آیا «اپل واچ» راز مفقود شدن خاشقجی را فاش می کند

    کد خبر :391255

انتشار قطره ای اطلاعات مربوط به ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی ادامه دارد بطوریکه امروز شنبه رسانه های ترک مدعی اطلاعاتی شده اند که از «اپل واچ» خاشقجی بدست آمده است.

حدودا یک هفته است که رسانه های جهان به نوعی درگیری ماجرای مفقود شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی، شده اند.

رصد دقیق اخبار بویژه یک روزنامه آمریکایی (واشنگتن پست) و یک روزنامه ترکیه ای (ینی شفق) نشان می دهد که تمامی اطلاعات مربوط به مفقود شدن خاشقجی موجود است اما ترجیح داده شده که این اطلاعات را بصورت قطره ای در اختیار مخاطبان قرار دهند.

اینکه چرا بجای انتشار کامل اطلاعات این ماجرا ترجیح داده شده تا اطلاعات بصورت جرئی منتشر شود، موضوع بحث این نوشتار نیست و خود نیازمند بحث مفصل دیگری است.

برای اثبات ادعای اینکه تمامی اطلاعات مفقود شدن خاشقجی در اختیار است همین یک مورد کافی است که در روزهای ابتدایی هفته گذشته روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که یک تیم ۱۵ نفره از عربستان برای قتل خاشقجی به ترکیه سفر کرده اند و پس از گذشت چند روز مقامات ترکیه ای این خبر را با ذکر جزئیات و انتشار تصاویر مربوط به این تیم ۱۵ نفره منتشر کردند.

نکته جالب آنکه روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده این اطلاعات را از یکی از افراد مطلع از تحقیقات مربوط به خاشقجی دریافت کرده است.

در همین رابطه پس از آنکه ماجرای اپل واچ (ساعت هوشمند) خاشقجی و امکان استفاده از اطلاعات آن مطرح شد امروز شنبه رسانه های ترکیه ای اعلام کرده اند که بر اساس اطلاعات موجود در ساعت هوشمند خاشقجی مکان شکنجه و قتل وی مشخص است.

ماجرای اپل واچ

«لحظات شکنجه و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول توسط ساعت اپل او ثبت و ضبط و به گوشی آیفون او در بیرون از کنسولگری منتقل شده است».

این ادعایی است که خبرگزاری رویترز آن را به نقل از «دیلی صباح»، روزنامه نزدیک به دولت ترکیه می نویسد.

گزارش «دیلی صباح» که رویترز به آن استناد کرده و هنوز صحت آن از سوی دیگر منابع تایید نشده در حالی منتشر می شود که هیاتی مامور از سوی ریاض روز شنبه برای گفتگو با مقامات ترک و انجام آنچه «تحقیق مشترک» در خصوص ماجرای ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی نام برده شده، وارد آنکارا شده است.

دو مسئول عالی رتبه ترک پیش از این به خبرنگار رویترز گفته بودند که خاشقجی هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ساعت هوشمند اپل به دست داشت و این ساعت به یک گوشی همراه اپل که خارج از کنسولگری در اختیار نامزد وی بود، مرتبط بوده است.

با این وجود هنوز نحوه انتقال اطلاعات ضبط شده توسط ساعت به گوشی آیفون و چگونگی استخراج آن از سوی ماموران امنیتی ترکیه بدون دسترسی به ساعت یاد شده مشخص نیست.

روزنامه «دیلی صباح» گزارش این موضوع را به نقل از «منابع موثق نزدیک به یک سرویس اطلاعاتی ویژه» منتشر و تصریح کرده که جمال خاشقجی قبل از ورود به کنسولگری، سرویس ضبط اطلاعات بر روی تلفن همراه و ساعت اپل خود را فعال کرده بوده است.

بر اساس این گزارش ماموران سرویس‌های امنیتی عربستان پس از مرگ خاشقجی متوجه ضبط صدا توسط ساعت هوشمند وی شده و بلافاصله اقدام به پاک کردن برخی فایل‌های ضبط شده کرده‌اند اما فایل اصلی دست نخورده باقی مانده و از گوشی آیفونی که دست نامزدش بوده استخراج شده است.

این خبر درحالی منتشر می شود که پیش از این روزنامه واشنگتن پست نیز اعلام کرده بود نوارهای ضبط شده صوتی و ویدیویی موجود حکایت از قتل روزنامه نگار منتقد عربستانی دارد.

این نشریه آمریکایی به نقل از منابع رسمی ترکیه و آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کرده که آنکارا ویدیو و نوارهای صوتی ضبط شده ای را در اختیار دارد که نشان می دهد جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است.

طبق ادعای این منابع صداهای ضبط شده به صورتی کاملا مشخص و قانع کننده نقش پانزده مامور ویژه عربستانی را که همزمان با قتل این روزنامه نگار وارد ترکیه شد بودند به اثبات می رساند.

یکی از این منابع گفته است با استناد به این نوارهای صوتی و ویدیویی یاد شده می توان به روشنی متوجه شد که روزنامه نگار عربستانی چگونه مورد بازجویی، شکنجه و قتل قرار گرفته است.

ترکیه و عربستان سعودی روز پنجشنبه اعلام کردند برای تشکیل یک گروه کاری مشترک برای تحقیق بر روی این ماجرا به توافق رسیده اند. برخی منابع سعودی گفته اند خالد الفیصل، یکی از شاهزادگان دربار حکومت پادشاهی عربستان به همین منظور عازم ترکیه شده است.

این در حالیست که برغم ادعای مقامات امنیتی ترکیه مبنی بر به قتل رسیدن جمال خاشقجی، عربستان سعودی روز شنبه به صورت رسمی وجود هرگونه طرح و نقشه از سوی کشورش برای قتل این روزنامه نگار منتقد را منکر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید