پیام های فرامرزی ایران با حمله موشکی به تروریست ها در سوریه

    کد خبر :39135

در حالی که ارتش سوریه و هم پیمانانش عملیات خود را در چند محور مختلف به منظور بسترسازی برای رسیدن به دروازه های دیرالزور گسترش داده اند فضای تنش آلود با ساقط کردن یک جنگنده سوری در روز گذشته منحنی بیشتری به خود گرفت، در همین احوال نیز اخبار ورود موشک های ایرانی به «جنگ علیه داعش» منتشر شد تا ترسیم صحنه را کامل کند.

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به آخرین تحولات سوریه و حمله موشکی ایران به مواضع تروریست های داعش در سوریه پرداخت و نوشت: ارتش سوریه و هم پیمانانش هموار کردن راه ها به سمت شهر«دیرالزور» را در محورهای مختلف ادامه می دهند. جهت نمای عملیات نظامی در ریف جنوب غربی« الرقه» همچنان اشاره به شهرک«الرصافه» دارد که به احتمال زیاد حمله به آن به زودی آغاز می شود این در حالی است که عملیات مقدماتی به سمت شهر«السخنه» (ریف شرقی حمص و دروازه اداری حمص و دیرالزور) ادامه دارد. همزمان با آن ارتش سوریه و هم پیمانانش به آزادی تدریجی مساحت های بیشتر در دوردست ترین مناطق در ریف جنوب شرقی حمص که آن هم به نوبه خود دراوازه ریف جنوبی دیرالزور به شمار می رود، ادامه می دهند. همچنین نمی توان عملیات نظامی نیروهای عراقی را از همتای سوری آن در سوریه را جدا از هم دانست.

اهمیت پیشروی نیروهای عراقی به سمت شمال شرقی گذرگاه «الولید» فقط محدود به سمبلیک بودن آن یا مهم بودن رسیدن دو طرف سوری و عراقی در کامل کردن دور زدن«خطوط قرمز» آمریکایی درباره نقطه «التنف» نیست بلکه از آن فراتر می رود زیرا مسافت را با «البوکمال»(ریف جنوب شرقی دیرالزور) کمتر کرد. به احتمال زیاد البوکمال اولین پایگاه مهم داعش است که توسط عملیات نظامی مشترک نیروهای مشترک سوری و عراقی آزاد خواهد شد به رغم آن که این شهر بر اساس محاسبات جغرافیایی از مسیر پیشروی نیروها اندکی دور است اما تحولات اخیر در مرزها این امکان را برای نیروهای عراقی و سوری می دهد تا همزمان پیشروی زمینی در دو سوی مرز کرده و به سمت شمال بروند تا گذرگاه مرزی «القائم» هدف بعدی نیروهای عراقی شود و در مقابل نیز شهر البوکمال هدف بعدی نیروهای سوری شود؛ شهری که هدفی استراتژیک برای نیروهای سوری است.

نیروهای سوری همچنین تلاش می کنند که حلقه جدا کننده میان گروه های مسلح مورد حمایت آمریکا که در التنف متمرکز هستند و میان مرزهای اداری استان دیرالزور را با توسعه مناطق کنترل به سمت شمال از نقاط تثبیت شده شان، گسترش دهند تا معادله میدانی جدیدی را پس از آزادی منطقه «ام الصلابه» تحمیل کنند. به نظر می رسد که منطقه «حمیمه» (ریف شرقی حمص)هدف اساسی نقشه عملیات ارتش سوریه و هم پیمانانش باشد. این هدف بر اساس ادامه عملیات سرگرم کردن بر اساس تاکتیک«تشتیت جبهه ها» احتمالش زیاد است و ارتش سوریه و هم پیمانانش تلاش می کنند که پیشروی به سمت حمیمه را با طرح حمله زمینی به السخنه را همزمان کنند. در همین حال، موفقیت ارتش سوریه در قطع خطوط امدادرسانی داعش از القائم تا السخنه هدفی است که در ترتیب اولویت های سوریه قرار دارد و دستیابی به آن نیازمند زمان و نبردهایی است.

اکنون نیروهای ارتش سوریه که پیشروی کرده اند به السخنه بسیار نزدیک شده اند. پیشروی ارتش سوریه و آزادی منطقه «محمیه التلیله» در شرق شهر«تدمر» باعث شده است که منطقه «المحطه الثانیه» به لحاظ نظامی ساقط شود. المحطه الثانیه نقطه آغاز حرکت به سمت السخنه در آینده است. عملیات ارتش در ریف جنوب غربی الرقه نیز کار تکمیل عملیات دیگر در ریف شرقی حمص را انجام می دهد. به طوری که آزادی الرصافه در صورت وقوع آن فشار را بر تجمع های اصلی داعش را افزایش می دهد و از امکان تبادل امداد با توجه به سرگرم بودن عناصرش در همه نقاط محل تمرکزشان به دفاع از خود،محرومش می کند.

در عین حال بازپس گیری الرصافه این امکان را به ارتش سوریه و هم پیمانانش می دهد تا گستره مناطق آزاد شده شان را به سمت ریف جنوب غربی الرقه بیشتر کنند و به سمت جنوب به سمت مرزهای اداری الرقه و حمص پیشروی کنند، علاوه بر آن به آنها امکان شروع ترسیم شعاع کنترل به سمت جنوب شرقی به سمت «جبل بشری» را بدهد تا مقدمه ای برای دور کردن آن از هر گونه تأثیر احتمالی بر نیروهای پیشرو به لحاظ زمینی به سمت دیرالزور(در صورت آغاز پیشروی شان) شود.

اگر سیر عملیات به همین گونه پیش برود احتمال دارد که اواخر ماه جولای کنونی به مثابه نقطه عطفی در سیر جنگ سوریه شود. به رغم آن که کفه ترازو به نفع ارتش سوریه سنگینی می کند همه بیشتر و بیشتر به واکنش های احتمالی آمریکا نگاه می کنند. واشنگتن اخیرا تأکید کرده است که قصد ندارد به نیروهای سوری حمله کند مگر در حالت دفاعی و این چارچوبی است که در پی حملات سابق به نیروهای سوری در نزدیکی التنف تعیین کرده است اما ساقط کردن یک جنگنده سوری در روز گذشته در نزدیکی منطقه الرصافه توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا این احتمال را به وجود آورده است که آمریکایی ها قصد دارند«قواعد درگیری را تغییر دهند». این اقدام آمریکایی ها در سیاق سلسله اقدامات تنش زای آمریکایی در پی عملیات دور زدن به سمت ام الصلابه توسط نیروهای ارتش سوریه صورت گرفته است که در رأس این اقدامات تنش زا استقرار سیستم موشکی« هیمارس» در التنف است. علاوه بر آن، حرف و حدیث هایی درباره قصد آمریکا برای انتقال گروه های مسلح سوری جدید به سمت التنف وجود دارد و این اقدام می تواند مقدمه ای برای رویکرد میدانی جدید آمریکا باشد. تا کنون ورود نیروهای زمینی آمریکایی به شکل گسترده به سوریه برای رویارویی با نیروهای سوریه و هم پیمانانش گزینه ای بعید است اما افزایش حرف و حدیث ها درباره این گزینه در رسانه های غربی باعث می شود که آن را احتمالی دانست که باید به آن توجه کرد.

حمله موشکی ایران به تروریست ها در سوریه

به دور از فضای تنش زا و پیام های موشکی، اخبار اقدام نیروهای ایرانی برای حملات موشکی به پایگاه های گروه تروریستی داعش در دیرالزور منتشر شد و این حمله جدای از آن که نقطه عطفی است پیام های قوی به واشنگتن در چارچوب افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا در میدان سوریه می فرستد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای از« حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست های تکفیری در دیرالزور سوریه، با هدف مجازات عاملین جنایت تروریستی اخیر تهران »خبر داد و تأکید کرد که «موشک های زمین به زمین از پایگاه های موشکی سپاه در استان ها ی کرمانشاه و کردستان (در غرب ایران)شلیک شدند»

در همین حال،«حضرت آیت الله خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و شهدای مرزبان، به سخنان خصمانه و تهدیدآمیز اخیر مقامات امریکایی اشاره کردند و با «گزافه خواندن» آن، گفتند: «دولتمردان آمریکایی از ابتدای پیروزی انقلاب همواره به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی بوده اند اما نخواهند توانست به ملت ایران سیلی بزنند بلکه این ملت است که به آنها سیلی خواهد زد.»رهبر انقلاب اسلامی، مقامات جدید کاخ سفید را بی‌تجربه و تازه‌کار خواندند و تأکید کردند: «این افراد بی‌تجربه، ملت و مسئولان ایران را نشناخته اند و هنگامی که تو دهنی بخورند، آن زمان متوجه خواهند شد، حساب و کتاب چیست!»

در همین چارچوب سردار« مسعود جزایری» سخنگوی نیروهای مسلح ایران گفت که «در صورتی که آمریکا رویکرد خود را تغییر ندهد ما مجبورش می کنیم که این کار را بکند». این در حالی است که «حسین امیر عبدالهیان»معاون سابق وزیر امور خارجه ایران در امور عربی و آفریقایی در پی این حملات موشکی در توییتر خود نوشت:« این فقط هشدار نرم بود».

تناقض آمریکایی در جبهه جنوب سوریه

در همین بین روزنامه فارین پالیسی در گزارشی نوشت: برخی گزارش های رسانه ای حکایت از آن دارد که میان مسئولان آمریکایی در کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بر سر گسترش عملیات نظامی آمریکا در سوریه به شدت اختلاف وجود دارد.

روزنامه فارین پالیسی به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که «عزرا کوهین واتنیک» مدیر شورای امنیت ملی در کاخ سفید و «دیرک هارفی» مشاور شورای امنیت ملی متخصص در امور خاورماینه بر ضرورت گسترش عملیات نظامی آمریکا در سوریه و انجام عملیات در جنوب این کشور اصرار می کنند این در حالی است که «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا بارها پیشنهاد این دو را رد کرده و با آن مخالفت کرده است.

فارین پلیسی نوشت که وزیر دفاع آمریکا و برخی از مسئولان دیگر در کاخ سفید بر این باورند که پیشنهادهای مطرح شده درباره گسترش عملیات نظامی در سوریه«اقدامی پر خطر است» زیرا ایالات متحده آمریکا را به سمت« رویارویی خطرناک با ایران» می کشاند.

این روزنامه آمریکایی نوشت: هر گونه درگیری با ایران در سوریه باعث می شود که یگان های نظامی آمریکایی مستقر در عراق و سوریه طی این درگیری ها تبدیل به هدف شوند.

این روزنامه در ادامه نوشت: «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا بر این باور است که ضرورت دارد که بر مساله تنگ تر کردن حلقه محاصره افراد مسلح گروه تروریستی داعش در پایگاه های آنها از جمله شهر«الرقه» تمرکز کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید