ظریف تضمینی برای حل مشکلات با FATF نداد

  • سیاسی
  • جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۱۴
    کد خبر :390333

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی داشت، از جمله مهمترین آنها اظهارات ظریف در مجلس بود که گفت، ما نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به کنوانسیون CFT مشکلات کشور حل شود.

موضوع تصمیم اروپا برای استقلال از آمریکا در حوزه های مختلف به خصوص تجاری و اقتصادی با توجه به رویکرد یک‌جانبه گرایانه دولت ترامپ همچنان یکی از مهمترین تحولات عرصه بین المللی است و البته در راستای این مساله رایزنی‌های طرف اروپایی با ایران به منظور تامین خواسته‌های ایران برای تداوم همکاری‌های دوجانبه هم از اهمیت بالایی برای هر دو طرف برخوردار است.

روسیه، چین و هند هم که این روزها با آمریکا در نبرد تجاری هستند همچون اروپایی‌ها به دنبال اتخاذ رویکردی مستقل از آمریکا هستند تا بتوانند با کمترین هزینه در حوزه تجارت بین‌الملل بیشترین منفعت را برای کشور خود به همراه آورند و این به معنای آن است که دیگر کشورها حاضر به پذیرش سلطه و زورگویی آمریکا نیستند و در مقابل آن کشور به خصوص در حوزه اقتصادی ایستاده اند.

از طرف دیگر با رایزنی های انجام شده میان ایران با طرف های دیگر قرار است مکانیسمی تنظیم شود تا همکاری های تجاری و تبادلات میان کشورها با ارزهای محلی صورت بگیرد تا بدین وسیله از تسلط دلار آمریکا در این حوزه کاسته شود که البته نیاز به گذر زمان و همکاری های منسجم و مستمر کشورها با یکدیگر دارد.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

ظریف: آمریکا مذاکره کننده قابل اعتمادی نیست

ظریف در مصاحبه ای با شبکه الجزیره انگلیسی اظهار داشت: ما آنقدرها هم مشتاق نیستیم که با او (دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا) دیدار کنیم زیرا آمریکا شریک مذاکراتی قابل اعتمادی نیست.

وی با اشاره به خروج آمریکا از پیمان مودت ۱۹۵۵ افزود: آنها همیشه می گفتند که خواهان یک پیمان با ایران هستند. حالا به تازگی از تنها پیمانی که با آمریکا داشتیم خارج شدند زیرا دیوان بین المللی دادگستری علیه آنها رای داد.

این نشان می دهد که با این رئیس جمهوری و این دولت درباره هر چیزی مذاکره کنید، آنها به آن پایبند نخواهند بود.

انصارالله در مسئله موشکی دست برتر را دارد/وضعیت الحُدیده عادی است

رضا میرابیان سفیر اسبق ایران در کویت در گفتگو با مهر، در خصوص قدرت و توان دفاعی و موشکی مقاومت یمن در برابر نیروهای ائتلاف متجاوز به آن کشور اظهار داشت: اینکه امروز شما می بینید نیروهای مقاومت در یمن توانستند سه مرتبه فرودگاه بین المللی دُبی را هدف قرار می دهند، به نقاطی از خاک سعودی دسترسی پیدا کردند و یا اینکه کنترل تنگه باب المندب را در اختیار خود گرفتند، قطعا به معنای افزایش میزان قدرت و توان دفاعی نیروهای مقاومت است ولی فعلا نمی توان تعبیر بازدارندگی از آن داشت.

وی گفت: زمان می برد تا بتوان توان بالای دفاعی انصارالله را عاملی بازدارنده تلقی کرد، اما درآینده بالاخره این مهم تحقق پیدا می کند به این دلیل که در آینده وسعت حملات به مناطق دیگر از سوی نیروهای مقاومت یمنی افزایش پیدا می کند که این می تواند با تکرار دفعات و استمرار، به عاملی بازندارنده در برابر ائتلاف متجاوزین تبدیل شود.

میرابیان افزود: امروز انصارالله در مساله موشکی دست بالا را دارد و در روی زمین هم ائتلاف به رهبری عربستان دیگر آن توان سابق را ندارد و نخواهد داشت چرا که نیروهای مقاومت یمنی توانستند توازن قوا را در زمین هم ایجاد کنند.

قاسمی حمله تروریستی در «استان باتمان ترکیه» را محکوم کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در استان باتمان ترکیه که به کشته و مجروح شدن چند نظامی این کشور منجر شد، با دولت، ملت و خانواده جان باختگان و مجروحان ابراز همدردی کرد.

اقدامات ترامپ موجب سیاست های استقلال طلبانه دیگر کشورها شد

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان بعدازظهر امروز در نشست مشترک با ورنر فاسلابند رئیس موسسه مطالعات امیتتی و اروپایی اتریش، اظهار داشت: استقلال اروپا و تلاش آنها برای این موضوع همواره مورد تاکید و حمایت ایران بوده و خواهد بود و خوشحالیم که اروپا هم به این نتیجه رسیده که آینده اروپا در گرو استقلال از آمریکا است و این کاری است که چینی ها هم آن را دنبال میکنند.

وی گفت: چینی ها انسان های فکوری هستند که راه خود را به خوبی متوجه میشوند، آنها می گویند کشوری که ۲۰۰ سال بیشتر عمر ندارد نمی تواند برای جهان تعیین تکلیف کند و این حرف حکیمانه ای است.

خرازی افزود: ما فکر میکنیم چینی ها در نبرد با آمریکا پیروز خواهند شد و برنامه های بسیار بلند مدتی دارند که چین را به عنوان قدرت اول جهان کند. سیاست های ترامپ کمک کرده که دیگران به فکر این باشند که سیاست های مستقلی را داشته باشند و راه خود را از آمریکایی ها جدا کنند.

وی گفت: کشورهایی که روابط اقتصادی گسترده و عمیقی با آمریکا دارند راه دشواری برای استقلال از آن دارند؛ ولی نفس گرایش به سیاست استقلال طلبانه امر مبارکی است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: وقتی بحران سوریه آغاز شد برخی گفتند دولت اسد یک ماه بیشتر دوام نمی آورد که ناشی از شناخت ضعیف و سطحی آنها از منطقه است که تا کنون هم ادامه دارد و قطعا اگر خواست آنها در مساله سوریه محقق می شد بیش از هر کس به سود اسرائیل بود.

خرازی تصریح کرد: ما از ابتدا می دانستیم که اسرائیل پشت این بحران است و برخی کشورهای عربی که وارد این ماجرا شدند فریب اسراییل را خوردند و این بحران را ایجاد کردند و نتیجه این شد که امروز پس از سال ها جنگ دولت سوریه بر بیشتر خاک این کشور حاکم است. حزب الله لبنان نمایندگان بیشتری را به پارلمان خود فرستاد. عراق امروز دولت جدید خود را تشکیل می دهد و اینها نشان از موفقیت های ایران در منطقه دارد.

مشکل صدور ویزای زائرین اربعین حسینی حل شود/عدم همکاری سفارت عراق

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه درخواست کرد تا مشکل صدور ویزای زائرین اربعین حسینی(ع) در استان های مختلف کشور حل شود.

خیلی به مکانیسم CFT امیدوار نیستیم/ باید بیشتر به خود متکی باشیم

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در حاشیه نشست مشترک با رئیس مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش در جمع خبرنگاران در خصوص بررسی لایحه cft در جلسه فردا مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در صورتی که لایحه CFT تصویب شود با شرایطی که ایران را در آن قرار می دهد و خطوط قرمزی که بیان می‌کند، می تواند جلوی سو استفاده ها را بگیرد و در عین حال در جهت عادی شدن روابط اقتصادی ما با جهان می تواند کمک کننده باشد.

وی گفت: ما به این مکانیسم ها خیلی امیدوار نیستیم که چه تحولی را بخواهد برای ما ایجاد کند اما نشان دهنده آن است که باید بیشتر به خود و منابع خود متکی باشیم.

خرازی همچنین در خصوص سازوکار اروپایی ها در قبال ایران نیز اظهار داشت: سازوکار اروپا می تواند بخشی از مسائل را رفع کند و تجارت با اروپا را ادامه دهد، اما باید دید این ساز و کاری که وجود دارد تا چه اندازه می تواند برای ما رضایت بخش باشد و در عمل چقدر مشکلات را حل می کند.

برای استقلال اروپاتلاش می‌کنیم/برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است

ورنر فاسلابند رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش بعد ازظهر امروز(شنبه) در نشست مشترک با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان اظهار داشت: در ابتدا تلاش می‌کنیم دیدگاهی کلی را در خصوص تحولات اروپا و منطقه ارائه دهیم. اتحادیه اروپا در یک وضعیت خاصی قرار دارد و اتریش هم رئیس دوره ای اتحادیه است و تصمیمات مربوط به آن را برعهده دارد، بنابراین ما به طور معمول در جریان فعالیت های اتحادیه اروپا هستیم.

وی گفت: آنچه امروز برای ما مهم است این است که دنیا در یک وضعیت جدیدی قرار دارد و ما باید خود را با این تغییرات وفق دهیم و خود را آماده این شرایط کنیم. تغییراتی که در آمریکا انجام شد و آقای ترامپ با روی کار آمدنش موقعیت اروپا را تضعیف کرده از جمله این تعییرات است.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش افزود: استقلال اروپا یکی از خواسته‌های ما کشورهای اروپایی است که تلاش بسیاری برای آن انجام می‌دهیم. نکته دیگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است که ما در آن اتحادیه تلاش کردیم از تفکیک و استقلال کشورهای عضو جلوگیری کنیم.

فاسلابند با بیان اینکه بیست سال گذشته بود که من اولین جلسه دفاعی اروپا را برگزار کردم و آن زمان تحولاتی را در موضوع امنیتی و دفاعی در اروپا شاهد بودیم، تصریح کرد: امیدواری ما این است که پیشرفت هایی را در حوزه دفاعی و امنیتی در سال‌های آینده هم داشته باشیم.

ظریف به تهران بازگشت/بیش از ۱۰۰ برنامه کاری

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد، شنبه شب به تهران بازگشت.

وزیر امور خارجه بیش از ۱۰۰ برنامه کاری اعم از دیدار و مذاکره با مقامات و شخصیت های خارجی بویژه همتایان خود، سخنرانی در مجامع بین المللی و اندیشکده های آمریکایی، نشست های چند جانبه با موضوعات منطقه ای و بین المللی و نیز گفتگو با رسانه های معتبر بین المللی و آمریکایی در این سفر پر بار دو هفته ای داشته است.

تضمین نمی‌دهیم با الحاق به کنوانسیون‌ها مشکلات حل می‌شود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز در جلسه بررسی لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی گفت: ما توانستیم همانطورکه رهبری در فرمایشات اخیر خود فرمودند با شکست تحریم ها، آمریکا را شکست دهیم، ما بارها با مقاومت مردم و تدبیری که اتخاذ کرده ایم، آمریکا را شکست داده ایم و این بار هم آن را شکست خواهیم داد.

وی افزود: شکست تحریم ها نیاز به همدلی همه مردم و رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی های جناحی است.

ظریف با بیان اینکه در دو هفته گذشته انزوای آمریکا در سازمان ملل به نمایش گذاشته شد، اظهار داشت: رئیس جمهور امریکا نتوانست جامعه جهانی را علیه ایران بسیج کند و حتی نتوانست با سوءاستفاده از ریاست خود در شورای امنیت از آن شورا به عنوان ابزار فشاری بر ایران استفاده کند، حتی دیدیم که جلسه شورا تبدیل به محاکمه سیاست های یک جانبه گرایانه آمریکا شد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: برجام توانست سیاست های آمریکا را در دنیا منزوی کند و حقانیت مردم ما را به دنیا نشان دهد و همچنین رژیم صهیونیستی را در دنیا رسوا کند تا حدی که نتانیاهو در جلسات مختلف خود در صحن مجامع بین المللی به استهزاء گرفته شد.

وی تصریح کرد: امروز مجلس در وضعیت تصمیم سازی تاریخی قرار دارد. اگر برجام خوب نبود آمریکا از آن خارج نمی شد. برجام توفیق ملت بود و بنابراین آن را تبدیل به ضعف ملت نکنیم.

ظریف گفت: لوایحی که مجلس آن را با درایت تصویب کرد و امروز هم لایحه دیگری را به تصمیم گیری می گذارد لوایحی است که بهانه ها را از آمریکا می گیرد و نکاتی دارد که آمریکایی ها به آن بهانه ها به ما اجازه تبادلات تجاری را نمی دهند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه نه من و نه رئیس جمهور نمی توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات ما حل خواهد شد، یادآور شد: ما میتوانیم تضمین دهیم با نپیوستن به آن کنوانسیون امریکا مشکلات زیادی را برای ما به وجود خواهد آورد.

وی تاکید کرد: دوستان! مردم را نسبت به برخی مسائل و مشکلات درست توجیه کنند و بگویند که هیچ ارتباطی میان FATF و بالا و پائین شدن قیمت ارز نیست.

نماینده ویژه سوئد در امور یمن و لیبی با جابری انصاری دیدار کرد

«پیتر سمنی بای» نماینده ویژه سوئد در امور یمن و لیبی، با حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که سفیر سوئد در تهران نیز حضور داشت، آخرین تحولات یمن بررسی و در خصوص زمینه های همکاری مشترک ایران و سوئد جهت کمک به حل بحران یمن و پایان هر چه سریعتر فاجعه انسانی جاری در این کشور رایزنی و تبادل نظر شد.

صهیونیست ها جرأت ایجاد جنگ جدید در منطقه را ندارند

امیرعبداللهیان در این دیدار با انتقاد از رفتار آمریکا در منطقه و جهان، ابراز اصلی مبارزه آنها با محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران را تهدید، تحریم، فشار سیاسی و جنگ روانی و تبلیغاتی برشمرد و بیان داشت: رژیم صهیونیستی آمادگی وجرأت ایجاد جنگ جدید در منطقه را ندارد. محور آمریکایی و رژیم صهیونیستی تلاش می کند تا محور مقاومت را تضعیف کنند و در این راه از همه ابزارها استفاده می کنند.

دستیار ویژه رئیس و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفتارهای عربستان و امارات در تأمین مالی برای تحقق طرحهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، هدف عمده مثلث آمریکا – رژیم صهیونیستی و عربستان را تلاش برای به نتیجه رساندن معامله قرن عنوان کرد که برخی از تشنجات موجود در منطقه در راستای نیل به این هدف شکل گرفته است.

کاهش واردات نفت چین از آمریکا برای ایران فرصت خوبی را ایجاد کرد

جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فرصت ایجاد شده برای ایران در پی تضاد ایجاد شده میان آمریکا و چین در مسائل اقتصادی اظهارداشت: دولت فعلی آمریکا سیاست های خاصی را برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود از زمان روی کارآمدن ترامپ به کار گرفته که این سیاست ها و اقدامات می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر منافع دیگر کشورها تاثیر منفی بگذارد.

وی گفت: آمریکا علاوه بر اینکه مقرارت و قوانین بین المللی را یکی پس از دیگری زیر پا میگذارد حتی در روابط دو جانبه هم منافع متقابل را قبول ندارد و اصل کلی را منافع حداکثری آمریکا قرار می دهد. از جمله رفتارهای آمریکا در قبال اکثر کشورها، برقراری تعرفه ها که در تعارض با سیاست های سازمان تجارت جهانی است، هزینه هایی که به دولت ها تحت عنوان پرداخت حق حفاظت و دفاع از دولت ها تحمیل می شود و یا اینکه دولت ها باید برای آمریکا در منطقه مزایایی را قائل شوند، اینها در کنار خروج یکجانبه آمریکا از نفتا، توافقنامه پاریس، برجام و برخی دیگر تعهدات بین المللی نشانگر آن است که آمریکا صرفا به منافع خود توجه می کند و زورگویانه می خواهد بر دیگران سلطه خود را گسترش دهد.

منصوری افزود: امروز آمریکا با اروپا تعارض منافع و اختلافات زیادی دارد، به نحوی که علاوه بر وضع تعرفه ها، در بحث منطقه خاورمیانه، اداره اتحادیه اروپا، ناتو و موضوع ایران با یکدیگر دچار اختلاف نظر هستند.

این دیپلمات در خصوص اختلاف نظر میان آمریکا و چین تصریح کرد: روابط میان این دو کشور، متاثر از مسائل شرق آسیا و مواردی مانند کره شمالی، ژاپن، تایوان و امثال آنها است، یعنی علاوه بر این اختلافات مساله برقراری تعرفه ها وضعیت جدیدی را در روابط میان پکن و واشنگتن و حتی در شرق آسیا بوجود آورده است.

تشریح زمینه‌های مشارکت اقتصادی ایران در سوریه

سید احمد سادات کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت حضور ایران در دوران بازسازی سوریه و تامین منافع اقتصادی کشور از فرصت ایجاد شده در رقابت با کشورهای منطقه، اظهار داشت: بالاخره پس از گذشت هشت سال از جنگ جهانی نیابتی که در سوریه شکل گرفته بود، همه آمال و آرزوهای غرب و رژیم صهیونیستی و عرب های محافظه کار بر باد رفت و مردم سوریه با کمک جمهوری اسلامی ایران به پیروزی نهایی نزدیک شده اند و امروزه سوریه به مرحله بازسازی ویرانه های جنگ وارد شده است.

وی گفت: از زمانی که شرایط دوران بازسازی سوریه فراهم شد و این موضوع در محافل رسانه‌ای سیاسی به عنوان یکی از مسائل مهم پیش‌روی سوریه مطرح شد، برخی از کشورها نه فقط اظهار نظراتی در این زمینه انجام دادند، بلکه به صورت عملیاتی هم جهت حضور در بازسازی آن کشور، اقداماتی را انجام دادند که شاید بتوان این موضوع را از دو منظر مورد توجه قرار داد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: درخصوص همپیمانان سوریه، شاهد این هستیم که روسیه قراردادهای متعددی را با طرف سوری منعقد کرده و امروز شرکت‌های خصوصی روسی، زمینه‌ حضور خود را در سوریه در بلندمدت فراهم کردند.

سادات با بیان اینکه شرکت های روسی با طرف سوری مذاکراتی را در حوزه های مختلف از جمله صنایع نظامی، نفت، گاز و ساختمان ‌سازی داشته اند و طرف سوری هم تسهیلاتی برای حضور و مشارکت بخش خصوصی روسیه در مرحله بازسازی آن کشور فراهم کرده، افزود: اما متأسفانه این موضوع برای ایران هنوز عملیاتی نشده، هرچند که توافقاتی میان طرف سوری با جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و آنطور که حضور ذهن دارم، از سوی ایران آقای آخوندی دو مرتبه به سوریه سفر کرده که در آن سفرها با مقامات عالی‌رتبه سوریه از جمله آقای اسد رئیس‌جمهور آن کشور، دیدار و تفاهماتی در خصوص همکاری دو طرف در دوران بازسازی امضا شده است و طرف سوری هم علاقه‌مندی خود را نسبت به استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب ارزشمند ایران در امر بازسازی ابراز داشته ولیکن این توافقات متناسب با ظرفیت های موجود نیست و به توافقات مکمل گسترده تر و جدیدتر نیاز داریم.

رایزنی تلفنی لاوروف و ظریف با محور همکاری در حوزه انرژی

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و محمدجواد ظریف همتای ایرانی وی در تماسی تلفنی درباره مسائل جهانی و همچنین همکاری در حوزه انرژی گفتگو کردند.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه در همین راستا صادر کرد، آمده است: ۲ دیپلمات ارشد با تمرکز بر حوزه انرژی درباره همکاری دوجانبه، بحث و تبادل‌نظر کردند. طرفین همچنین به تبادل نظر درباره شماری از مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی پرداختند.

این درحالی است که وزرای خارجه ایران و روسیه به طور منظم در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار و گفتگو می‌کنند که تازه‌ترین مورد آن به اجلاس آسه‌آن باز می‌گردد.

«سفیر جدید آفریقای جنوبی» رونوشت استوارنامه خود را تسلیم ظریف کرد

سفیر جدید آفریقای جنوبی در آغاز ماموریت خود در ایران با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رونوشت استوار نامه خود را تسلیم وی کرد.

رئیس موسسه استراتژیک ازبکستان با ظریف دیدار کرد

«ولادیمیر نوروف» رئیس موسسه استراتژیک ازبکستان بعد از ظهر امروز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه ای تبادل نظر و بر تقویت مناسبات ایران و ازبکستان در زمینه های سیاسی، مطالعاتی، اقتصادی، فرهنگی ترانزیت، گردشگری تاکید کردند.

مبارزه با داعش و گروه های تروریستی از جمله محورهای مورد تاکید طرفین در این گفتگو بود.

ظریف همچنین انتخاب ولادیمیر نوروف به عنوان دبیرکل آینده سازمان همکاری های شانگهای را تبریک گفت.

گفتگوی تلفنی وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه پیش از ظهر امروز در گفتگویی تلفنی آخرین تحولات روابط دو جانبه را بررسی و در خصوص دیگر مسائل مورد علاقه بویژه انرژی رایزنی و تبادل نظر کردند.

پیام صالحی به فرماندهان جدید و پیشین قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)

علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پی انتصاب سعید محمد، فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، در پیام هایی جداگانه به وی تبریک گفت و از تلاش های خالصانه سردار سرتیپ پاسدار عباد الله عبداللهی، فرمانده پیشین این قرارگاه تقدیر کرد.

قاسمی درگذشت «بهرام شفیع» را تسلیت گفت

بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه درگذشت بهرام شفیع مجری و گزارشگر پیشکسوت و توانای کشور را به خانواده، همکاران و جامعه ورزشی کشور تسلیت گفت و برای وی شادی روح مسئلت کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از چندجانبه‌گرایی اقدام کند

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان در نیویورک در کمیته ششم (کمیته حقوقی) مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع حاکمیت قانون سخنرانی کرد.

خوشرو با اشاره به اینکه امروز چند جانبه گرایی تحت هجوم واقع شده است، جلوه های یکجانبه گرایی را خروج از معاهدات و پروتکل های بین المللی، خروج از آژانس های سازمان ملل، آغاز جنگ تجاری با کشورها و وضع تحریم های فرامرزی بر کشورها معرفی کرد.

وی همچنین اقدام متخلفانه آمریکا در خروج از برجام را تهدیدی جدی اصول منشور و نظم حقوقی ارزیابی کرد و گفت: برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل متحد، آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت دارای حق وتو، در حال تنبیه سایر ملت ها در سراسر جهان است. نه به دلیل نقض قطعنامه شورای امنیت بلکه به دلیل پیروی از قطعنامه شورای امنیت.

وی افزود: این تهدید جدی منشور ملل متحد و رابط بین الملل است که نیازمند پاسخ سریع و جدی جامعه بین المللی است.

سفیر ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: اقدام متخلفانه آمریکا پدیده ای جدید و در عین حال خطرناک است که پایه های اساسی حاکمیت قانون را در سطح بین المللی به چالش می کشد.

یاغی‌گری‌های ترامپ، آمریکا را منزوی‌تر خواهد کرد

مراد عنادی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص سیاست های یک جانبه گرایانه دولت های آمریکا به خصوص دولت جدید آن کشور به ریاست ترامپ در دو سال اخیر اظهار داشت: عملکرد ترامپ در مدتی که در کاخ سفید مستقر شده بیانگر این است که سیاست یک جانبه گرایی آمریکا با شدت بیشتری نسبت به گذشته در حال اجرا است که البته این رویکرد از جانب دولت های پیشین آمریکا هم اجرایی می شد که بخشی از آن در دور ه ریگان و بخشی از آن در دوره بوش پسر بود.

‎وی گفت: در دوره ریگان شاهد این بودیم که دولت آمریکا، سازمان ملل را تحت فشار قرار می داد به این نحو که بودجه سالانه آن سازمان را که تقریبا ۲۵ درصد آن از سوی آمریکا تامین می شد یا به کل به آن سازمان پرداخت نمی کرد و یا با تاخیر پرداخت می کرد، تا به این ترتیب سازمان ملل سیاست ها و اهداف دولت وقت آمریکا را تامین کند و البته مشابه این رویکرد آمریکا نسبت به سایر سازمان های بین المللی دیگر هم بوده و تا امروز هم ادامه دارد.

‎عنادی بیان کرد: در دوره بوش پسر رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا تشدید شد و آمریکا از برخی معاهدات بین المللی نظیر پروتکل زیست محیطی کیوتو خارج و حتی از پیوستن به معاهده منع مین های ضد نفر، معاهده منع کامل آزمایش های هسته ای، معاهده منع موشک های ضدبالستیک، دیوان کیفری بین المللی و یونسکو یا نپیوست سرباز زد و از این قبیل سازوکارها خارج شد که این نوع بی اعتنایی باعث می شد اینطور برداشت شود که آمریکا به دنبال تامین منافع گزینشی و شخصی خود از سازوکارهای بین المللی است.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در موضوع سوریه سیاسی کاری نکند

هشتاد و نهمین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از ۱۷ تا ۲۰ مهر سال جاری در مقر این سازمان در لاهه در حال برگزاری است.

علیرضا جهانگیری سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، در روز نخست اجلاس طی سخنانی ضمن انتقاد از تصویب سازوکار انتساب کاربرد سلاح‌های شیمیایی در چهارمین کنفرانس ویژه کشورهای عضو کنوانسیون که فراتر از وظایف سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است، تخصیص هرگونه بودجه برای اجرای این تصمیم غیراجماعی و بحث برانگیز و تغییر ساختار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از جمله تاسیس اداره جدیدی تحت عنوان اداره ویژه انتساب را بدون توجیه خواند.

وی در خصوص نحوه دستیابی به تصمیم کنفرانس ویژه کشورهای عضو اضافه کرد: متاسفانه برخی دولت‌های عضو سازمان حتی در موضوعات حیاتی از تصمیمات اجماعی فاصله گرفته و به دنبال منحرف کردن سازمان از ماهیت فنی آن هستند.

الحلبوسی: ایران در نابودی داعش نقش اساسی ایفا کرد

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در دیدار با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس بین المجالس کشورهای عضو اوراسیا در شهر آنتالیا گفت: ایران در نابودی داعش در عراق نقش اساسی ایفا کرد.

الحلبوسی در این دیدار بر تمایل عراق برای تقویت روابط خود با ایران تأکید کرد.

وی همچنین مخالفت قاطعانه خود با تحریم های ضد ایرانی آمریکا را اعلام و تأکید کرد: ثبات ایران و کشورهای همسایه تأثیر مستقیم بر ثبات عراق دارد.

توصیه‌های سرکنسول ایران در کربلا به راهپیمایان اربعین

حسینیان در ابتدای گفتگو با خبرگزاری مهر، اظهارداشت: توطئه دشمنان اسلام که تلاش دارند تا با ایجاد تفرقه میان دو ملت شیعه ایران و عراق، روابط این دو کشور را با هم تحت تأثیر قرار دهند، برخی مسائل داخلی در ایران و برخی اتفاقاتی که در عراق از جمله در بصره به تازگی رخ داد، مراسم اربعین امسال را با سال های دیگر متفاوت کرده که همت بیشتر مسئولین دو کشور را در این برهه حساس می طلبد.

وی گفت: وظیفه اصلی کنسولگری ما در کربلا موضوعاتی از جمله مسائل اداری مربوط به مفقودان، گمشدگان و کلیه امور کنسولی و اداری که برای هر یک از زائران ایرانی پیش می آید، خواهد بود.

سرکنسول ایران در کربلا افزود: امسال هم بار دیگر اعلام شد که اگر کسی بدون ویزا به عراق وارد شود حتماً با او برخورد جدی می شود و حداقل سه سال زندانی خواهد داشت.

حسینیان تصریح کرد: ما درخواست می کنیم که حتما کسانی که احتمال مفقود شدن آنها می رود، یک گردنبند با مشخصات کامل شناسایی، احتمالا بیماری خاصی که دارند و دیگر نکاتی که می تواند لازم باشد را به همراه داشته باشند.

وی گفت: بهتر است خواهران زائر پس از ثبت نام در سامانه سماح به صورت دسته جمعی و گروهی با خانواده و یا دوستان خود در این مراسم شرکت کنند و خواهش ما این است که خانم ها به صورت مجردی در این مراسم حاضر نشوند. همچنین هیچ ضرورتی برای به همراه داشتن طلا و جواهرات نیست و اگر به هر دلیلی لازم می بینند برخی زیور آلات را به همراه خود داشته باشند ضرورتی برای به نمایش گذاشتن آنها طی مسیر نیست.

سرکنسول ایران در کربلا بیان کرد: جمعیت حاضر در مراسم اربعین امسال که ممکن است بیشتر از سال های گذشته هم باشد، با توجه به برخی مسائل سیاسی که در منطقه ما وجود دارد و تلاش گسترده دشمنان جهت تخریب روابط ملت های مسلمان و شیعه با یکدیگر به نظر من در کل شکوه حضور مردم در مراسم امسال حتماً بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

حسینیان در خصوص موضوع لغو ویزای میان عراق و ایران افزود: مسئله ویزا موضوعی نیست که بتوان به راحتی در خصوص آن صحبت کرد، در زمینه ویزا ما بارها اعلام کرده ایم که ایران هر زمانی که از طرف عراق، اراده ای مبنی بر لغو روادید دو طرفه باشد ما حاضر به انجام آن خواهیم بود و هیچ ارتباطی به بحث اربعین ندارد.

رئیس دانشگاه شیخ انتادیوپ سنگال با سفیر کشورمان دیدار کرد

عین الله قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران با رئیس دانشگاه شیخ انتادیوپ سنگال دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات ضمن پیگیری از آخرین وضعیت فعالیت دپارتمان زبان و تمدن پارسی دو طرف درباره تداوم توسعه فعالیت آن به گفتگو پرداختند.

در این نشست نمایندگان و دانش آموختگان دپارتمان زبان و تمدن پارسی حضور داشتند و به بیان انتظارات خود پرداختند.

قاسمی: سفیر آلمان به وزارت خارجه احضار شد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار سفیر آلمان خبر داد و گفت: مدیرکل اروپای وزارت خارجه در دیدار با سفیر آلمان به شدت نسبت به دستگیری، زندانی کردن و استرداد دیپلمات ایرانی اعتراض کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام این خبر اظهار داشت: سفیر آلمان در تهران امروز در اعتراض به اقدام‌ دادگاه آن کشور در استرداد یکی از دیپلمات های کشورمان به بلژیک به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

قاسمی افزود: دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر آلمان به شدت نسبت به دستگیری، زندانی کردن و استرداد دیپلمات ایرانی اعتراض کرده و آن را ناشی از یک توطئه ساختگی توسط دشمنان روابط ایران و اروپا دانست که بدون تردید توسط خود گروهک ترروریستی مقیم فرانسه برنامه ریزی شده بود.

در این دیدار تاکید شد که این توطئه در راستای تخریب مناسبات ایران و اروپا و نیز یک حرکت نمایشی برای جبران شکست های گروهک تروریستی نفاق و رژیم صهیونیستی بوده و ما بر این باوریم که رفتار خارج از عرف در قبال دیپلمات کشورمان و خلاف قواعد پذیرفته شده حقوق دیپلماتیک است و جمهوری اسلامی ایران خواستار بازگشت سریع دیپلمات کشورمان به ایران است. بدون تردید این توطئه نیازمند بررسی مفصل و دقیق می باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید