ارتقای ملاحظات حفاظتی در قرق‌های اختصاصی

    کد خبر :391188

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون پنج منطقه در سه استان یزد، کرمان و سمنان طی چند سال اخیر به عنوان قرق اختصاصی تعیین و پروانه آن برای افراد حقیقی و حقوقی صادر شده و در حال حاضر ارتقای ملاحظات حفاظتی در قرق‌های اختصاصی در دستور کار است.

علی تیموری با بیان اینکه ملاحظات حفاظتی در قرق‌های اختصاصی ارتقا یافته است، گفت: جایگزین کردن تغییرات تراکم جمعیت گونه‌های شاخص به‌عنوان گونه‌های چتر در محدوده‌های اثر قرق‌های اختصاصی با تغییرات جمعیتی گونه‌های شاخص در داخل قرق‌های اختصاصی در کنار لحاظ کردن ظرفیت برد زیستگاه‌ها ازجمله اهداف اصلی است که در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: به‌ منظورافزایش بهره‌وری از قرق‌های اختصاصی و حصول اطمینان از آسیب نرسیدن به جمعیت‌های موجود در مناطق چهارگانه، با در نظر گرفتن مؤلفه‌هایی چون فواصل از مناطق، حفاظت مسیرهای گدار به‌ منظور تسهیل ارتباط بین جمعیت‌های محلی و مناطق، نقش سپر حفاظتی با هدف کاهش ضریب نفوذپذیری مناطق همچنین لحاظ کردن پارامترهای جمعیتی مانند نرخ زاد و ولد و مرگ‌ومیر، نسبت‌های سنی و نسبت‌های جنسی و درنهایت صدور پروانه شکار با لحاظ کردن ظرفیت برد زیستگاه در دستور کار است.

به گزارش ایسنا تیموری تاکید کرد: هدف اصلی از پیگیری اجرایی کردن قانون قرق‌های اختصاصی – که ازجمله وظایف سازمان به‌عنوان متولی حفاظت از حیات‌وحش کشور است – هم‌افزایی و بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی برای ارتقای وضعیت حفاظتی حیات‌وحش و زیستگاه‌هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست وی در پایان گفت: بر این اساس، تلاش سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته آن خواهد بود که کیفیت برنامه‌های حفاظتی خود بر اساس اصول تخصصی، نظرات کارشناسی و ارزیابی برنامه‌های اجرایی، ارتقا بخشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید