مناطق ییلاقی که در یزد قلع و قمع شدند!

    کد خبر :390587

مدیر امور اراضی کشاورزی جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به افزایش مجموع فعالیت‌ها و قوانین حفظ کاربری اراضی کشاورزی، گفت: خوشبختانه این اقدامات بازدارنده بود و شاهد کاهش چشمگیر تخلفات تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان بوده‌ایم.

غلامرضا قدیری در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به تصویب قانون عدم تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال 74، اظهار کرد: این قانون که تا سال 94 تا حدودی مسکوت مانده بود، به دلیل تغییر کاربری در شهرهای شمالی و ییلاقات با برخورد جدی‌تر با متخلفین مورد اهتمام قرار گرفت.

وی در مورد استان یزد و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات، بیان کرد: مناطق ییلاقی استان یزد به ویژه در شهرستان‌های تفت، مهریز و بخش‌هایی از اشکذر با سیر صعودی تخلفات ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی روبرو بودند که پس از تشکیل اکیپ‌های گشت ویژه، اجرای قوانین برخوردهای فیزیکی و پیشگیری با کاهش شدید نقض این قانون در سال‌های اخیر مواجه هستیم.

این مسئول در مورد مناطق پر تخلف استان نیز گفت: بیشترین تخلفات در مناطق سانیچ، ده بالا، طزرجان و دیگر مناطق ییلاقی تفت، کنج کوه در شهرستان مهریز و مناطق ییلاقی اشکذر گزارش می‌شود.

وی افزود: متاسفانه عمده مناطق دستخوش تغییر شامل مناطق حاشیه‌ای شهر یزد نیز می‌شوند به طوری که معضل پیگیری نکردن موضوع حاشیه‌نشینی در این شهر، ساخت و ساز در اراضی کشاورزی تبعات اجتماعی زیادی را به دنبال داشته است. این موضوع به ویژه در بلوار استقلال شهر یزد به دلیل دارا بودن میزان قابل توجهی اراضی واقع در حریم شهر، زمینه سوءاستفاده برخی افراد سودجو را با خرید و فروش اراضی کشاورزی از راه‌های گران‌فروشی و سکونت افراد غیر بومی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: البته در سال جاری این مشکل با جلوگیری از ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبعات اجتماعی ناشی از سکونت اتباع بیگانه و افراد غیربومی نیز تا حدود زیادی کنترل شده است.

قدیری اظهار کرد: اکیپ‌های گشت ویژه که در سایر شهرستان‌ها فعال هستند در شهرستان‌های تفت، ابرکوه، اشکذر و بافق به طور ویژه با مجوز وزارت جهادکشاورزی و با استفاده از تجهیزات جی.پی.اس برای مقابله با این تخلفات فعالیت می‌کنند. هر کدام از خودروهای این گشت‌ها علاوه بر راننده دارای یک کارشناس حقوقی و یک کارشناس قانونی هستند. در سایر شهرستان‌های دیگر نیز این گشت‌ها حتی در ایام تعطیل فعال هستند.

وی از شناسایی 682 مورد شناسایی تغییر کاربری غیرمجاز در سال گذشته به مساحت 48.46 هکتار خبر داد و بیان کرد: این موارد در سال 95 تعداد 236 واحد به مساحت بیش از 11.6 هکتار بوده است.

این مسئول با اشاره به اجرای قوانین حاکم بر این بخش، به رشد 10 درصدی اجرای تبصره دو ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی اشاره و عنوان کرد: اجرای این قانون در سال 95 در مورد 14 واحد اعمال شده بود ولی سال گذشته 144 واحد به وسعت 9.2 هکتار مشمول این قانون شدند.

وی افزود: اجرای قانون قلع و قمع بنا به استناد احکام صادره قطعی نیز از 30 مورد در سال 95 به دو مورد در سال 96 رسیده است که از 1.2 هکتار اراضی کشاورزی به بیش از 0.15 هکتار زمین کشاورزی و باغات تنزل پیدا کرده است.

قدیری با اشاره به صدور 273 مجوز در سال 96 طبق تبصره 4 ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، تصریح کرد: این رقم که در سال 95 شامل 213 واحد تغییر کاربری بود، از بیش از 26 هکتار به 66.5 هکتار رسیده است و متقتضیان تغییر کاربری می‌توانند مجوز لازم برای ایجاد طرح‌های کشاورزی خود مانند ایجاد اتاق یا انبار با مراجعه به جهاد کشاورزی، اخذ و طرح خود را اجرا کنند.

وی در مورد افزایش پیگیری‌های بخش امور اراضی جهاد کشاورزی در زمینه کاهش تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز گفت: آراء صادره از محاکم قضایی از 31 مورد به 68 مورد در سال 96 افزایش داشته است.

این مسئول با اشاره به در شرف اجرا بودن برخی از این آرای صادره، بیان کرد: به دستور دادستان هر شهرستان، جهاد کشاورزی اقدام به قلع و قمع سازه‌های متخلفین می‌کند که این اقدام یکی از موثرترین فعالیت‌هایی بوده که کاهش چشمگیر تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سال گذشته را به دنبال داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید