرا به فاش شدن جاسوسی دولت‌ها از هیئت‌های دیپلماتیک یکدیگر کشیده شده است.

خاشقجی چهارشنبه دو هفته قبل، برای ثبت طلاق از همسر سابق و ازدواج با همسر جدید خود، وارد کنسول‌گری عربستان در استانبول شد اما هیچ‌گاه به نامزدش «خدیجه چنگیز» که روبروی کنسول‌گری منتظرش مانده بود، دوباره ملحق نشد.

عربستان سعودی ابتدا اعلام کرد که خاشقجی از کنسول‌گری خارج شده و حاضر است که با پلیس ترکیه برای روشن شدن این مسئله همکاری کند. سعودی‌ها اما تاکنون اجازه ورود به پلیس ترکیه نداده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که سرویس اطلاعاتی ترکیه، دستگاه‌های شنود در داخل کنسول‌گری تعبیه کرده بوده است و صدای ضبط‌شده معارض مفقود سعودی را در حال شکنجه شدن در اختیار دارد.

این روزنامه آمریکایی البته نوشته که ترکیه از بیم تیره شدن روابط با عربستان سعودی به خاطر بروز رسوایی جاسوسی از یک هیئت دیپلماتیک خارجی، فعلاٌ حاضر نیست این صدای ضبط‌شده را پخش کند.

امروز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم در مراسم استقبال از «اندرو برانسون» کشیش آزادشده از حبس خانگی در ترکیه، گفته بود: «فیلم قتل خاشقجی را از حکام ترکیه درخواست کردم. نه من و نه مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) این فیلم را ندیده‌ایم.»

یک منبع آگاه که صدای ضبط‌شده داخل کنسول‌گری عربستان را شنیده، به شرط ناشناس ماندن به واشنگتن‌پست گفته: «به وضوح می‌توان صدای مردهایی که به زبان عربی صحبت می‌کنند را شنید. می‌توانید بشنوید که چگونه از او (جمال خاشقجی) بازجویی می‌کنند، شکنجه‌اش می‌کنند و نهایتاً او را به قتل می‌رسانند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید